Har snidex fönster från 2000 med ett kromvred står assa på högt upp. Vet någon om det är möjligt att koppla loss barnspärr som gör att fönstren endast öppnar 10%?

Enligt snidex är det gamla fönster så det gick inte, men min granne har lyckats hon vet inte hur.

Hand håller ett fönsterlås nära en öppen förborrad hålighet ovanför ett fönster, byggnad synlig utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönsters smala del, med snö eller smutsrester på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har en dörrbroms 150S eller 160S vilken är utrustad med en barnspärr.
Till den brukar man använda Manöveranordning ASSA/Fix 4570 för att påverka barnspärren, till 4570 medföljer även täckbricka 4575 som används om du vill ställa upp barnspärren permanent.
Instruktioner för barnsäker spärranordning i fönster/dörr, manövereringsverktyg, täckbricka, nyckel, teknisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionsblad för montering av Fix 4570, barnsäkerhetsprodukt för fönster och dörr, inkluderar ritningar och bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk text, dörr- och fönsterbromsar, tekniska illustrationer, installationsinstruktioner, ASSA-produkter, blå och vit layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...anvisningar/fonster/Manoveranordning-4570.pdf
https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...pstallningsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...ningar/fonster/Barnsakerhet-inst-anv-4570.pdf

Jag tycker det ser ut som om du har ett långt vred så det kanske skiljer lite men det man gör är att man ställer upp beslaget permanent.
Går vredet att vrida 360°? Om inte så kan du troligtvis använda vredet till permanent uppställning genom att stoppa in det i önskat läge och vrida fästplattan så den skruvas fast i uppställt läge.
Andra alternativ är att lossa fönsterbromsen och byta mot en utan barnspärr 150 eller 160 eller att modifiera eller ta bort låslådan.
Dessa fönsterbromsar med barnspärr ser jag väldigt sällan i verkligheten så har inte full koll på dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du har en dörrbroms 150S eller 160S vilken är utrustad med en barnspärr.
Till den brukar man använda Manöveranordning ASSA/Fix 4570 för att påverka barnspärren, till 4570 medföljer även täckbricka 4575 som används om du vill ställa upp barnspärren permanent.
[bild]
[bild]
[bild]
[länk]
[länk]
[länk]

Jag tycker det ser ut som om du har ett långt vred så det kanske skiljer lite men det man gör är att man ställer upp beslaget permanent.
Går vredet att vrida 360°? Om inte så kan du troligtvis använda vredet till permanent uppställning genom att stoppa in det i önskat läge och vrida fästplattan så den skruvas fast i uppställt läge.
Andra alternativ är att lossa fönsterbromsen och byta mot en utan barnspärr 150 eller 160 eller att modifiera eller ta bort låslådan.
Dessa fönsterbromsar med barnspärr ser jag väldigt sällan i verkligheten så har inte full koll på dem.
Jaa tack precis sådana har jag 🤩! Jag beställde hem nedan reservdelar (därför sen återkoppling). Plastbrickan ramlar bara av ser ingen funktion av den men det nya vredet som är mycket kortare än mitt nuvarande funkade på vissa fönster men inte alla.
Två gråskaliga bilder: överst en manöveranordning, nedan en täckbricka. Möjliga föremål för maskineri eller apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet du vart jag kan skruva loss barnspärren försöker läsa av manuallen men förstår inte riktigt verkar som punkt g, men det är omöjligt identfiera den ovanifrån dessutom är låshuset extremt nedsmutsat kanske ska spola det med lite vatten så man kan se.
 
Gick det gamla vredet du hade från början att vrida runt ett helt varv?
 
1 123abc skrev:
Gick det gamla vredet du hade från början att vrida runt ett helt varv?
Nej bara 60 grader ungefär, och jag kan sätta in den från två positioner med samma grader jag kan vrida sen tar det stop.
 
Redigerat:
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Nej bara 60 grader ungefär, och jag kan sätta in den från två positioner med samma grader jag kan vrida sen tar det stop.
Går det att få den att passa skruvhålen när den är påverkad så den är uppställd?
Testa pinnens fyra olika lägen och se om något stämmer om du vrider fästplattan så hålen stämmer.
 
1 123abc skrev:
Går det att få den att passa skruvhålen när den är påverkad så den är uppställd?
Testa pinnens fyra olika lägen och se om något stämmer om du vrider fästplattan så hålen stämmer.
Jaa det funka omg du är ett geni!! Men plattan blir inte Horisontell, fast spärren är "avaktiverad". Jag gör så att jag beställer den där du bifoga bild på 4570 men i längre storlek 53 för antagligen har jag 43 och den är för kort och når inte. :) stooort tack igen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.