Hej,

Jag har ett vattenrör i mitt kök (som jag renoverar). På änden av röret sitter det en kulventil. Jag behöver kapa röret ca 50 cm innan kulventilen och plugga röret. Jag har tillgång till huvudbrytaren för vattnet.

Frågan är, är detta något jag vågar mig på själv eller måste jag ta dit en vvs-kille?

Mvh
/Anders
 
Jo nog vågar du det. Se bara till att du verkligen testar att det är "rätt" huvudkran innan du kapar röret. Inte kul att stå med ett avkapat rör med fullt sprut ur.(har en polare som drabbades när grannen ovan gjorde misstaget att inte testa att kulventilen verkligen fungerade)
Är det rätt kran så kan det vara bra att stå beredd med en balja att tömma systemet med. (det är ju kvar vatten i ledningarna även efter det att vattnet är avstängt. Nu vet jag inte hur mycket vatten det kommer om man bor i lgh, men hemma i villan så rinner det ut ca 1 liter.
 
ok, tackar för det. Dum fråga bara, hur pluggar jag rätt så att det garanterat är tätt? Jag komer nämligen bygga in röret så jag har ingen möjlighet att titta till det med jämna mellanrum så att säga.
 
Gå till en rörfirma och köp en rörplugg. Tror dock inte att det är tillåtet att bygga in pluggade rör. Men det kanske nån annan kan svara på.
 
Nej, inga inbyggda skarvar eller pluggar. Du får ordna det så pluggen förblir åtkomlig.
 
Du bör nog inte kapa röret innan du vet att du själv kan plugga det. Är det ett gammalt järnrör måste det kanske gängas för att kunna pluggas och det kanske man inte gör själv?

Kopparrör är enklare att plugga själv.
 
Helt enkelt så får du inte bygga in kopplingar om du vill få ut försäkring för eventuell framtida skada! Antingen satsar du och gör rätt eller så kan du spara in på försäkringskostnaden också. Det finns inget mellanting.
 
Vad menar du med rätt? Jag får alltså inte plugga röret inanför väggen?

Det är ett koppar-rör.

Mvh
/Anders
 
Misstänker att det inte ens är tillåtet att löda ihop röret och bygga in det i väggen...
Kan du inte bocka ut det och sätta en plugg utanför väggen. Kanske kan dölja med en bricka eller dylikt.
 
Jo, men då måste jag förlänga röret eftersom jag inte får plats med något precis där denna vägg kommer. Problemet är dock att det redan sitter en kulventil en bit in på röret... jag antar att inte heller denna får byggas in... eller?
 
Stämmer bra. Försäkringsbolagen tillåter inte någon typ av skarv som är dold och icke inspekterbar på tappvattnet numera. Man får i dessa lägen dra om från "andra sidan" så att skarven hamnar där istället. Detta kan i vissa fall vara svårt men med tanke på hur många fuktskkador som uppkomit på grund av droppande dolda skarvar så är detta en av de saker som jag förstår.
 
Jo, det verkar vara vettigt. jag har tillgång till anslutningen, som kommer från ett badrum. Jag bör väl kanske helt enkelt ta bort röret helt och hållet. Tur att jag frågade... skall snart sätta gips på reglarna ;)
 
du får aldrig plugga ett rör så att det blir stillastående vatten i röret för då bildas det legionela och vattnet ruttnar
 
oavvs skrev:
du får aldrig plugga ett rör så att det blir stillastående vatten i röret för då bildas det legionela och vattnet ruttnar

Enligt vad jag läst finns det inga kända fall av legionella i 1-familjshus. Legionella förekommer nästan enbart på Sjukhus och andra vårdinrättningar
 
Oavsett hur ofta det förekommer så är det en regel att man får aldrig ha stumpar med stillastårende vatten. Det finns en gräns har för mig typ 30cm som får finnas. Och i det här fallet verkar det som man kan lösa 2 problem på en gång om man tar bort röret vid källan. Ingen legionella, inga dolda skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.