Jag skrev en motion till styrelsen angående att få tillåtelse att använda gasolgrill på balkongen. Har gått två månader nu sedan årsstämman utan att jag hört ngt. Pratade med en i styrelsen i förbifarten, hon sa att det fanns viktigare ämnen att behandla. Finns det ngn regel som säger att en motion måste behandlas eller är det upp till styrelsen?
 
Claes Sörmland
S S1875 skrev:
Jag skrev en motion till styrelsen angående att få tillåtelse att använda gasolgrill på balkongen. Har gått två månader nu sedan årsstämman utan att jag hört ngt. Pratade med en i styrelsen i förbifarten, hon sa att det fanns viktigare ämnen att behandla. Finns det ngn regel som säger att en motion måste behandlas eller är det upp till styrelsen?
Beslutade stämman att bifalla din motion? Vad beslutades?

Det beslutet gäller, beslutade stämman att ge tillåtelse att använda gasolgrill på balkongen så är det tillåtet. Stämman är lite som högsta beslutande organ i föreningen.

Regleringen i bostadsrättslagen lyder:

"När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar."
 
Ja, styrelsen skulle ha tagit upp motionen på stämman. Men de kan också framföra argument till varför den ska avslås. De kan inte bara låtsas som att den inte jar lämnats in.
 
C
I föreningens stadgar ska framgå hur lång tid innan årsmötet motioner ska vara inlämnade. Exempelvis två veckor. Är den inlämnad senare så behöver den inte tas upp på mötet. Men om du lämnar in i tid så ska den givetvis tas upp.
Borde finnas ett protokoll från årsmötet, om vad som beslutades. Vad står i det?
 
Den lämnades in inom tidsramen. Jag har bett om ett protokoll från mötet för att se om motionen togs upp. Får avvakta deras svar
 
Motioner skriver du till årsmötet, inte till styrelsemöten.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Motioner skriver du till årsmötet, inte till styrelsemöten.
Ja precis, det var till årsmötet
 
S S1875 skrev:
Ja precis, det var till årsmötet
Var du inte med på årsstämman då? Så borde du märkt om din motion togs upp?
 
  • Gilla
S1875
  • Laddar…
Okej, men du var alltså inte där?

Motioner som skickas in enligt gällande regler ska behandlas. Det behöver dock inte vara långdraget. Lämpligen skickas motioner tillsammans med styrelsens förslag på beslut ut tillsammans med kallelsen. Sedan kan man klubba styrelsens förslag på löpande band om ingen har invändningar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.