tttomten tttomten skrev:
22 kWp fördelat på norr/söder
20 A huvudsäkring
SMA STP 2500
Det tror jag inte, vart kan jag se det?
Det kan du se genom att om det är statiskt satt så tillåts växelriktaren producera max 13,8kw som är max för 20A huvudsäkring. Har du däremot dynamisk effektbegränsning så är det smartmätaren som styr växelriktaren och berättar för den hur mycket som går in i huset.
Då skulle du kunna ha 13,8kw ut på elnätet och teoretiskt resterande 11,2kw (25-13,8kw) in i huset (t.ex för ladda elbilen om du har någon)
22kwp fördelat på norr/söder skulle jag tro du har kring 18-20kw i effekt när solen står som högst mitt på dagen.

Jag upptäckte en annan mest trolig miss igår. ArcFix (ljusbågsdetektering) verkar inte vara aktiverat på min växelriktare. Parametern som står i bruksanvisningen för växelriktaren var satt till "Nej" och den var inte ändrad enligt logen av någon. Hur ser det ut där för dig ? Finns det någon anledning till att inte ha den aktiverad ?
Hos mig heter parametern Parameter.Inverter.AfciIsOn
Användargränssnitt för parametrar, textfält, rullgardinsmeny, text "Parameter.Inverter.AfcIsOn", "AFCI-modulen tillkopplad".
 
M mortimer skrev:
Det kan du se genom att om det är statiskt satt så tillåts växelriktaren producera max 13,8kw som är max för 20A huvudsäkring. Har du däremot dynamisk effektbegränsning så är det smartmätaren som styr växelriktaren och berättar för den hur mycket som går in i huset.
Då skulle du kunna ha 13,8kw ut på elnätet och teoretiskt resterande 11,2kw (25-13,8kw) in i huset (t.ex för ladda elbilen om du har någon)
22kwp fördelat på norr/söder skulle jag tro du har kring 18-20kw i effekt när solen står som högst mitt på dagen.

Jag upptäckte en annan mest trolig miss igår. ArcFix (ljusbågsdetektering) verkar inte vara aktiverat på min växelriktare. Parametern som står i bruksanvisningen för växelriktaren var satt till "Nej" och den var inte ändrad enligt logen av någon. Hur ser det ut där för dig ? Finns det någon anledning till att inte ha den aktiverad ?
Hos mig heter parametern Parameter.Inverter.AfciIsOn
[bild]
Vad behövs för dynamisk effektbegränsning i material? Jag efterbeställde smartmätaren så det är inte troligt att annat material ska ingå, dock fick jag aldrig någon fråga heller🤷‍♂️. Jag har bara 15 gr lutning så jag toppar inte så högt så det är nog egentligen ingen fråga annat än om jag ska gå ner i huvudsäkring (vilket jag funderar på och både elektriker och säljare är informerade om).

Arcfix får jag återkomma till, har extremt dåligt internet där jag är nu så svårt/omöjligt att kolla. Vet heller inte hur den ska stå.
 
  • Gilla
S.A
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Vad behövs för dynamisk effektbegränsning i material? Jag efterbeställde smartmätaren så det är inte troligt att annat material ska ingå, dock fick jag aldrig någon fråga heller🤷‍♂️. Jag har bara 15 gr lutning så jag toppar inte så högt så det är nog egentligen ingen fråga annat än om jag ska gå ner i huvudsäkring (vilket jag funderar på och både elektriker och säljare är informerade om).

Arcfix får jag återkomma till, har extremt dåligt internet där jag är nu så svårt/omöjligt att kolla. Vet heller inte hur den ska stå.
Vad jag förstått det som så är det bara att växelriktaren ska konfigureras rätt. Du har ju smartmätaren och växelriktaren och det är allt som ska behövas.
 
M mortimer skrev:
Vad jag förstått det som så är det bara att växelriktaren ska konfigureras rätt. Du har ju smartmätaren och växelriktaren och det är allt som ska behövas.
Då är det förhoppningsvis konfigurerat rätt 😀
 
tttomten tttomten skrev:
Då är det förhoppningsvis konfigurerat rätt 😀
Jag är egentligen inte intresserad av tekniken bakom solceller men har ju tvingats sätta in mig i detta då dom misskött det mesta hos mig. Jag hade helst bara monterat, betalt och använt. Sånt här ska bara funka!
Det sista hos mig är att jag upptäckte att dom levererat en 16 Amp kabel till min 22 kW Easee, det funkar ju lixom inte. Nog för att varken säkring eller bil kan ta 32 idag men jag kan inte uppgradera utan att köpa ny kabel då deras felaktiga leverans sätter begränsningar (självklart har dom valt att inte åtgärda det heller).
 
tttomten tttomten skrev:
Jag är egentligen inte intresserad av tekniken bakom solceller men har ju tvingats sätta in mig i detta då dom misskött det mesta hos mig. Jag hade helst bara monterat, betalt och använt.
Det sista hos mig är att jag upptäckte att dom levererat en 16 Amp kabel till min 22 kW Easee, det funkar ju lixom inte. Nog för att varken säkring eller bil kan ta 32 idag men jag kan inte uppgradera utan att köpa ny kabel då deras felaktiga leverans sätter begränsningar (självklart har dom valt att inte åtgärda det heller).
16A innebär max 11kw, är det 5G5 kabel då eller har de bara dragit fram enfaskabel (3G2,5) ?
5G6 vill jag minnas klarar 25A, 17,2kw
Vad har du fått för kabel och vad borde du ha istället (5G10)?
Vad säger databladet för den laddaren ?
 
tttomten tttomten skrev:
Då är det förhoppningsvis konfigurerat rätt 😀
Du får kolla hur det ser ut en fin solig dag när dina paneler levererar som max.
 
F
M mortimer skrev:
16A innebär max 11kw, är det 5G5 kabel då eller har de bara dragit fram enfaskabel (3G2,5) ?
5G6 vill jag minnas klarar 25A, 17,2kw
Vad har du fått för kabel och vad borde du ha istället (5G10)?
Vad säger databladet för den laddaren ?
10 kvmm är det väl generellt som gäller för 22kW.

5kvmm finns nog inte. Det är 2,5kvmm, 4kvmm, 6kvmm, 10kvmm.
 
Vill minnas att det är 5G2,5 som är ok för 3fas 16 Amp, för klen att ladda 22 kW på men där kan jag förstå elektrikern då denne satte (helt korrekt) en 16 Amp brytare och kablage baserat på säkringen. Enkelt att byta om jag uppgraderar.
Det jag syftade på var den lösa kabeln från laddbox till bil, blir ju nyköp i såna fall trots att jag redan betalt en☹️
 
tttomten tttomten skrev:
Vill minnas att det är 5G2,5 som är ok för 3fas 16 Amp, för klen att ladda 22 kW på men där kan jag förstå elektrikern då denne satte (helt korrekt) en 16 Amp brytare och kablage baserat på säkringen. Enkelt att byta om jag uppgraderar.
Det jag syftade på var den lösa kabeln från laddbox till bil, blir ju nyköp i såna fall trots att jag redan betalt en☹️
Kunde elektrikern inte dragit en 5G6 (eller 5G10) och då bara avsäkrat den med 16A, så räcker det att du byter avsäkringen om du uppgraderar ?

Vad stod det i beställningen kring kabel mellan laddbox och bil ? (jag visste inte själv att det finns olika)
 
K
tttomten tttomten skrev:
Vill minnas att det är 5G2,5 som är ok för 3fas 16 Amp, för klen att ladda 22 kW på men där kan jag förstå elektrikern då denne satte (helt korrekt) en 16 Amp brytare och kablage baserat på säkringen. Enkelt att byta om jag uppgraderar.
Det jag syftade på var den lösa kabeln från laddbox till bil, blir ju nyköp i såna fall trots att jag redan betalt en☹️
Ju vanligare elbilar blir ju vanligare blir typ2 kabeln. Flera i varje hushåll, bil, att hitta på loppis, skadade, utslitna, nyskick. Idag är de fortfarande hårdvaluta och lite för dyra för att köpa två bara för att de är bra att ha.

Skulle nog säg att majoriteten av hushållen inte har behov av mer än 16A kabel. Det är om man har solceller och med hjälp av dem kan trycka in ström parallellt från dem och nätet in i bilen. Det är också en smidigare kabel, den mindre.
tttomten tttomten skrev:
Jag är egentligen inte intresserad av tekniken bakom solceller men har ju tvingats sätta in mig i detta då dom misskött det mesta hos mig. Jag hade helst bara monterat, betalt och använt. Sånt här ska bara funka!
Det sista hos mig är att jag upptäckte att dom levererat en 16 Amp kabel till min 22 kW Easee, det funkar ju lixom inte. Nog för att varken säkring eller bil kan ta 32 idag men jag kan inte uppgradera utan att köpa ny kabel då deras felaktiga leverans sätter begränsningar (självklart har dom valt att inte åtgärda det heller).
Klickar man hem en installation på nätet brukar man få välja vilken kabel och säkring de ska installera med. För det är ju lite dyrare att förbererad för 32A fram till laddaren. Får man en offert borde det vara specat men tar man det muntlig blir det svårare.

För alla är det inte självklart att man ska ha laddbox och då vill man komma undan så billigt så möjligt och hastigheten är då inte det viktiga. Eftersom man kan acceptera enfas schuko.
 
Jag har beställt 22 kW, endast huset ska begränsa så solklar felleverans.
 
Dagen var i stort helt molnfri här, men tempen pendlade mellan 28-30 grader. Men ändå produktionsrekord för dessa dagarna som anläggningen varit i drift. Lagom jämn sockertopp, ett moln som passerade kring 18.00 idag.
Denna vyn för att se energibalansen i portalen har SMA valt att lägga produktionsdata under nollan på y-axeln. Kurvan ser mer "normal" ut i mobilen som en tillplattad sockertopp.
De gröna topparna är i stort VVB som går in och kompensationsvärmer kring morgonrutin, lunch och kvällsrutin.
Mitt på dagen mellan 11-14.00 kördes LVP som AC.
Summa summarum så levererar anläggningen by-design.
Graf över energiproduktion och förbrukning under ett dygn med detaljerad statistik nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cramse och 1 till
  • Laddar…
Då var besiktning genomförd idag av Institutet för Solenergikvalité. Besiktningsmannen gjorde ett gediget bra och noggrant arbete.. Inte helt förvånande så hittade han flera fel som jag inte hittade vid min egna genomgång.

Installationen är av mig sedan tidigare reklamerad till installatören.
Av summan jag ska betala ur egen ficka så håller jag inne med 30%, därtill indirekt de dryga 50.000kr som de får utbetalt från Skatteverket för GrönEl bidrag när fakturan är fullt betald. Resterande är betalt
Nu inväntar jag bara protokollet som sedan ska översändas till installatören för framtagande av åtgärdsplan.
Högst tveksam om det blir någon åtgärd före sept/okt, men det spelar ingen roll för min del.

Det som i stort var missat utöver mina egna funna fel; inte en enda förstärkningskruv är monterad, kablage är för hårt spänt och några punkter saknar avlastning öht, sammankoppling MC4 hona och hane är inte dragavlastade, märkning saknas delvis, på par ställen hade de lagt kablage ovanpå panna istället för att lägga under panna, mätprotokoll saknades vilket jag inte kände till, klämzoner fanns inte att tillgå, sen fanns det lite frågetecken som han tog med sig för diskutera med sina kollegor
 
M mortimer skrev:
Då var besiktning genomförd idag av Institutet för Solenergikvalité. Besiktningsmannen gjorde ett gediget bra och noggrant arbete.. Inte helt förvånande så hittade han flera fel som jag inte hittade vid min egna genomgång.

Installationen är av mig sedan tidigare reklamerad till installatören.
Av summan jag ska betala ur egen ficka så håller jag inne med 30%, därtill indirekt de dryga 50.000kr som de får utbetalt från Skatteverket för GrönEl bidrag när fakturan är fullt betald. Resterande är betalt
Nu inväntar jag bara protokollet som sedan ska översändas till installatören för framtagande av åtgärdsplan.
Högst tveksam om det blir någon åtgärd före sept/okt, men det spelar ingen roll för min del.

Det som i stort var missat utöver mina egna funna fel; inte en enda förstärkningskruv är monterad, kablage är för hårt spänt och några punkter saknar avlastning öht, sammankoppling MC4 hona och hane är inte dragavlastade, märkning saknas delvis, på par ställen hade de lagt kablage ovanpå panna istället för att lägga under panna, mätprotokoll saknades vilket jag inte kände till, klämzoner fanns inte att tillgå, sen fanns det lite frågetecken som han tog med sig för diskutera med sina kollegor
Institutet är det många i branschen som nu mer inte accepterar som besiktare då de saknar kompetens och extern certifiering/acreditering.

Att slå ner på icke dragavlastade MC4 kontakter visar tyvärr bara att du fått en av deras okunniga kontrollanter. MC4 kontakterna har förskuvning i sig själva och behöver ingen ytterligare dragavlastning om de är korrekt monterade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.