Har röjt bort en massa tallar o lite andra träd på min tomt o har kvar en massa jobbiga stubbar, har för mig att jag läst nånstans att det finns nån metod för att " döda " stubbarna,nåt man slår i dom eller så, är det nån som vet vad det är jag menar, tacksam för svar.
 
Finns ju stubbfräs annars. Men det du talar om som man "slår i" stubbarna trot jag heter Ekoplug, finns iaf i trädgårdsbutiker osv.

Hittadedenna guide också om du har tid till övers. :rolleyes:
 
Använder du Ekoplugg slutar trädet att växa dvs du får inte sly i framtiden om det är lövträd. Stubben försvinner inte - den förmultnar successivt men det kan ta väldigt väldigt många år. Antingen tas stubben bort med grävskopa eller så hyr du en stubbfräs - det senare ett mer ekonomiskt alternativ eftersom det är dyrt att lämna rotvältor på tippen.

Det är ofta svårt att få tag på stubbfräs att hyra. Oftast vill stubbfräsaren komma hem och fixa jobbet. Kostar en hel del det också men man slipper stora stubbhål och det går att fixa gräsmatta över frästa stubbar.
 
Det finns ställen som tar emot stubbar gratis. Exempelvis gör avfallsstationen Löt i Vallentuna det.

Se: http://www.sorab.se/index.asp?id=3&id2=7&page=faq_hushall

"Större mängd, stora och /eller orena stubbar tas endast emot utan kostnad på Löt."

Om du har någon grävare över i annat ärende, så bryter de upp stubbarna på nolltid (det går otroligt snabbt om de har en ordentlig maskin), och har du ett ställe nära du kan slänga dem på gratis, så blir du av med dem på någon timme, till nästan ingen kostnad alls, förutom för att fylla igen hålen efter dem.
 
Ett tips som borde fungera.
Såga av stubben 1 dm under marknivån (gräv runt om) och fyll på med matjord och låt naturen göra resten.
Det kommer att kosta några kedjor och svärd till motorsågen, men det är billigare än att leja en grävare och sedan återställa gräsmattan och köra bort stubbarna.
Om man är rädd för att sly skall komma upp, så sköter gräsklipparen den saken. Efter ett par års gräsklippning har rotskotten upphört komma.
 
Om du gräver lite runt stubben och lägger lite större sten runt stubben sedan, så kan du elda bort stubben.
Visst det tar lite tid, men i förhållande till att gräva bort dessa, så kanske det kan vara värt att vara eldvakt en natt.
Nu är det ju också snart vinter, och då är ju inte eldfaran så stor... ;)

Du kan ju även bjuda in grannar och vänner på en mysig kväll med korvgrillning, och alla får varsinn stubbe...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.