Jag som granne har överklagat beslutet att närliggande tomt får bygglov
till 150m2 avfallstömning. Kommunen har redan installerat dom i förväg.
Idag kom det fyra till. Detta medföljer mycket obehag. Kanske måste man flytta.
Kan man anmäla kommunen till länsstyrelsen?
 
  • Gröna återvinningsstationer för förpackningar och tidningar utomhus, märkta för olika materialtyper.
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det är så fantastiskt ordnat att kommunen har tillsyn över bygglov, även sina egna.

Men du kan dels överklaga bygglovet till länsstyrelsen, om det är inom rätt tid. Dels kan du initiera ett tillsynsärende hos kommunen om det är så att de faktiskt brutit mot PBL, eller du åtminstone misstänker det. Det beslutet går senare också att överklaga till länsstyrelsen.

Med det sagt, bra att kommunen tar sitt ansvar över återvinningen! Min kommun har nog knappt börjat fundera på om de ska ge någon i uppgift att titta på saken, och nu är det ju mindre än ett halvår kvar innan ansvaret övergår...
 
  • Gilla
Kluring och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det är så fantastiskt ordnat att kommunen har tillsyn över bygglov, även sina egna.

Men du kan dels överklaga bygglovet till länsstyrelsen, om det är inom rätt tid. Dels kan du initiera ett tillsynsärende hos kommunen om det är så att de faktiskt brutit mot PBL, eller du åtminstone misstänker det. Det beslutet går senare också att överklaga till länsstyrelsen.

Med det sagt, bra att kommunen tar sitt ansvar över återvinningen! Min kommun har nog knappt börjat fundera på om de ska ge någon i uppgift att titta på saken, och nu är det ju mindre än ett halvår kvar innan ansvaret övergår..
Förra återvinning stationen var 100m borta. Kommunen har bytt plats för att försöka gömma skräpigt miljö i mitt i byn. Återvinning stationen har nu lagts brevid min tomt. Det är ju skog här överallt...Så jag är emot beslutet att den ska vara just här. Redan en jXvla trafik på vägen...
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att ta denna återvinningsstation i drift kräver bygglov enligt PBF eftersom det är ett upplag för avfall. Att anlägga och ta upplag i bruk kräver bygglov.

Efter senaste vändan av liberaliseringar av PBL så kan anläggningar av denna typ som tjänar flera fastigheter ges bygglov även på planstridiga platser. Man är alltså inte längre skyddad av detaljplan från att kommunen smackar upp en sån här anläggning där de tycker det passar.

Gör en tillynsanmälan hos din kommuns byggnadsnämnd så startar de ett tillsynsärende. Första åtgärden bör vara ett platsbesök som du troligen kallas till. Sen lär de avvakta utfallet av överklagandet innan de gör något mer.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Det slutar förmodligen med att kommunen ger sig själva böter och betalar till sig själva, alla glada och nöjda, nooot :(
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Förra återvinning stationen var 100m borta. Kommunen har bytt plats för att försöka gömma skräpigt miljö i mitt i byn. Återvinning stationen har nu lagts brevid min tomt. Det är ju skog här överallt...Så jag är emot beslutet att den ska vara just här. Redan en jXvla trafik på vägen...
Mycket tråkigt att få en återvinningsstation som närmsta granne och skulle inte vilja byta med dig.
Funderar dock på att du skriver att det är skog överallt men det ser ut att vara en äldre industribyggnad bakom containrarna...
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Tror iofs att om kommunen beviljat sig själva bygglov. Så får de ”bygga” tills ett ev. överklagande går igenom.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Det står FTI på bingarna, så det är antagligen inte ens kommunens bingar om de inte har köpt dem av FTI och glömt ta bort etiketterna. Om det är FTI som har ställt dit dem innan bygglovet är klart så kan kommunen ge böter till FTI istället för att ge böter till sig själva.

FTI är alltså förpacknings- och tidningsinsamlingen, som är en förening som företagen ansluter sig till och har inget med kommunerna att göra. FTI håller på att avvecklas och ombildas till annan form eftersom kommunerna ska ta över ansvaret för förpackningsinsamlingen.

Kolla med kommunen om insamlingen ska vara där i längden och inte bara tills de har fått ordning på fastighetsnära insamling. För det där räknas inte som fastighetsnära för villaägare, och i flerbostadshus ska insamlingsplats ordnas av fastighetsägaren och inte kommunen.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 5 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
För det där räknas inte som fastighetsnära för villaägare
Varför inte?
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Varför inte?
Fastighetsnära insamling = att kommunen/entreprenören hämtar återvinningsartiklar i närhet till varje fastighet. Vanligtvis (för småhusfastigheter) att man har ett rullkärl med fack för papper/plast/metall/etc.

Har alltså inget att göra med huruvida TS fastighet ligger nära dessa gemensamma återvinningskärl eller inte :)
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 3 till
  • Laddar…
Som mrsnhp var inne på ovan så är det inte kommunens installation eller kommunens svartbygge. Kommunens roll i sammanhanget är att tillgängliggöra mark för FTI att disponera.

Om FTI har ställt dit dem för tidigt (dvs olovligt) och du vill anmäla så gör du det lämpligen till kommunen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Tycker trådstarten är lite otydlig.
Du skriver att du överklagat beslutet om bygglov, då har det alltså givits bygglov? Hur är det då ett svartbygge?

Och ställdes de dit i förväg? Om det finns bygglov (vad har du annars överklagat?) är de ju inte ditställda i förväg.
Eller ställdes de faktiskt dit innan beslutet om bygglov fattades? Om så, spelar det verkligen någon större roll nu när det beviljats bygglov?
 
  • Gilla
Noell och 2 till
  • Laddar…
E
På ämnet kommunen och bygglov... Kommunen krävde blank som bullerskydd när vi byggde vårt hus för att hindra störande ljud från vägen mot vår trädgård. Där kommer ca 10-20 bilar per dygn, och det är en 40-väg.

1 år senare så bygger kommunen själva hus (hyres) med trädgård och altan(!) mot samma väg, nu är kravet om plank borta... Vi hade helst sluppit plank och satt en häck istället, och har nu fått intermistiskt slutbesked då vi ännu inte byggt plank.

Så frågan är;
1. Ska man strunta i att bygga plank
2. Överklaga beslutet, kan detta leda till att vi förlorar och får flytta?
 
2. Vilket beslut vill du överklaga? Ditt beslut om bygglov lär vara för sent (vilket är bra för dig eftersom du redan har byggt). Det interimistiska slutbeskedet vet jag inte om det kan överklagas, men det är ju bara en följd av vad som står i ert bygglov och att överklaga det ändrar inte bygglovet.
Men nej, ni kommer inte behöva flytta (eller riva huset) om ni inte bygger planket. Kommunen kan däremot på olika sätt tvinga er att bygga det, om den vill.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
kisumisu
V vintersolen skrev:
Jag som granne har överklagat beslutet att närliggande tomt får bygglov
till 150m2 avfallstömning. Kommunen har redan installerat dom i förväg.
Idag kom det fyra till. Detta medföljer mycket obehag. Kanske måste man flytta.
Kan man anmäla kommunen till länsstyrelsen?
Här ett praktexempel...varför alla dessa containers?
Jag förstår sortering och sorterar allt själv. Men allt skulle vara så mycket fräschare och enklare om vi körde olikfärgade påsar i eget kärl som sedan sorterades ut på sopstationen till rätt ställen.

Vet inte ens om det skulle behövas olikfärgade påsar då dagens förpackningar t ex mjölkpaket innehåller plastkorkar och annat skit, som jag tror knappast någon börjar klippa ut från kartongen och sortera separat dvs det måste sorteras på sopstationen bort?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.