Hej, jag har börjat få problem med en takaltan i vår lägenhet i Spanien. Det är lite dålig avrinning så vattnet stannar i ett hörn, och tränger ner till rummet nedan. Förmodligen finns det någon spricka i betongen under plattorna pga att huset har satt sig lite. Altanen är rätt stor så det känns rätt tungt att riva bort alla klinkers och göra det ”rätt”. Vi har tagit in en offert och det blir en rejäl prislapp.
Kan man göra något enklare? Till exempel gjuta en upphöjning i det hörnet där vattnet stannar? Tacksam för alla tips!

Bifogar bild på ”problemhörnet”
 
  • Terrass med havsutsikt, räcke, kläder på torkställning, plattor på golvet, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt då vatten inte har ont i ryggen. Det kommer att gå ner i fogarna och fylla där, nästa steg blir till rummet nedanför. Em temperär lösning, en lite tjockare ( byggplast ) med uppvik och några kluttar lim. Sen en trall eller fyrkantiga plattor på det, kan bli att dom kan vicka om inte det är plant nog. Nödlösning men nöden har ingen lag. Det kan även gå att klistra en asfalsmatta på befintligt och sedan klinker på det.
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt då vatten inte har ont i ryggen. Det kommer att gå ner i fogarna och fylla där, nästa steg blir till rummet nedanför. Em temperär lösning, en lite tjockare ( byggplast ) med uppvik och några kluttar lim. Sen en trall eller fyrkantiga plattor på det, kan bli att dom kan vicka om inte det är plant nog. Nödlösning men nöden har ingen lag. Det kan även gå att klistra en asfalsmatta på befintligt och sedan klinker på det.
Tack JonasErik. Ska fundera på det. Var dock lite otydlig i min fråga - jag hade tänkt och ta bort plattorna under upphöjningen så att jag kan täta ev sprickor. Utseendemässigt får det bli som det bl
Tack JonasErik. Ska fundera på det. Var dock lite otydlig i min fråga - jag hade tänkt och ta bort plattorna så jag kan täta ev sprickor. Ändrar detta förtydligande ditt förslag då? Utseendemässigt får det bli som det bli som det blir!
 
Redigerat:
Att ta bort plattorna Tja , vad finns under, ett täskikt eller vad, kommer inte ihåg om det är vanligt i Spanien. Det blir nog svårt att täta till det. finns ett tätskikt och det är av klistermodell så går det sönder och att skarva är problem med. Det bästa vore om det är en form av asflat, då värmer man på med värmepistol och bara lyfter upp plattorna, men troligtvis inte så. du får tänka till vad du vill göra, akut eller ta smällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.