Hej Någon som vet hur många volt likström som behövs minst för att det ska funka att ladda en elbil?
 
uffeulander uffeulander skrev:
Hej Någon som vet hur många volt likström som behövs minst för att det ska funka att ladda en elbil?
Det beror på hur systemet i bilen är byggt.
 
uffeulander uffeulander skrev:
Hej Någon som vet hur många volt likström som behövs minst för att det ska funka att ladda en elbil?
Det beror på bil.

Ccs standarden medger laddning på 200v dc om jag inte missminner mig helt
 
tttomten tttomten skrev:
Det beror på hur systemet i bilen är byggt.
Okej men man kan ju åka till typ till vilken dc laddstation som helst och koppla in..
bilen tar ju bara imot det det klara av ?
 
K Kanelbullen123 skrev:
Det beror på bil.

Ccs standarden medger laddning på 200v dc om jag inte missminner mig helt
Okej minst 200 volt..Så om jag seriekopplar solceller så jag får minst 200 volt likström och kopplar till en ccs kontakt och stoppar in i bilens laddutag så ska det funka ? Eller måsta det vara seriekopplade batterier upp till 200 volt som man tar strömen ifrån för att det ska funka?
 
uffeulander uffeulander skrev:
Okej minst 200 volt..Så om jag seriekopplar solceller så jag får minst 200 volt likström och kopplar till en ccs kontakt och stoppar in i bilens laddutag så ska det funka ? Eller måsta det vara seriekopplade batterier upp till 200 volt som man tar strömen ifrån för att det ska funka?
Du måste ladda med exakt rätt spänning. Den beror på hur laddat batteriet är just då. Ju fullare batteriet är, desto högre spänning. Alltså behöver du en laddare gjord för ändamålet.
 
uffeulander uffeulander skrev:
Okej minst 200 volt..Så om jag seriekopplar solceller så jag får minst 200 volt likström och kopplar till en ccs kontakt och stoppar in i bilens laddutag så ska det funka ? Eller måsta det vara seriekopplade batterier upp till 200 volt som man tar strömen ifrån för att det ska funka?
Nej det kommer inte fungera. Du behöver ha kommunikation mellan bil och laddare.

Man kan se det som nedan:


När det gäller laddning med likström (DC) fungerar CCS protokollet på följande sätt:

1. Kommunikation mellan fordonet och laddstationen: När du ansluter laddkabeln till bilens laddport startar en kommunikationsprocess mellan bilen och laddstationen. Denna kommunikation sker via styrsignaler och protokoll som är inbyggda i både laddstationen och bilen.
2. Identifiering av laddningskapacitet: Bilen kommunicerar sin maximala accepterade laddström och spänning till laddstationen. På så sätt kan laddstationen anpassa laddningsprocessen efter bilens specifika behov och kapacitet.
3. Start av laddningsprocessen: När bilen och laddstationen har kommit överens om lämplig laddningsnivå startar laddningsprocessen. Strömmen som levereras är likström, vilket tillåter en mycket snabbare laddning jämfört med växelström.
4. Övervakning av laddningsprocessen: Bilen och laddstationen kommunicerar kontinuerligt under laddningsprocessen för att säkerställa att laddningen sker på ett säkert och effektivt sätt. Om bilens batteri når sin maximala kapacitet, eller om någon form av fel upptäcks, kommer bilen att signalera till laddstationen att avsluta laddningen.
5. Avslutande av laddningsprocessen: När laddningsprocessen är klar avbryts laddningen och bilen och laddstationen avslutar sin kommunikation.
 
  • Gilla
uffeulander
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
[länk]

Här finns nog den mesta informationen som du kan vara nyfiken på.
Mycket riktigt är det 200-1000v men det kräver också att bilen kan ta emot det.
Dvs skulle inte bilen kunna hantera en lägre spänning då fungerar det ej att ladda
Okej Tack det får jag nog lägga på is ....väldig inveklat
 
uffeulander uffeulander skrev:
Okej Tack det får jag nog lägga på is ....väldig inveklat
Ja tyvärr är det inte helt enkelt, enklast om du vill ladda elbilen via solceller är via en inverter.
Tyvärr medför det ju förluster, men då löser bilens laddare allt detta.

Annars finns det produkter för ändamålet, men dom är inte gratis, tex nedan produkt.
https://a.aliexpress.com/_msvEmva

Har dock ingen erfarenhet, och som allt från aliexpress så är det bra att gå igenom sakerna och verifiera.
 
K Kanelbullen123 skrev:
Ja tyvärr är det inte helt enkelt, enklast om du vill ladda elbilen via solceller är via en inverter.
Tyvärr medför det ju förluster, men då löser bilens laddare allt detta.

Annars finns det produkter för ändamålet, men dom är inte gratis, tex nedan produkt.
[länk]

Har dock ingen erfarenhet, och som allt från aliexpress så är det bra att gå igenom sakerna och verifiera.
Jo jag laddar bilen så idag via inverter 48 volt till 220 volt 2000 watt men får bara ut ca 1,5 kw Men det är ju gratis:)
 
uffeulander uffeulander skrev:
Okej minst 200 volt..Så om jag seriekopplar solceller så jag får minst 200 volt likström och kopplar till en ccs kontakt och stoppar in i bilens laddutag så ska det funka ? Eller måsta det vara seriekopplade batterier upp till 200 volt som man tar strömen ifrån för att det ska funka?
Tyvärr är det betydligt mer avancerat än så. Vid likströmsladdning är det laddaren utanför bilen som ansvarar för att styra effekten och övervaka batteriet (genom att kommunicera digitalt med bilen). Att ladda moderna batterier (snabbt) är en hel vetenskap i sig, så det är ganska många parametrar laddaren behöver ta hänsyn till. Det är inte som ett gammalt blybatteri där det bara är att koppla in en lagom hög spänning...

Vid AC-laddning ansvarar bilens ombordladdare, så då räcker det att mata den med 230 VAC och tillräckligt hög effekt.
 
  • Gilla
uffeulander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.