Glöm det.... ser nu att du citerade mats ang. isolerad platta.

Min fundering är dock om man kan nöja sig med att lägga trädgårdsplattor som underlag för carporten och sedan lösa problemet i förrådsdelen med en "torpargrund" där. Plattan är ju trots allt lika dyr som byggsatsen och vet man att det aldrig blir en uppgradering från carport till garage så känns plattan onödig.
 
Vet man med sig att man inte vill göra garage så kan man ju göra en platta bara för förrådet och ställa carporten på plintar. Det var så jag gjorde iom att jag inte vill ha garage där. Anledningen till att jag gillar plattor i förrådsdelen är att de är hårda och bra golv som man kan få ned på bra sätt så att man inte får så högt upp till förrådsdelen när man ska i och ur med prylar
 
Ett varmgarage är inte helt lyckat för bilen vintertid då värmen tinar is i bilens skrymslen och vrår, vilket bidrar till att snabba på rostprocessen.
 
W
Robert63 skrev:
Ett varmgarage är inte helt lyckat för bilen vintertid då värmen tinar is i bilens skrymslen och vrår, vilket bidrar till att snabba på rostprocessen.
Spelar väll mindre roll i södra sverige då det alltid pendlar mellan - och + grader så det lär ju smälta ändå. Det är ju aldrig långa perioder med minusgrader. Är det mer än 3 dagar får man vara super nöjd. Bor man i norr får man väll lämna in sin bil på en extra underedsbehandling eller byta bil lite oftare än var 5:e år. Allt för att få det varmt och bekvämt för bilen.
 
Problemet är just skrymslen och vrår inne i bilens konstruktion som inte alltid går att komma åt i efterhand.
 
mats_o skrev:
Vet man med sig att man inte vill göra garage så kan man ju göra en platta bara för förrådet och ställa carporten på plintar. Det var så jag gjorde iom att jag inte vill ha garage där. Anledningen till att jag gillar plattor i förrådsdelen är att de är hårda och bra golv som man kan få ned på bra sätt så att man inte får så högt upp till förrådsdelen när man ska i och ur med prylar
Hrm. Det där förstod jag inte riktigt....

Vi är i precis i valet mellan en hel platta för carport/förråd, respektive plintar för carporten och platta för förrådet, så jag skulle gärna höra mer om hur Du resonerade här.

Ursäkta för trådkapningen BTW.
 
Robert63 skrev:
Ett varmgarage är inte helt lyckat för bilen vintertid då värmen tinar is i bilens skrymslen och vrår, vilket bidrar till att snabba på rostprocessen.
Nja, problemet är snarare att när en kall bil kommer in i ett varmgarage kondenserar vattenångan i den varma luften vilket kan leda till rost i skrymslen och vrår.
Om det finns is i skrymslena är det nog tyvärr för sent att tänka på rostbekämpning... =)

Var tvungen att vara lite besserwisser...
 
Den här tråden hadde jag missat.

Det jag menade är att om man gör en torpargrund så blir den oftast högre från marken sett än en gjuten platta som man kan gjuta väldigt lågt i förhålande till omgivande mark. På så sätt slipper man trappor/ramper/höga trösklar när man tex ska rulla in och ut kompressor/svets eller nått annat tungt
 
Jag har byggt en carport på plintar, är straxt klar och kommer hamna runt 25.000:-
Då har jag byggt allt själv i lösvirke (även takstolar) och kommer ha plåttak.
 
Jag valde carport, min erfarenhet av garage är som flera andra, det samlas grejer och till slut står bilen ute ändå, vilket ju inte är helt fel, det är människor som ska bo i hus och inte bilar:)

Vi gjorde ett kombinerat förråd/carport 6x11m där förrådet (6x4) är isolerat (12cm vägg, 30 tak, platta 20cm). Resten är plintar med grus än så länge men kan säkert fixas om en framtida ägare så önskar, själv har jag inget behov nu. Carporten har plats för två bilar + cyklar o trädgårdsgrejer. Kommer att ha en plats vid sidan av infarten för en bil och på uppfarten får två bilar plats, bra om det kommer folk eftersom gatan i regel inte får användas för parkering.

Återkommer med bild

Kjell G
 


Så här tror jag att det funkar, bygget har kommit längre men har varit dålig på att dokumentera senaste tiden.

Kjell G
 
Vi satsar på ett längre isolerat enkelgarage just för att det inte skiljde så mycket i pengar mellan förråd/carport och garage. Kanske också mer värt vid en ev försäljning i framtiden.
 
Ett rymligt men enkelt kallgarage för två bilar med en nästan lika rymlig carport utanför portarna så slipper man snöskottningen, speciellt om man kan bygga carporten ut mot en (av annan) snöröjd yta. Alla ekonomiutrymmen under 100m2 byggyta är att betrakta som utedass eller cykelbod. Sen var det ju det här med bygglov...

Gjut en stor platta för allt med två golvavlopp (ute + inne), se till att isolera under och runt plattan för att slippa ev. tjällyft. Glöm inte en rejäl takhöjd även inne i garaget, minst 3,5 meter om inte annat för rymdkänslans skull!

Kondensproblem med varmgarage vintertid är för självklart för att argumentera emot. Jämför ditt kalla ölglas en varm sommardag...
 
Vi har ett enkelgarage (med förråd) där hobbybilen står men funderar på att bygga en carport framför.
Någon som har det så och kan ta en bild?
Vårt garage har pulpettak. Min tanke är att "docka" en carport med plant tak. Jag har inte hittat en liknande lösning i de kvarter vi bor i.
En bild eller tips på liknade i Malmö-trakten vore bra, jag behöver visa min fru :)
 
Eftersom vi vet med oss att vi kommer att ha två bilar så bygger vi ett dubbelgarage utan carport. Är det så dåligt väder att vi inte kan ha bilen ute kör vi in den i garaget, vår syn på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.