A
H HEM2121 skrev:
På Cylinda glashäll står det Schott Ceran, iallafall på vår och det var det säljaren argumenterade för pga prisskillnaden mellan Electrolux och Cylinda. Cylinda var dyrare. Sen kan ju säljaren ha fel.
säljaren menade att namnet (schott) syns därför är den dyrare
 
H
electroluxaren skrev:
säljaren menade att namnet (schott) syns därför är den dyrare
Ja, så kan det ju vara😂Nu visste vi att det var en bra glashäll och där de satte dit sin logotyp, kanske säger det något. Det fanns en betydande skillnad i garantien också, Elektrolux 2 år, Cylinda 5 år. Vi är nöja Iallafall. Sen vet vi ju att den inte håller i 25 år.
 
kisumisu
M Markarbetaren skrev:
Min okvalificerade gissning är att jämföra en vitvara idag mot en som tillverkades för +20 år sedan är som att jämföra en Volvo 740 med en Volvo V90. Visst, den nya har fler funktioner, modernare, drar mindre energi osv. men hållbarhetsmässigt så kommer den modernare brodern inte i närheten av sin äldre upplaga.

Vi hade en begagnad tvättmaskin när vi flyttade in runt 2000, den var nog 10 år redan då. Bytte 2013, så runt 23 år gammal, som dina. Den "nya" byttes 2019, höll alltså 6 år.

Första diskmaskinen höll 10 år, andra 4 år, nuvarande är 6 år, men låter lite märkligt emellanåt så den är väl på gång nu 😃 .

Vill minnas att det var SR som gjorde en granskning av detta med vitvaror för några år sedan. Tillverkarna gör medvetet produkterna sämre för att man ska byta oftare. Ja det kommer väl inte som en chock men inside information gjorde gällande att det inte handlade om billiga upphandlingar av komponenter som resulterade i sämre kvalitet. Utan man gjorde medvetet konstruktioner som skulle fallera i förtid.
Intressant när man jämför saker!
Som det här med bilar, dem bästa tillverkades sådär från 80 talet till slutet av 90 talet ca...måhända att själva motorn var ännu bättre i äldre men dessa har ju stort sett rostat sönder. Runt 90 tal fick man bukt med många rostproblem.

Likadant har jag en känsla av att det är med även andra saker, dvs att vi går en kurva med årtionden med bra och dåligt! Nu kan det hända att jag bott i en slit o släng era (80-90 talet), men jag minns inte många som hade så gamla bilar, så gamla tv apparater, vitvaror mm. Minns tom när mina föräldrars tv som var inköpt 1992 paijade 1994. Dem fick reparation tror jag det var garantin och minns att den som lagade mumlade om nån komponent som han satt dit icke original och modell bättre, dem hade tv ända in till ca 2010-2011. Blev ju suddigare bild osv men fungerade sen tror jag dem slängde tv för att dem ville ha en modern platt tv.

Jag själv äger en JVC tjock tv som används enormt både som tv och till retro spel! Är från den tiden när tjock tv började vara out runt 2001-2002. Fungerar fortfarande utan underhåll!! Är nog att JVC tänkte då "nämen äh folk kommer ändå byta tv nu när det finns platttv"....

Men runt 2010 var vitvaror en katastrof, min 6år gamla Miele disk gav upp, både kylen och frysen har jag fått byta handtag på (gjorde en egen hack), tvättmaskinen krävde service efter 4år.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
kisumisu
H HEM2121 skrev:
Har bekanta som fick slänga ut alla Bosch efter 5-6 år. Bosch och Siemens kommer aldrig in här. Vi har Miele, diskmaskin köptes 2005, trodde den var 10 år😄 Tiden går fort. Frys, kyl, är nog runt 15 år, tvätt och tumlare 10-12 år. Glashällen är dock Cylinda pga av glashällen Schott Ceran, den går att göra ren och ser ut som ny. 3 år, den förra spisen, samma märke höll i ca 10 år men hällen såg princip ny ut. Peppar, peppar samtliga maskiner har fungerat väldigt bra.
Visst inga billiga maskiner men vi tröttnade på att byta maskiner efter 7-10 år.
Bra att veta, men det som är frågan finns det billiga och bra Bosch?

Min 6år gamla Miele disk årsmodell 2011 började läcka och vet en som köpte samtidigt sin Bosch, dem har den fortfarande. Vet flera andra också som har gamla Bosch. Däremot måste jag nämna att jag hade en Bosch kyl/frys kombination som höll bara 2 år och var undermåligt gjort dvs bara 1 kompressor....

Jag ville köpa Ikea Bosch som har 5år garanti. Men frugan ville inte och det blev en mycket dyrare Husqvarna (var tom dyrare än Miele, som har nu efter 2 år börjat låta konstigt. Men men den skall ju ha 5års garanti så hoppas den paijar helt innan det!
 
kisumisu
electroluxaren skrev:
Om man köper ett färdigt hus är ofta vitvarorna på plats och är av sämsta möjliga kvalitet,
ofta att dessa lågbudgetmaskiner går sönder samtidigt efter ett par år.
schott ceran gör hällar till de flesta märkena tror tom att miele har dessa
Där har du helt rätt jag tror också Miele gör budget och bra!

Tyvärr tror jag det är lite så med alla märken och det är väldigt tråkigt när dem konkurrerar med pris vs kvalite.

Just det här med diskmaskin, den fick jag billigast när jag köpte flera saker. Säkert utnyttjade affären min okunkap och gav mig sämsta diskmaskinen ungefär på köpet? Den var inte på köpet men kostade då 6000kr. Min Husqvarna fick jag betala 10 000kr för. Köpte dock bara den och i en helt annan affär.
Kanske bäst nästa gång köpa den där Mielen för 20 000kr, som redan nämts finns det hemmabruk och professional. Men professional är svårare få tag i och tar väl oftast mer plats också(?).

Jag tillhör dem som gärna betalar men vill slippa tjafs sådär 10-20år! Inget är f*n mer irriterande om man vill göra något och har ont om tid när det sen börjar bråka! Även fast saker kanske har garanti orka att ringa och bråka med diverse kundtjänster och afffärer om garantier! Sedan hålla på tjafsa med att få det gamla ut och det nya inkopplat 🤬

Men vi är ju alla olika vad vi vill ha. Dem flesta verkar älska saker som är datorstyrda med förinställda värden som dessutom nollställs vid t ex strömavbrott.
En grej jag riktigt hatar i nya bilar, däremot älskar jag elbilar! Men i dagens läge är det svårt få en "enkel" bil med på och av knappar, t ex att rumpvärme, rattvärme etc ska alltid nollställas om man haft bilen avstängt. Desamma gäller vitvaror och annat. T ex våran ugn är så jävlig att den går inte igång efter ett strömavbrott, man måste ställa in tiden i klockan först! Läste här i en annan tråd om en ugn som har "standard värme" förvalt.....

Ps. min nuvarnade diskmaskin klarar inte ens av att visa hur långt den är i programmen, ändå är den så datorstyrd att den blev kocko här en gång när jag bröt strömmen. Fick ha den strömlös några timmar, sedan var allt som vanligt.
 
Redigerat:
A
kisumisu kisumisu skrev:
Där har du helt rätt jag tror också Miele gör budget och bra!

Tyvärr tror jag det är lite så med alla märken och det är väldigt tråkigt när dem konkurrerar med pris vs kvalite.

Just det här med diskmaskin, den fick jag billigast när jag köpte flera saker. Säkert utnyttjade affären min okunkap och gav mig sämsta diskmaskinen ungefär på köpet? Den var inte på köpet men kostade då 6000kr. Min Husqvarna fick jag betala 10 000kr för. Köpte dock bara den och i en helt annan affär.
Kanske bäst nästa gång köpa den där Mielen för 20 000kr, som redan nämts finns det hemmabruk och professional. Men professional är svårare få tag i och tar väl oftast mer plats också(?).

Jag tillhör dem som gärna betalar men vill slippa tjafs sådär 10-20år! Inget är f*n mer irriterande om man vill göra något och har ont om tid när det sen börjar bråka! Även fast saker kanske har garanti orka att ringa och bråka med diverse kundtjänster och afffärer om garantier! Sedan hålla på tjafsa med att få det gamla ut och det nya inkopplat 🤬

Men vi är ju alla olika vad vi vill ha. Dem flesta verkar älska saker som är datorstyrda.
En grej jag riktigt hatar i nya bilar, däremot älskar jag elbilar! Men i dagens läge är det svårt få en "enkel" bil med på och av knappar, t ex att rumpvärme, rattvärme etc ska alltid nollställas om man haft bilen avstängt. Desamma gäller vitvaror och annat. T ex våran ugn är så jävlig att den går inte igång efter ett strömavbrott, man måste ställa in tiden i klockan först! Läste här i en annan tråd om en ugn som har "standard värme" förvalt.....
miele proffs disk är inte större men kräver tre-fas och två kallvatten anslutningar samt en varmvatten dito.
börjar väl på 25tkr +moms.
alla reservdelar svindyra, ex inloppsventil 3.500.- + moms
ingen garanti eller max ett år
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
miele proffs disk är inte större men kräver tre-fas och två kallvatten anslutningar samt en varmvatten dito.
börjar väl på 25tkr +moms.
alla reservdelar svindyra, ex inloppsventil 3.500.- + moms
ingen garanti eller max ett år
Precis blir ju lite jobbigare att installera i vanligt kök.
Men intressant att den använder varmvatten, det var ju en trend på 90 talet att alla skulle ansluta disk till varmvatten. Jag har dock aldrig haft någon diskmaskin installerat så. Däremot skulle det vara intressant i och med att man har bergvärme. Förstår att det plus minus noll kanske tom mer minus att köra diskmaskin från en standard VVB. Men bergvärme, fjärrvärme, vedpanna och andra lösningar som eventuellt är billigare än att värma vattnet i diskmaskin vore ju ändå intressant!

Både ur energisynpunkt och av att den skulle säkert även diska disken fortare när den inte behöver värma vatten separat.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant när man jämför saker!
Som det här med bilar, dem bästa tillverkades sådär från 80 talet till slutet av 90 talet ca...måhända att själva motorn var ännu bättre i äldre men dessa har ju stort sett rostat sönder. Runt 90 tal fick man bukt med många rostproblem.

Likadant har jag en känsla av att det är med även andra saker, dvs att vi går en kurva med årtionden med bra och dåligt! Nu kan det hända att jag bott i en slit o släng era (80-90 talet), men jag minns inte många som hade så gamla bilar, så gamla tv apparater, vitvaror mm. Minns tom när mina föräldrars tv som var inköpt 1992 paijade 1994. Dem fick reparation tror jag det var garantin och minns att den som lagade mumlade om nån komponent som han satt dit icke original och modell bättre, dem hade tv ända in till ca 2010-2011. Blev ju suddigare bild osv men fungerade sen tror jag dem slängde tv för att dem ville ha en modern platt tv.

Jag själv äger en JVC tjock tv som används enormt både som tv och till retro spel! Är från den tiden när tjock tv började vara out runt 2001-2002. Fungerar fortfarande utan underhåll!! Är nog att JVC tänkte då "nämen äh folk kommer ändå byta tv nu när det finns platttv"....

Men runt 2010 var vitvaror en katastrof, min 6år gamla Miele disk gav upp, både kylen och frysen har jag fått byta handtag på (gjorde en egen hack), tvättmaskinen krävde service efter 4år.
Ähh...jag behöver lägga in en protest här.

Bilar var enklare att mecka med förut, mest pga att det inte var så trångt som det är nu men givetvis också för att det är färre saker som kan gå sönder. Men, bilar har aldrig varit bättre på att transportera oss, att köras och att göra det på ett säkert sätt, ett snabbt sätt osv. Generellt tror jag bilar är mer driftsäkra också.

TV-apparater. Jag köpte min första för 25 år sedan tror jag. Det var en tjock.TV. Varje gång jag köpt en ny har den kostat ungefär lika mycket, men den har varje gång blivit MYCKET bättre. Större, högre upplösning, bättre svärta, bättre färgåtergivning osv. Ingen av dessa apparater, ink den tjocka, hade några problem och jag tror faktiskt alla är kvar i livet än (på landet osv).

Vitvaror är ett område där jag kan tycka att det är lite even steven mellan fördelar och nackdelar. Värmepump i torktumlaren är ju bra och autodosering i tvättmaskinen är fantastiskt, men det är tråkigt att hållbarheten inte prioriteras längre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Efter drygt 12 år började min LG gnissla väldigt mycket. Med tanke på åldern troligen inte lönt att laga så det blev en ny Bosch serie 8. Bara kört den ett par ggr och den går tyst och tvättar rent och centrifugerar bra. Förväntar mig 12+ år med den. Annars fem års garanti och tio på motorn.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
Bilar var enklare att mecka med förut, mest pga att det inte var så trångt som det är nu men givetvis också för att det är färre saker som kan gå sönder. Men, bilar har aldrig varit bättre på att transportera oss, att köras och att göra det på ett säkert sätt, ett snabbt sätt osv. Generellt tror jag bilar är mer driftsäkra också.

TV-apparater. Jag köpte min första för 25 år sedan tror jag. Det var en tjock.TV. Varje gång jag köpt en ny har den kostat ungefär lika mycket, men den har varje gång blivit MYCKET bättre. Större, högre upplösning, bättre svärta, bättre färgåtergivning osv. Ingen av dessa apparater, ink den tjocka, hade några problem och jag tror faktiskt alla är kvar i livet än (på landet osv).
Jag tycker tvärtom, eller om jag uttrycker mig såhär, bilar förr krävde oändlig tid för felsökning, för en lekman, även om motorerna var simplare. Men idag, i med OBD-läsaren och man ser direkt vilken komponent som är fel. Annars håller jag med om kvalisorten, sällan man upplever några direkta driftstörningar med moderna bilar. Mina gamla bilar hade alltid något symptom, alla hade nån form av "egenheter" som jag oftast inte fick bukt med. Internet fanns ju inte heller så det var hopplöst att hitta likasinnade med samma modell att utbyta erfarenheter med. Får man mot förmodan ett fel på en modern bil så går man in på youtube så finns där 1000-tals andra med samma fel som lagt upp videosekvenser på hur man lagar det😃

Jag har nog inte heller tagit död på nån tv, jag är dock Sony-fierad sedan 30 år. Deras prylar håller hög kvalitet. Ungarna kör fortfarande mitt gamla Playstation från mid 90-tal på Sony 32'an från tidigt 2000-tal. Min Sony klockradio som väcker mig med P4 varje morgon är +30 år, manuell kanalinställning mm.🤘
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tycker tvärtom, eller om jag uttrycker mig såhär, bilar förr krävde oändlig tid för felsökning, för en lekman, även om motorerna var simplare. Men idag, i med OBD-läsaren och man ser direkt vilken komponent som är fel. Annars håller jag med om kvalisorten, sällan man upplever några direkta driftstörningar med moderna bilar. Mina gamla bilar hade alltid något symptom, alla hade nån form av "egenheter" som jag oftast inte fick bukt med. Internet fanns ju inte heller så det var hopplöst att hitta likasinnade med samma modell att utbyta erfarenheter med. Får man mot förmodan ett fel på en modern bil så går man in på youtube så finns där 1000-tals andra med samma fel som lagt upp videosekvenser på hur man lagar det😃

Jag har nog inte heller tagit död på nån tv, jag är dock Sony-fierad sedan 30 år. Deras prylar håller hög kvalitet. Ungarna kör fortfarande mitt gamla Playstation från mid 90-tal på Sony 32'an från tidigt 2000-tal. Min Sony klockradio som väcker mig med P4 varje morgon är +30 år, manuell kanalinställning mm.🤘
Ja jag är helt enig om att diagnosprylar underlättar arbetet, förutom felkoder är det ju oerhört bra att kunna logga data i realtid osv, men det jag noterat är att även när jag vet vad det är för fel så blir arbetet att byta prylen så komplicerat pga avancerade konstruktioner som är oerhört tight paketerat. På en Volvo 240 är det inte så mycket som kan gå fel när man amatörmeckar, men tex på audibilarna jag kört senaste åren med v8, v6 med dubbelturbo eller v6 singelturbo så är det så mycket som måste rivas att iaf jag blir lite avskräckt. Lite hänger det väl ihop med att bilarna man har har blivit dyrare med åren, det är mer pengar i fara om man gör bort sig.
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
På en Volvo 240 är det inte så mycket som kan gå fel när man amatörmeckar, men tex på audibilarna jag kört senaste åren med v8, v6 med dubbelturbo eller v6 singelturbo så är det så mycket som måste rivas att iaf jag blir lite avskräckt. Lite hänger det väl ihop med att bilarna man har har blivit dyrare med åren, det är mer pengar i fara om man gör bort sig.
Ja en Volvo 240 med en B-motor är ju helt jämförbar med en Audi med V-motor och turbo🫣, på alla plan..
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Ähh...jag behöver lägga in en protest här.

Bilar var enklare att mecka med förut, mest pga att det inte var så trångt som det är nu men givetvis också för att det är färre saker som kan gå sönder. Men, bilar har aldrig varit bättre på att transportera oss, att köras och att göra det på ett säkert sätt, ett snabbt sätt osv. Generellt tror jag bilar är mer driftsäkra också.

TV-apparater. Jag köpte min första för 25 år sedan tror jag. Det var en tjock.TV. Varje gång jag köpt en ny har den kostat ungefär lika mycket, men den har varje gång blivit MYCKET bättre. Större, högre upplösning, bättre svärta, bättre färgåtergivning osv. Ingen av dessa apparater, ink den tjocka, hade några problem och jag tror faktiskt alla är kvar i livet än (på landet osv).

Vitvaror är ett område där jag kan tycka att det är lite even steven mellan fördelar och nackdelar. Värmepump i torktumlaren är ju bra och autodosering i tvättmaskinen är fantastiskt, men det är tråkigt att hållbarheten inte prioriteras längre.
Beror det inte lite på vilken bil också? Var kanske lite fel generalisera. Jag ägde en Skoda förut det var trångt men mycket saker gick väldigt lätt byta ändå t ex dieselfilter var bara i princip plocka ut när man öppnat huven. I en mycket äldre VW så satt dieselfilter så dåligt till att man var tvungen lossa framhjulet och börja halvt demontera framdelen. En kompis gamla Audi var batteriet väldigt svårt byta och den bilen var från 1993. Dvs rätt gammal i dagens mått. I min V70 sitter den i bakluckan och är mycket enkelt att komma åt om man vill byta eller behöver ladda. Desdutom bonus om man har baslåda i bilen förenklar installationen av sådan.

Sen i dagens elbilar gör man att saker ska gå sönder i förtid, säkert pga att dem inte annars behöver nån större service. Vissa fall gör dem även dumristiga saker som i slutändan drabbar dem då dem måste fixa på garanti!

Visst är det kanske bra att man spar tvättmedel och vatten. Men ett stort men...kan du använda ditt favorittvättmedel från t ex Ica eller måste du köpa tvättmedel från Miele, Bosch etc för betydligt dyrare pris?
 
Redigerat:
H
kisumisu kisumisu skrev:
Beror det inte lite på vilken bil också? Var kanske lite fel generalisera. Jag ägde en Skoda förut det var trångt men mycket saker gick väldigt lätt byta ändå t ex dieselfilter var bara i princip plocka ut när man öppnat huven. I en mycket äldre VW så satt dieselfilter så dåligt till att man var tvungen lossa framhjulet och börja halvt demontera framdelen. En kompis gamla Audi var batteriet väldigt svårt byta och den bilen var från 1993. Dvs rätt gammal i dagens mått. I min V70 sitter den i bakluckan och är mycket enkelt att komma åt om man vill byta eller behöver ladda. Desdutom bonus om man har baslåda i bilen förenklar installationen av sådan.

Sen i dagens elbilar gör man att saker ska gå sönder i förtid, säkert pga att dem inte annars behöver nån större service. Vissa fall gör dem även dumristiga saker som i slutändan drabbar dem då dem måste fixa på garanti!

Visst är det kanske bra att man spar tvättmedel och vatten. Men ett stort men...kan du använda ditt favorittvättmedel från t ex Ica eller måste du köpa tvättmedel från Miele, Bosch etc för betydligt dyrare pris?
Som tur kan man välja på Miele om du vill ha Mieles tvättmedel för ”tvättmedelstanken” som är löjligt dyrt eller använda ditt vanliga tvättmedel i tvättmedelsfacket.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Beror det inte lite på vilken bil också? Var kanske lite fel generalisera. Jag ägde en Skoda förut det var trångt men mycket saker gick väldigt lätt byta ändå t ex dieselfilter var bara i princip plocka ut när man öppnat huven. I en mycket äldre VW så satt dieselfilter så dåligt till att man var tvungen lossa framhjulet och börja halvt demontera framdelen. En kompis gamla Audi var batteriet väldigt svårt byta och den bilen var från 1993. Dvs rätt gammal i dagens mått. I min V70 sitter den i bakluckan och är mycket enkelt att komma åt om man vill byta eller behöver ladda. Desdutom bonus om man har baslåda i bilen förenklar installationen av sådan.

Sen i dagens elbilar gör man att saker ska gå sönder i förtid, säkert pga att dem inte annars behöver nån större service. Vissa fall gör dem även dumristiga saker som i slutändan drabbar dem då dem måste fixa på garanti!

Visst är det kanske bra att man spar tvättmedel och vatten. Men ett stort men...kan du använda ditt favorittvättmedel från t ex Ica eller måste du köpa tvättmedel från Miele, Bosch etc för betydligt dyrare pris?
Jovisst är det så, det blir fel att generalisera.

Autodosering - vi använder det vi brukar använda, inte exakt det som Siemens rekommenderat. Både Siemens och Bosch rekommenderar dock en tredje parts tvättmedel, inte något med deras eget brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.