Drar vatten till en bastu i mycket stenigt område. På ett ställe måste jag dra rören genom en naturlig tunnel i berget som är 2 m lång och diameter ca 50 cm. Har rörisolering och tänkte använda värmekabel. I tunneln tänkte jag lägga på så mycket markisolering det går ovanpå slangen. Finns det någon poäng att även lägga en skiva isolering på berget under slangen?
 
Berget värmer, så det är bättre att inte isolera nedåt.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Berget värmer, så det är bättre att inte isolera nedåt.
Stämmer det verkligen?
I det formella material jag läst om tjäldjup går tjälen djupare i sten.
Svensk text om beräkning av korrigerad kylmängd och tjäldjup med tabell över korrektionsfaktorer för olika jordarter.
 
I förra huset hade vi ganska nära till berg. På ett ställe gick vattenledningen bara en halvmeter under marken, men det frös aldrig under de 20 åren vi bodde där.
 
C cpalm skrev:
Stämmer det verkligen?
I det formella material jag läst om tjäldjup går tjälen djupare i sten.
[bild]
Väldigt skillnad på krossad sten och grus som kan suga åt sig vatten och solid sten som berg.
 
C
P Prodigys skrev:
Väldigt skillnad på krossad sten och grus som kan suga åt sig vatten och solid sten som berg.
Att berg av uppenbara skäl är tjälfritt är en sak. Men nu pratar vi om hur långt ner kylan tränger i berget. För det är väl knappast så att berg automatiskt håller plusgrader ända upp till ytan?
 
Tack för alla svar! Jag valde att isolera från sidor och uppifrån men lade rören direkt mot berget nedåt. Återstår att se hur det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.