50 549 läst · 157 svar
51k läst
157 svar
Vägen till bättre ekonomi
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 828 inlägg
TS verkar ha cykelavstånd till jobbet (även om det verkar åkas endel bil också), och för en ensamstående förälder som TS kan det vara mer värt att ha nära mellan hemmet och jobbet än att höja lönen lite.F Fideliox skrev:
Har uppfattat att TS bor på en mindre ort, så det kanske inte finns så många andra, mer välbetalda jobb inom cykelavstånd?
Nu vet jag inte vad ts jobbar med. Själv har jag 5 sekunders gångavstånd till hemmakontoret. Har varit perfekt nu när min dotter föddes. Kan byta blöja, äta tillsammans etc varje dag och ändå jobba.. ( har ungefär dubbel lön än ts, ibland lönar sig utbildning..)SågspånPappspikEternit skrev:TS verkar ha cykelavstånd till jobbet (även om det verkar åkas endel bil också), och för en ensamstående förälder som TS kan det vara mer värt att ha nära mellan hemmet och jobbet än att höja lönen lite.
Har uppfattat att TS bor på en mindre ort, så det kanske inte finns så många andra, mer välbetalda jobb inom cykelavstånd?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 828 inlägg
TS (och jag själv) tillhör de cirka 70% av den svenska arbetskraften som inte kan jobba hemifrån. De bästa ekonomitipsen i den här tråden utgår inte från en medelklassverklighet.
Grattis till dottern 😊!
Grattis till dottern 😊!
Jag tycker istället att det är ett sunt sätt att betrakta bilägandet, att sätta av en fast summa för service, slitdelar som däck, bromsar och reparationer (där varje enskild reparation inte går att förutse, men att några behövs är garanterat) så blir inte reparationerna så stor stress på ekonomin. För att man behöver hålla bil som används i skick är ingen överraskning.E Enolf skrev:
E Enolf skrev:
Tänk om det fanns fler som sjoberga…. 😃S sjoberga skrev:Jag tycker istället att det är ett sunt sätt att betrakta bilägandet, att sätta av en fast summa för service, slitdelar som däck, bromsar och reparationer (där varje enskild reparation inte går att förutse, men att några behövs är garanterat) så blir inte reparationerna så stor stress på ekonomin. För att man behöver hålla bil som används i skick är ingen överraskning.
Reparationer är en kostnad som man får räkna med.
Folk säger ofta att om bilen börjar kosta pengar att reparera är det dags att byta bil men de människorna har troligen aldrig räknat på pengarna de förlorar på alla bilbyten. Alla billiga bilar har eller kommer snart att få något fel och att köpa en ny eller nästan ny bil är ingenting man gör när det är penningbrist.
Det enda sättet jag känner till att långsiktigt hålla konstnaderna nere är att skaffa en vanlig och relativt lättreparerad bil med bra tillgång till reservdelar och sedan reparera den varefter det behövs och sköta den så den inte rostar så mycket och sandblästra och måla när den likväl rostar. Ingen annan har så billigt bilägande som jag hade under 21 år med en Opel Kadett som var 16 år gammal när jag ärvde den. Men bekymmerslös var det sannerligen inte och jag lärde mig reparera både ett och annat. Sista året blev den dyr när reservdelar inte längre gick att få tag på så det började gå åt för mycket tid att hålla igång den. Då bytte jag bil.
Jag brukar ta vara på folks gamla hörda vinterdäck med brist på dubbar. Sådana får man ofta nästan gratis. Sedan sliter jag dubbarna ur dem och kör slut dem som sommardäck.
Ett annat sätt är att undvika onödigt körande. Varje insparad kilometer betyder minskad nötning.
Folk säger ofta att om bilen börjar kosta pengar att reparera är det dags att byta bil men de människorna har troligen aldrig räknat på pengarna de förlorar på alla bilbyten. Alla billiga bilar har eller kommer snart att få något fel och att köpa en ny eller nästan ny bil är ingenting man gör när det är penningbrist.
Det enda sättet jag känner till att långsiktigt hålla konstnaderna nere är att skaffa en vanlig och relativt lättreparerad bil med bra tillgång till reservdelar och sedan reparera den varefter det behövs och sköta den så den inte rostar så mycket och sandblästra och måla när den likväl rostar. Ingen annan har så billigt bilägande som jag hade under 21 år med en Opel Kadett som var 16 år gammal när jag ärvde den. Men bekymmerslös var det sannerligen inte och jag lärde mig reparera både ett och annat. Sista året blev den dyr när reservdelar inte längre gick att få tag på så det började gå åt för mycket tid att hålla igång den. Då bytte jag bil.
Jag brukar ta vara på folks gamla hörda vinterdäck med brist på dubbar. Sådana får man ofta nästan gratis. Sedan sliter jag dubbarna ur dem och kör slut dem som sommardäck.
Ett annat sätt är att undvika onödigt körande. Varje insparad kilometer betyder minskad nötning.
Får man fråga vilket yrke du har idag samt vilken utbildning som ledde dig till din sits idag?F Fideliox skrev:
Liknande trådar
-
Kyl/frys: Olika tillverkningsland bättre än andra?
Vitvaror -
Vedklyv stannar på tillbakavägen
Trädgårdsmaskiner -
10 steg till en bättre privatekonomi - stor guide
Artikelkommentarer -
Kollektorslang hela vägen till värmepumpen?
Värmepumpar -
Enklaste vägen från vildvuxen villatomt till helt ok gräsmatta
Gräsmatta