UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Kan man ta inneluft som tilluft blir ju såklart verkningsgraden högre. Hur kan man räkna ut wattalet?
Värmedifferansen och luftflödet. Men om man inte har en luftmängdsmätare så kan man grovt säga som någon tidigare sade att har man hög differens in och ut temp så behöver man öka flödet.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Läste någon semi-seriös provning av olika koncept för många år sen, ölburksvarianten var krångligast att göra och inte bäst effiktivitet. Högt tryckfall och många moment.

Enklast, billigast och en av de mest effektiva var ett simpelt svartlackat aluminiumnät satt på tvärs i lådan där luften tvingades igenom. Se om jag hittar tillbaka till sidan.

Sen är det ju iofs ett ypperligt tillfälle att säga "jag bara jobbar på solvärmaren älskling" när man knäpper upp tredje burken på fredagen.
Men va f**n!
Nu har jag ju redan massor av burkar.🤨
 
E Emanuel01 skrev:
Värmedifferansen och luftflödet. Men om man inte har en luftmängdsmätare så kan man grovt säga som någon tidigare sade att har man hög differens in och ut temp så behöver man öka flödet.
Vill man inte ha hög differens, åtminstone om man tar tilluften utifrån?
 
Jo, men luft som pumpas och vatten som pumpar beter sig lilvärd
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Vill man inte ha hög differens, åtminstone om man tar tilluften utifrån?
Rent effektmässigt egentligen inte, men om man hela tiden tar ny luft så blir ekvationen annorlunda. Liten diff är bäst men fungerar ju bara om man återcirkulerar.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.