Hej,

Upptäckte för någon vecka sedan en större bubbla/blåsa under ytpappen på taket, max 1 kvm till ytan och ca 2 cm i höjd som högst. Även om inte hela bubblan är vattenfylld så kan man höra att det finns vatten där, max någon liter. Jag lyckades hitta ett ställe där regnvatten kan ha kommit in, det var en mycket smal spricka, 2 cm lång, vid en skarv.
Det skumma är att sprickan är ca 1 m längre ner än bubblan, så jag förstår inte hur så mycket vatten kan ha tagit sig in genom den och sen transporterats upp. Det kan ha kommit in lite i taget under lång tid, men jag kan inte utesluta att det finns något till hål längre upp även om jag inte lyckats hitta det. Därför tänkte jag täcka alla skarvar runt bubblan när jag nu ska försöka laga det.

Jag funderar på att fixa det själv ungefär enligt nedan:

- Punktera bubblan genom att skära ett kryss över den (så långt ner på bubblan som möjligt?)
- Ta bort vatten och låt torka
- Laga hålet genom att täppa igen det med klister (undviker gärna pappspik) och lägga en bit glasfiberväv över hålet
- Täck över bubblan och skarvarna närmast den med ny papp: jag tänker att jag fäster det med kallklister (inte brännare alltså)

Jag skulla gärna vilja höra från kunniga om jag tänkt rätt. Jag funderar speciellt kring sista punkten ovan:
- Applicerar man klistret över hela våden eller tar man det i strängar? Tänker att det är risk för bildning av nya bubblor så småningom om det blir luft emellan?
- Val av takpapp: finns det någon typ/sort/märke som lämpar sig bättre för ändamålet än andra?

Tacksam för synpunkter, råd, kommentarer..!

P.S. Det är ett låglutande tak, pappens skick tycker jag är bra i övrigt, vet dock inte hur gammal den är.
 
Skulle ta dit nån som kan svetsa dit en lapp, litar inte på klister i dom sammanhangen. Hur gammalt är taket? Det kan ju va dags för nytt också?
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Rickard.
Det är mycket bättre att låta vattnet vara än att skära upp och försöka laga med klister. Hittar du några potentiella hål kan du försöka laga dom själv om du känner för det men räknar du med att taket har mer än bara ett par år kvar är det bättre att följa Stefans råd.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Vet tyvärr inte hur gammalt taket är. Jag lät göra en besiktning av huset när vi köpte det för sex år sen, då sa besiktningsmannen att jag kunde räkna med att taket skulle hålla minst 10-12 år till. Så det börjar antagligen närma sig slutet av sin beräknade livslängd, även om jag som sagt tycker det ser bra ut annars.
Nog lika bra att ta hit ett proffs att titta på det.

@Rikard.ag: normalt är vi livrädda för fukt i det här landet så den intiutiva känslan är att avlägsna vattnet så fort som möjligt, så det är intressant det du skriver om att låta det vara :)
Men jag tror jag förstår vad du menar, som amatör är väl risken att man förvärrar det när man skär upp. Hur länge kan man låta vattnet vara innan det letar sig vidare under underlagspapp? Vilka andra ev. scenarion är sannolika (om man alltså lagar sprickan men låter vattnet vara)?
 

Bästa svaret

Rickard.
Med högsta sannolikhet ligger vattnet mellan två ytpapplager, ditt tak är alltså omlagt med ett nytt varv direkt ovanpå det gamla. Hur längde det gamla håller under är såklart svårt att veta men det kan hålla lika länge eller längre än det lager som nu är på toppen.

Fortsätter det smita in vatten under pappen hela tiden finns det såklart en påtaglig risk för läckage men det finns egentligen ingen risk med att lämna det där om man lagar problemet. Ett proffs skulle såklart tömma det på vatten bara för att det är såklart så man gör.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Det känns betryggande att höra att det inte är så farligt och akut, än. Bokat en takläggare för översyn. Tack för era svar!
 
Lånar tråden för att fråga liknande takfråga.
Vår papp har inte bubblor utan snarare vågor. Är det "bara" att lossa ytterpappen, sträcka ut, och klistra om? Eller är detta ett tecken på att pappen börjar bli gammal? Jag vet inte när vi bytte senast men jag gissar 10-20 år.


Asfalterad väg med sprickor och en liten brun fågel. Soligt väder, ingen mänsklig närvaro synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad yta med skuggor och märken, gräs intill, sannolikt utomhus i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med sprickor och spikar synliga, behov av underhåll eller reparation, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbeklädnad med skuggor, reparationslappar, naglar synliga, potentiellt läckageproblem, grå färgnyans, dagsljus, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skugga av en person som fotograferar, asfaltväg, trädskuggor, solljus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Lime113 Lime113 skrev:
Lånar tråden för att fråga liknande takfråga.
Vår papp har inte bubblor utan snarare vågor. Är det "bara" att lossa ytterpappen, sträcka ut, och klistra om? Eller är detta ett tecken på att pappen börjar bli gammal? Jag vet inte när vi bytte senast men jag gissar 10-20 år.
Är det bara att lossa pappen så kan du kasta bort den och lägga ny, det bör vara riktigt svårt.
Är vecken verkligen nya? Det är i alla fall inget normalt tecken på ålder utan snarare tvärt om, papp krymper och veck och sånt som blir under installationen brukar bli mindre eller försvinna.

Sitter överlappen fast överallt ser jag ingen poäng att överreagera på det vecken.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Är det bara att lossa pappen så kan du kasta bort den och lägga ny, det bör vara riktigt svårt.
Är vecken verkligen nya? Det är i alla fall inget normalt tecken på ålder utan snarare tvärt om, papp krymper och veck och sånt som blir under installationen brukar bli mindre eller försvinna.

Sitter överlappen fast överallt ser jag ingen poäng att överreagera på det vecken.
Vet inte hur nya vecken är, först nu jag har börjat reagera på dem.
Nerifrån ser det ut som om man skulle kunna sticka in något i vecken, förhoppningsvis är det tätt uppifrån och inte öppet mål där.

Håller med dig om att det borde krympa, om den inte har lossat någonstans men det ser inte ut som det.

Läste även många som la papp ovanpå den gamla pappen. Även om det kanske inte blir så känns det som ett mindre projekt att börja lossa och sträcka för att senare eventuellt lägga ännu ett lager ovanpå :thinking:
 
Rickard.
Lime113 Lime113 skrev:
Vet inte hur nya vecken är, först nu jag har börjat reagera på dem.
Nerifrån ser det ut som om man skulle kunna sticka in något i vecken, förhoppningsvis är det tätt uppifrån och inte öppet mål där.

Håller med dig om att det borde krympa, om den inte har lossat någonstans men det ser inte ut som det.

Läste även många som la papp ovanpå den gamla pappen. Även om det kanske inte blir så känns det som ett mindre projekt att börja lossa och sträcka för att senare eventuellt lägga ännu ett lager ovanpå :thinking:
Det kan bli veck av flera anledningar, lite slarvigt montage är en av dom men det kan lika gärna vara konstruktionen som rört sig. Att trähus torkar (helt normalt) kan räcka ibland men dom brukar uppstå direkt eller relativt snabbt.

Vill du lägga ett nytt lager så skär du ett litet snitt längs hela vecket och när du kan lägga ner pappen på båda sidorna slätt så limmar du ner allt. Gör du detta noggrant så kan du skita i underlagspapp och har alla förutsättningar att göra ett bättre tak än det som ligger där.

20År på sån papp skulle jag säga är över godkänt ändå så det kanske är lika bra.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det kan bli veck av flera anledningar, lite slarvigt montage är en av dom men det kan lika gärna vara konstruktionen som rört sig. Att trähus torkar (helt normalt) kan räcka ibland men dom brukar uppstå direkt eller relativt snabbt.

Vill du lägga ett nytt lager så skär du ett litet snitt längs hela vecket och när du kan lägga ner pappen på båda sidorna slätt så limmar du ner allt. Gör du detta noggrant så kan du skita i underlagspapp och har alla förutsättningar att göra ett bättre tak än det som ligger där.

20År på sån papp skulle jag säga är över godkänt ändå så det kanske är lika bra.
Tack Rickard 😊
Hur ser man när taket går mot slutet av sin livslängd? Flagar, släpper i skarvarna? Hål? Har länge tänkt vad jag ska hålla utkik efter när det börjar bli dags.
 
Rickard.
Lime113 Lime113 skrev:
Tack Rickard 😊
Hur ser man när taket går mot slutet av sin livslängd? Flagar, släpper i skarvarna? Hål? Har länge tänkt vad jag ska hålla utkik efter när det börjar bli dags.
Ja men jag skulle nog tro att skarvarna släpper först, fotplåten brukar vara den första som släpper men allt som inte är slätt tak är bra att se över.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Har kraftigt shingeltak på huset. Boyta 128 m2.
Typ 40 år gammalt.
Började bli frönt men inget läckage.

2 år sedan reglade jag ovanpå med ströläkt och bärläkt. Pappen fick ligga kvar som kraftig underlagspapp.
La Planjatak, ser ut som tegel. Hellängdsplåtar.

Allt inklusive plåthuvar för ventillation och skorsten.

Gick på cirka 100 000 kr, med eget arbete.
Mycket nöjd.

Kanske nåt för Dig också?

.
 
S
Rickard. Rickard. skrev:
Ja men jag skulle nog tro att skarvarna släpper först, fotplåten brukar vara den första som släpper men allt som inte är slätt tak är bra att se över.
Min erf är motsatt. Hade 30-årigt papptak där alla skarvar var fina inkl mot fotplåt, men horisontella sprickor började framträda mitt på våderna. Som tecken på utslitning upplevde jag att pappen såg allmänt mindre ”homogen” ut, dvs fläckvisa skiftningar i utseende. Och oj vad torr och spröd pappen var när jag tog bort den.

Man kan underhålla papptak, kan också vara något att tänka på utöver att stirra på pappen.
 
Rickard.
S stugfar skrev:
Min erf är motsatt. Hade 30-årigt papptak där alla skarvar var fina inkl mot fotplåt, men horisontella sprickor började framträda mitt på våderna. Som tecken på utslitning upplevde jag att pappen såg allmänt mindre ”homogen” ut, dvs fläckvisa skiftningar i utseende. Och oj vad torr och spröd pappen var när jag tog bort den.

Man kan underhålla papptak, kan också vara något att tänka på utöver att stirra på pappen.
Svetsade papptak beter sig så, Amatörgjorda klistrade tak är mer oförutsägbara och skarvarna är mycket svagare vilket är varför jag gjorde den gissningen.

Man kan inte underhålla papp (inte i min definition), man kan om något förlänga livslängden medans pappen fortfarande är tät och okej men det är ofta inte kostnadseffektivt, det är i alla fall min åsikt men jag kanske inte är helt opartisk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.