Har bott utomlands i många år och är 100% nybörjade på att bygga i Sverige.

Om ni svarar, var gärna övertydliga.

Vi köpte nyss ett ungkarls-hus på ca 120 kvadrat som vi nu ska bygga om och ut för att passa vår barnfamilj. Vi är fortfarande utomlands och flyttar till Sverige när ombyggnationen är klar. Förhoppningsvis våren 2024.

Ritning 1, och foton, är nuläge. Det stora rummet till höger är ett hemmabiorum som ska byggas om.

Ritning två 2 och 3 är de alternativ jag nu funderar på. Ca 60 respektive 97 kvadratmeter i boyta som totalt adderas. Det sistnämna alternativet har en tillbyggnad i två plan. OBS: Förlängningen av vardagsrummet i vänster nederkant på bilderna har redan en platta med värmeslingor på plats. Jag vill undvika att bygga badrum i befintligt biorum.

Jag vill hålla mig inom en budget på 2 miljoner.

Undrar främst vilken kostnad kan kan förvänta mig men alla tips och råd är välkomna.

Är det orealistiskt att tro att tvåplanslösningen går att rymma inom en budget på 2 miljoner? Jag kommer själv till viss del agera byggherre. Detaljplan saknas, grannarna har tillfrågats och bygglov kan sannolikt beviljas för båda alternativen. Barnen är ok med 2 x 8 kvadrats sovrum (ritning 2). De har ännu mindre idag. Det stora sovrummet (ritning 2) delas av flera barn.
 
  • Planritning av en lägenhet, visar kök, badrum, sovrum och hemmakontor, inkluderar måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgglad ritning av lägenhetsplan med möbler, tre sovrum, vardagsrum, kök, två badrum och kontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad planlösning av en bostad med möbler, rumsetiketter och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med uteplats, trämöbler, gult hus, blå himmel, tidig vår, ingen snö, soligt, lugnt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enfamiljshus i gult, tak i svart, fönsterluckor, trädgård, soligt, grusgång, terrass, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt landskap, toppvy, hus, träd, bil, fridfullt bostadsområde, vinter, tidig morgon eller kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle räkna med att det kostar 25 000 kr per kvm och uppåt, beroende på hur du väljer att bygga och var i landet det här är.
 
  • Gilla
swedenjohn75 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det skulle se väldigt konstigt ut med att ha två våningar på en del av huset. Sen så blir den lösningen nog dyrare per/m² också.

Jag hade valt alternativ 1 att bara förlänga huset på den befintliga plattan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde en liknande utbyggnad som var klar I september förra året. 91,2kvm BYA. Enplanshus i vinkel precis som ert. Vi byggde ut i ett plan.

Vi landade på ca 20.000kr/kvm och då gjorde vi ett stort badrum samt kök.

kan ju vara så att det senaste årets inflation har höjt priserna :/ ... Så tidigare nämnd summa på 25.000kr/kvm är nog inte helt dum.
 
  • Gilla
swedenjohn75
  • Laddar…
Tack för era svar. Bra poäng avseende det kosmetiska med två plan. Lutar just nu åt ett plan. Huset finns i Uppsala.

Hur bör man tänka avseende kostnad för biorummet som ska byggas om? Förutsatt 1-planlösning: Tillägg av 2 innerväggar, 2 fönster och 4 dörrar. Omdragning av el till de nya rummen. Ca 200 ksek har jag i huvudet för denna del. Rimligt?
 
BirgitS
Pear4Life Pear4Life skrev:
Vi gjorde en liknande utbyggnad som var klar I september förra året. 91,2kvm BYA. Enplanshus i vinkel precis som ert. Vi byggde ut i ett plan.

Vi landade på ca 20.000kr/kvm och då gjorde vi ett stort badrum samt kök.
Hur mycket gjordes av er resp. av byggfirma?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket gjordes av er resp. av byggfirma?
Byggfirman gjorde typ allt utom:

- Utvändig målning
- Grovmontering av kök
- Städning under byggtiden
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej.
Jag 3d ritar som hobby. Vill ni visualisera ert bygge?
Är ett bra stöd för olika beslut.
Tore
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.