A avh67f skrev:
Tillförd effekt är inte alltid samma som avgiven effekt (den du pratar om nu) Höll nyligt på med en laddare för en truck som hade en viss verkningsgrad. Det brukar ju stå på skylten eller specifikationerna. Ofta handlar förlusteffekten om värme.
I detta fall sitter laddaren i bilen, laddboxen är bara ett relä med säkerhetsfunktioner. TS pratar om strömmen bilen tar från nätet, inte hur mycket av det som hamnar i batteriet.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Kommunikationen i en laddbox är en enkel PWM-signal, utvecklad i en annan tid. Det är inte perfekt nogrannhet i sändning och mottagning, särskilt inte som det inte finns någon återkoppling. Det kan säkert bli några tiondelars ampere fel där också.
Absolut. De bilar jag provat på samma laddbox ligger rätt lika mellan 7-15A, men det skiljer på 6 och framförallt 16A. Antar att vid 16A så maxar laddaren i bilen, och max effekt är lite olika. Plugin-hybrider som laddar enfas är duktigare på att faktiskt ta 16A än de rena elbilar jag provat som ofta hamnar lite under.
 
Det är tillverkaren Garo som säger så!
Tillverkarens ord gäller, de gäller över elinstallationsreglerna.
Tillverkarens ord verkar heliga för varje elektriker.
Det är alltid tillverkarens anvisningar som gäller.
Strip Strip skrev:
Jag tror de ljuger.
Ja du har rätt i att de försöker dra en vals, det jag skrev ovan innehåller ett stort mått av ironi...
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Nu har jag justerat upp boxen till 20A, men har kvar samma flaskhals. Jag tror de ljuger.
Samma flaskhals? Dvs 15,4a? Isåfall är det din bil som begränsar
 
Kan vara så, men det kan lika gärna vara laddstationen som styr laddströmmen för lågt. Eller så är inte bil och laddstation riktigt kompatibla och har lite olika uppfattningar om PWM-pulsens duty cycle.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.