Hej! Har en nyinstallerad rörspis (som en kakelugn fast putsad, från Gabriel).

Jag eldar med öppna spjäll, stängd glaslucka. Kan inte säga att jag hittills fått en ordentlig levande brasa (men, det brinner).

Om jag väljer att öppna glasluckan, låt säga 30-45 min efter eldstart, så vill rök ändå ta sig in i rummet (Det bolmar dock inte in i rummet, förutom någon gång). Ska det vara så? Har inte murad skorsten utan isolerat rör (två våningar, en böj)

Jag upplever att om jag öppnar glasluckan så blir elden mer levande. Ibland upplever jag att jag BEHÖVER öppna luckan för att inte döda elden. Men det borde jag väl inte behöva eftersom jag ändå kör öppna spjäll, plus att jag har inluft genom grunden från utsidan av huset?

Jag är dock i början av ”ineldningen” av spisen, använder inte mer än 1-2 kg ved enligt rekommendation från tillverkare. Vet inte hur det blir om man är inne på låt säga 9:e kg av ved under eldning.

Är allt som det ska? :)
 
Säkert en kallpropp i ditt rör upp till taket, det kan ta ett tag att värma på så draget kommer. har du en sotlucka/draglucka på röret så prova att öppna lite och håll koll om det rycker in. Vad för grovlek på rökröret
 
J jonaserik skrev:
Säkert en kallpropp i ditt rör upp till taket, det kan ta ett tag att värma på så draget kommer. har du en sotlucka/draglucka på röret så prova att öppna lite och håll koll om det rycker in. Vad för grovlek på rökröret
Okej, jag trodde det skulle lösas av typ några sekunders eldande med papper.

Isolerat rör, utv 220 mm, tror invändig diameter är 125.
 
Har med temperaturer inne-ute att göra också, är det samma eller varmare ute blir det inget drag.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Har med temperaturer inne-ute att göra också, är det samma eller varmare ute blir det inget drag.
Ja jo, det är ju inte vargavinter ute nu, men jag har varit så sugen att testa pjäsen! Får se vad som händer senare i år.
 
En eller två sidor dagstidning brukar göra susen, direkt vid utfart för röken i spisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.