Hej forumet!
Jag har kört fast lite på min utbyggnad som jag började med i somras. Tillbyggnaden står på plintar. Jag behöver detaljplanera för att kunna fortsätta dra vatten och avlopp.
3D-skiss av en husutbyggnad med markerade reglade väggar, inkluderar bastu, badrum och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni ungefär hur planen ser ut. Till höger på bilden är en dörr ut. Nedåt är en öppning mot befintligt vardagsrum. Trappen leder till klädkammare och sovrum. Inredning och trapp är bara snabba exempel som fanns i banken på sketchup för att få en bild av hur det kan bli.
De rödmarkerade väggarna är redan reglade.

3D-skiss av ett planerat badrum med markerade reglade väggar, dusch, toalett och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag framförallt behöver hjälp med är tankar kring toalett/tvättstuga och duschrummet.
Skiljeväggen mellan toa och dusch är jag osäker på hur jag ska ha.
Utformningen av bastun är inte heller skriven i sten men viktigast för mig är ett "socialt" upplägg och bra utsikt från bastun.

Duschrummet är tänkt att rymma plats för att hänga av sig vid bastubad. Grundplanen var en dusch längst in i rummet men inser att det kan bli krångligt. Sitter ett öppningsbart PVC-fönster längst in. Tanken för väggar och golv är plastmatta.
Ritning av en utbyggnad med planlösning för toalett, dusch, bastu och trappa till övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut just nu, tillbyggnaden är tvåplansdelen.
Tvåplanshus i vinternatt med belysning, snötäckt mark och synliga byggdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbyggplats för utbyggnad med reglade väggar och isoleringsmaterial, obehandlat golv och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Praktiskt och användbart värdesätter jag högre än stiligt. Men en kombination hade ju varit trevligast!
I tvättrummet/toan värdesätter jag förvaring och "arbetsytor" högt.
Att skilja på dusch och toa är inte för mig självklart men ser det som en stor fördel att kunna använda båda rummen samtidigt.
Värt att säga är att stugan används som åretruntboende.
Tja, några tankar kring utformningen?
 
viewKanske det här kan vara något?
Mindre toa, större tvättstuga. Takhöjden där toaletten är placerad blir ca 2 meter.
3D-ritning av ett kombinerat badrum och tvättstuga med måttangivelser, möblering och en personillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett byggprojekt med kompakt toalett och större tvättstuga, inkluderar måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett badrum med måttangivelser, visar en mindre toalett och större tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Räta ut väggen i första skissen och sätt toan närmast bastun och duschen i tvättstugan.
 
  • Gilla
Lobsters
  • Laddar…
Skulle försöka få till en dörr mellan bastu och dusch, dvs ingång till bastun via duschutrymmet. Undviker då att springa svettig och/eller våt i relaxutrymmet(?) utanför. Kan fönstret flyttas till den andra väggen med hänsyn till utsikten? Skulle då kunna få en bättre lösning för lavarna.
 
  • Gilla
Lobsters
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Räta ut väggen i första skissen och sätt toan närmast bastun och duschen i tvättstugan.
Den lösningen har jag haft i åtanke. Men har inte helt fastnat för den. Vill gärna att bastun hänger ihop lite med duschen. Men ska absolut tänka vidare på den lösningen.
BengtH BengtH skrev:
Skulle försöka få till en dörr mellan bastu och dusch, dvs ingång till bastun via duschutrymmet. Undviker då att springa svettig och/eller våt i relaxutrymmet(?) utanför. Kan fönstret flyttas till den andra väggen med hänsyn till utsikten? Skulle då kunna få en bättre lösning för lavarna.
Det fönstret är inte flyttbart. Andra väggen ligger ett förråd och på andra sidan förrådet ingen direkt utsikt.
Att lätt ta sig ut till uteplatsen (vilket oftast är "relaxen") känns lika viktigt som att enkelt ta sig till duschen. Så att först ta sig genom duschen för att sen ta sig genom hallen för att komma ut tror jag inte att jag vill.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Som jag ser det ska man ändå ut i korridoren för att komma till duschen. Att duscha bakom draperi eller frostade väggar när någon fixar tvätten känns ok. När jag sitter på toa vill jag gärna vara ifred:oops:.
Har också sett planlösning där toan göms bakom en skiljevägg i större badrum men ser inte riktigt hur det löser ditt problem.
 
M Mellanbarn skrev:
Som jag ser det ska man ändå ut i korridoren för att komma till duschen. Att duscha bakom draperi eller frostade väggar när någon fixar tvätten känns ok. När jag sitter på toa vill jag gärna vara ifred:oops:.
Har också sett planlösning där toan göms bakom en skiljevägg i större badrum men ser inte riktigt hur det löser ditt problem.
Vad tror du om den här lösningen? Använda ytan under trappen till förvaring/tvätthängning eller helt enkelt ha tvättmaskinen där.
3D-Sketchupmodell av en interiör med trappa och förslag på tvättmaskin under trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror den skulle funka bra
 
Nu blev det dags att beställa grejer till bastun.
Men kan inte bestämma mig för konstruktion bakom panelen mot ytterväggen.

Just nu består ytterväggen inifrån av:
170mm isolering mellan reglar - vindduk - västkustskiva 50mm - läkt 34mm - ytterpanel.

Det verkar finnas väldigt många olika ideer hur man bygger rätt och fuktsäkert.
Jag vill helst att väggen ska bygga så lite som möjligt men fortfarande göra rätt.

Min nuvarande idé är att köra med Finnfoam Isoleringsskiva FF-PIR 30 Bastu direkt på regelkonstrukionen - läkt - panel. Det är nog en ganska dyr lösning. Går det att spara både pengar och utrymme med någon annan lösning mot ytterväggen?
 
Bastun tog form tillslut och nu blir det att fortsätta med badrummet.
Renovering, isolering, träkonstruktion, svart golv, byggmaterial, ofärdigt rum, grönt golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en tom bastu med träbänkar och golv, mikrofonstativ till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart hund i en bastu med träbänkar och en Harvia vedbastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stämningsfull bastu med träbänkar, framhävda av varmt ljus och en stenfylld bastuugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne_W och 17 till
  • Laddar…
Jag har stött och blött det här med badrumsplanlösningen i snart all oändlighet.
Nu börjar jag landa i något i den här stilen:
3D-modell av ett modernt rum med möbler, skärmtak, måttangivelser och spis med ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av bostadsplan. Inkluderar kök, sängplats, badrum, trappa och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tanken att kunna hänga tvätt och sådant under trappen (svarta konturerna bredvid duschen är trappens undersida.

Kanske med ett ikeakök för vask och tvättstugedel:
3D-ritning av ett modernt litet kök med mörka skåp och träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tankar kring den här planlösningen?
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Lobsters Lobsters skrev:
Bastun tog form tillslut och nu blir det att fortsätta med badrummet.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Himla snyggt!
Berätta mer om bastun. Mått på bastun och val av aggregat? Vad har du för isolering, valde du folie (Tylö säger ingen folie), och vad är det för panel? Hur går bastuventilationen?
 
P ptk skrev:
Himla snyggt!
Berätta mer om bastun. Mått på bastun och val av aggregat? Vad har du för isolering, valde du folie (Tylö säger ingen folie), och vad är det för panel? Hur går bastuventilationen?
Tackar! Den blev både snygg och riktigt skön tillslut.
Den är ca 2x2x2m +- någon dm. En elektrikervän hade nån beräkningsmodell som räknade in fönster och glasdörr där han kom fram till att ett 7kW-aggregat skulle vara lagom. Valde Harvias Cilindro PC70XE som jag köpte till fjärrstyrningspanelen till. Mest pga möjligheten till fjärrstyrning samt en rejäl stenkista som möjliggör en fuktig och skön bastuupplevelse i min smak.

Jag läste på (lite för mycket) innan jag valde byggmetod. Det jag kom fram till va att om man ska följa alla tillverkarnas rekommendationer så går det inte att bygga en bastu. Så jag byggde en mix mellan Svenskt träs rekommendationer och rekommendationerna från Finnfoam skulle man kunna säga.

Mot ytterväggar och tak har jag isolerat med "Finnfoam Isoleringsskiva FF-PIR 30 Bastu". Mot relax och badrum satte jag masonitskiva mot innerväggens stenull.

Panelen är helt vanlig råspont i gran 20x120 med rillad yta. Den har jag vaxat två varv med "Oljevax Latte Coloria" från Lakkapää. Blev riktigt bra och torkade isär på ett trevligt sätt.

Jag är allergisk mot dålig luft i bastu så tog i ganska rejält på den fronten, här kommer en bild på utluften.

Utluftsventilen under laven är alltid öppen och dom två i taket är ställbara och öppnas vid behov.
Inluft tas under dörr samt en extra kanal bakom aggregat. In och utluft mynnar i relaxen utanför.
Oisolerat utrymme i pågående renovering med träreglar, stege och isoleringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Lobsters Lobsters skrev:
Jag har stött och blött det här med badrumsplanlösningen i snart all oändlighet.
Nu börjar jag landa i något i den här stilen:
[bild] [bild]
Med tanken att kunna hänga tvätt och sådant under trappen (svarta konturerna bredvid duschen är trappens undersida.

Kanske med ett ikeakök för vask och tvättstugedel:
[bild]
Tankar kring den här planlösningen?
Svarar på mig själv här. Har byggt vidare på den här planlösningen. Dock känns det rimligare och trevligare med en dörr som öppnas inåt i badrummet. Väggen utanför som i den här planlösningen hamnar bakom dörren känns mer användbar. T.ex till klädhängare eller lite smala hyllor. Enda nackdelen jag kan komma på just nu med en dörr som öppnas inåt är möjligheten att ta sig in om någon ligger medvetslös bakom dörren. Men den risken känns försvinnande liten, speciellt i ett så stort badrum. Det verkar mest vara i Sverige vi är så mån om att dörren ska öppnas utåt.
Jag ser dörren som en dörr som oftast står öppen så länge man inte sitter på dass.
Tankar?
 
  • 3D-ritning av badrum med dusch, toalett, handfat, spegel och förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.