Nissens
P pingis skrev:
Jag har funderat på det men vill inte ha en grej till att ständigt bevaka för att inte upplevas som oartig...
Visst, men det blir väl inte enklare att använda facebook genom andra personer?
 
smh
Mejla bilderna till länsstyrelsen och fråga - så gjorde jag när jag hittade (vad jag trodde kunde vara) ett fornfynd. Fick svar inom nån vecka av en trevlig arkeolog som ställde lite följdfrågor och därefter konstaterade att jag bara hittat en konstig sten :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dublin och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det blir väl inte enklare att använda facebook genom andra personer?
Jo, i och för sig, men när jag bara vill dra nytta av Facebook med tioårsintervall...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
smh smh skrev:
Mejla bilderna till länsstyrelsen och fråga - så gjorde jag när jag hittade (vad jag trodde kunde vara) ett fornfynd. Fick svar inom nån vecka av en trevlig arkeolog som ställde lite följdfrågor och därefter konstaterade att jag bara hittat en konstig sten :)
Jo, jag ska göra det. Jag var nyss dit och plockade fler smultron. Jag tittade djupare ner och just nu tycker jag att det mest liknar en brunn. Det är i alla fall mer än en konstig sten😀
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Har du provat att söka här? [länk]

Det är faktiskt rätt intressant att söka igenom sitt närområde efter (registrerade) fornminnen.

Allt är dock långt ifrån registrerat. Det hittas nya förnlämningar väldigt ofta.

På vår fastighet (70 hektar) saknas 2 kolbottnar, en tjärdal, en husgrund med spisröse, och en förmodad forntida grav.
"...saknas.."?
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det blir väl inte enklare att använda facebook genom andra personer?
Det klart det blir.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P pingis skrev:
Idag var jag ute och plockade smultron precis utanför tomten. Just den platsen har jag aldrig besökt tidigare. Jag har bra koll på hur naturen brukar se ut i mitt närområde och så här brukar det verkligen inte se ut. En stor stenbumling vilar på mindre stenar och i mitten under bumlingen finns ett hål. Ett par av stenarna kring hålet verkar vara långsmala granitstycken. Tomten där hålet finns var vad jag vet obebyggd till tidigt 1960-tal och om husbyggarna skulle ha grävt en brunn skulle de inte ha gjort det på den platsen. Intill hålet finns en större kulle med utsikt över flera kilometer av åkermark. På någon kilometers avstånd finns dokumenterade gravar från järnåldern... Så vad tror panelen? Kan jag ha hittat en gammal grav, en brunn eller bara ett hål? På en av bilderna har jag placerat en sedel för att visa storleken. Fotografierna är tagna[bild][bild][bild][bild] i Köpings kommun.[bild]
Min gissning är att det är ett kylskåp. Låter som om jag skämtar, men inte långt från där jag bor finns en ryggåsstuga där sista boende bodde till sin död på 30-talet och typ 30-40 m söder om denna finns ett hål i marken med en sten man kan lyfta åt sidan för att blotta en gömma. Det var ett utrymme som alltid var svalt, så det fungerade alltså som hennes kylskåp. Finns det någon passande sten i närheten av ditt fynd som skulle kunna fungera som förslutningssten?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
B
P pingis skrev:
Jag har inte Facebook. (Är jag den siste?)
Nej.
 
  • Gilla
duetten
  • Laddar…
P pingis skrev:
Jag skulle inte ha något alls emot att marken blev "fridlyst". Då skulle smultronplockningen vara säkrad.
Det där var bland det mest egoistiska jag läst här. Du har väl exakt noll rättigheter på någon annans mark. Vill du alltså tvinga fram något bra för dig på någon annans bekostnad?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fnorder Fnorder skrev:
Min gissning är att det är ett kylskåp. Låter som om jag skämtar, men inte långt från där jag bor finns en ryggåsstuga där sista boende bodde till sin död på 30-talet och typ 30-40 m söder om denna finns ett hål i marken med en sten man kan lyfta åt sidan för att blotta en gömma. Det var ett utrymme som alltid var svalt, så det fungerade alltså som hennes kylskåp. Finns det någon passande sten i närheten av ditt fynd som skulle kunna fungera som förslutningssten?
Vet flera sådana, bland annat en i betong från 20-talet eller så, ca 70x70x70 stor och med trälock och en liten ventilation 😂 en bit ut i skogen, vettefan vem som använt den dock (20-talet är en uppskattning då den fanns där när mor var liten på 60-talet och var redan då gammal), kanske äldre? Vet inte när betong började användas för småprojekt i skogen 😂
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Fnorder Fnorder skrev:
Min gissning är att det är ett kylskåp. Låter som om jag skämtar, men inte långt från där jag bor finns en ryggåsstuga där sista boende bodde till sin död på 30-talet och typ 30-40 m söder om denna finns ett hål i marken med en sten man kan lyfta åt sidan för att blotta en gömma. Det var ett utrymme som alltid var svalt, så det fungerade alltså som hennes kylskåp. Finns det någon passande sten i närheten av ditt fynd som skulle kunna fungera som förslutningssten?
Det var en spännande idé. Så kan det ju vara. Någon förslutningssten har jag inte sett men då har jag ju heller inte letat. Jag får ställa in några Pommac i hålet och testa😀
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Det där var bland det mest egoistiska jag läst här. Du har väl exakt noll rättigheter på någon annans mark. Vill du alltså tvinga fram något bra för dig på någon annans bekostnad?
Jag har vad jag vet minst en rättighet på någon annans mark: allemansrätten. Därför plockar jag smultron där. Är det egoistiskt att hoppas på att ett smultronställe i ordets rätta bemärkelse inte förändras? Det beror väl på hur man ser på saker och ting...
 
  • Gilla
torn och 8 till
  • Laddar…
P pingis skrev:
Jag har vad jag vet minst en rättighet på någon annans mark: allemansrätten. Därför plockar jag smultron där. Är det egoistiskt att hoppas på att ett smultronställe i ordets rätta bemärkelse inte förändras? Det beror väl på hur man ser på saker och ting...
Sant, du får vara där och plocka bär. Men du ”hoppas ju” inte bara, du vill aktivt agera så att det blir som du vill på någon annans okända bekostnad. Det är egoistiskt.
 
  • Ledsen
Snygg Sandra
  • Laddar…
J JPW skrev:
Sant, du får vara där och plocka bär. Men du ”hoppas ju” inte bara, du vill aktivt agera så att det blir som du vill på någon annans okända bekostnad. Det är egoistiskt.
Jag är inte aktivt ute efter att skydda grannens smultron. Däremot skulle jag tycka att det vore jättehäftigt om det visade sig vara ett alldeles äkta fornfynd i min närhet. Såna tycker jag att man ska vara rädd om. Vår historia tillhör alla - även våra efterkommande. (Grannen bryr sig för övrigt absolut noll om den delen av sin mark).
 
  • Gilla
torn och 9 till
  • Laddar…
P pingis skrev:
Jag är inte aktivt ute efter att skydda grannens smultron. Däremot skulle jag tycka att det vore jättehäftigt om det visade sig vara ett alldeles äkta fornfynd i min närhet. Såna tycker jag att man ska vara rädd om. Vår historia tillhör alla - även våra efterkommande. (Grannen bryr sig för övrigt absolut noll om den delen av sin mark).
Stora problemet här är att det finns massor av fornlämningar överallt, bara en liten bråkdel är registrerade. Idag är skogs- och jordbruk tvungna att bryta mot lagen för stt överhuvudtaget kunna verka. Tre stenar på varandra är i princip skyddade för all framtid. Vi har tyvärr valt att inte ta beslut på vilka lämningar som kan tas bort utan har valt det naiva alternativet ”spara allt” och blundar för effekterna.

Och är det verkligen du som ska bedöma/bestämma om grannen ”bryr sig om sin mark”? Återigen är du faktiskt egoist på grannens bekostnad.
 
  • Arg
  • Gilla
Serafim Dahl och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.