Ännu mer trassel och frågor kring vår värmepump. Inomhusdelen, en golvvariant.

Den har stått på under hela em och kvällen för att kyla övervåningen. Nu när vi stängt av den låter den såhär, med oregelbundna intervaller. Som ett gurglande ljud. Det lyser också en lampa undertill, ibland grönt och ibland rött.

Hittar inget om detta typ av fel i manualen.

Någon som har en ide om vad det kan vara?
 
MultiMan
Första steget är att berätta exakt vilken modell det gäller.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Första steget är att berätta exakt vilken modell det gäller.
En Daikin Origo FVXM35FV1B.
 
MultiMan
  • Gilla
Kajsa11
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Får du fram någon felkod med hjälp av detta? [länk]
Tack, jag får kolla om vi får någon felkod!

Vi ringde värmepumpsföretag i morse och de lät snabbt väldigt säkra på att det var nåt typ batteri (?) som kyldes av när pumpen gått länge. Helt normalt ljud med gurglande sa de. Men jag tycker det är konstigt att vi aldrig hört det förut och även att det helt försvann när vi satte på och stängde av maskinen igen.
 
MultiMan
Min Mitsubishi gurglar hela tiden vid AC-läge och den är inte defekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min Mitsubishi gurglar hela tiden vid AC-läge och den är inte defekt.
Även när du stängt av den? Det kanske är normalt då, bara att vi inte hör gurglet vid drift.
 
MultiMan
Fungerar pumpen som den ska eller inte?
 
N Nyponbuske skrev:
Ännu mer trassel och frågor kring vår värmepump. Inomhusdelen, en golvvariant.

Den har stått på under hela em och kvällen för att kyla övervåningen. Nu när vi stängt av den låter den såhär, med oregelbundna intervaller. Som ett gurglande ljud. Det lyser också en lampa undertill, ibland grönt och ibland rött.

Hittar inget om detta typ av fel i manualen.

Någon som har en ide om vad det kan vara?
Det är ganska normalt. Gasen i systemet utjämnar trycket. Vid längre stopp borde ljudet upphöra.
 
  • Gilla
Nyponbuske och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Det är inte så att det är en pump som ska pumpa bort kondensvattnet som bildas när man kör den i kyl läge.
 
  • Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
Det där ser ut som en Refco Gobi kondensvattenpump som sitter monterad under innedelen. Den blinkar grönt/rött i olika kombinationer beroende på driftsläge och när den pumpat färdigt kan det uppstå ett gurglande ljud av häverteffekten. Anledningen till att det kommer en stund efter att ni stängt av AC:n kan vara att det tar lite tid för allt kondensvatten att rinna ner.
 
  • Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.