Vi har en ny trädgårdsmur som grannen bekostat. Muren är relativt lång och står på vår sida, precis invid gränsen. Den ursprungliga muren revs med vårt samtycke för att möjliggöra (omfattande) markarbeten och byggnation på granntomten. Den nya muren fungerar också som stödmur. Till skillnad från tidigare har granntomten nu en lägre marknivå än vi har. Grannen har lovat att ge oss en garanti på muren eftersom vi inte är beställare. Vi sa från början att vi ville se ett avtal om att grannen tar kostnaden för eventuella framtida problem som hänför sig till skillnaden i marknivå och/eller stödmursfunktionen.
1/ Hur gör vi för att åstadkomma ett avtal som knyts till fastigheterna snarare än till nuvarande fastighetsägare? Vi har tipsats om att detta kan vara ett så kallat servitut.
2/ Hur lång garantitid är rimligt att begära för muren 'ovan jord'?
3/ Räcker det att skriva 'garanti' eller finns det en skrivning som fångar allt? Vi har sett att uttrycket "materiel och utförande".
 
Höjden på nya muren ??
 
J jonaserik skrev:
Höjden på nya muren ??
Muren är 12 skift hög, med 6 skift ovan marknivån från vår sida. Ungefär 110 cm hög från vår sida. Muren står på en gjuten platta.
 
Om grannen sänkte marknivån skulle denne byggt muren på sin sida
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Är det fullhöjg hos grannen med fyllning bakom. Då bör den vara ankrad med ett geonät som muras in på ca 6 skiftet och fylles med jord på den högsta sidan. Nätet ska hålla emot jordtrycket som blir, vad för fyllning finns det bakom, singel/grus/makadamm eller bara jord.
 
Violina Violina skrev:
Om grannen sänkte marknivån skulle denne byggt muren på sin sida
Ja, men nu är det som det är.
 
Svårt att råda till vad ni ska göra såhär i efterhand..

Muren borde aldrig hamnat på er sida

Och om ni nu gick med på den här placeringen från början så borde ni varit klara med avtalet innan byggnationen börjat
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det fullhöjg hos grannen med fyllning bakom. Då bör den vara ankrad med ett geonät som muras in på ca 6 skiftet och fylles med jord på den högsta sidan. Nätet ska hålla emot jordtrycket som blir, vad för fyllning finns det bakom, singel/grus/makadamm eller bara jord.
Jag vet inte hur det ser ut på grannens sida. Det skulle skilja 70 cm i marknivå på ett ställe minns jag, så det är nog inte riktigt fullhöjd. Geonät har inte använts. Det ligger jord överst på vår sida, men man kan mycket väl ha använt något annat fyllnadsmaterial längre ner. Muren är armerad och fylld.
 
Violina Violina skrev:
Svårt att råda till vad ni ska göra såhär i efterhand..

Muren borde aldrig hamnat på er sida

Och om ni nu gick med på den här placeringen från början så borde ni varit klara med avtalet innan byggnationen börjat
Det vi ska göra är att upprätta ett avtal som följer fastigheterna. Jag kanske borde ha ställt frågan under 'fråga experten'.

Vi övervägde olika alternativ. Den ursprungliga muren var vår och stod på vår sida (mer eller mindre). Helst hade vi velat låta nästa ägare ta ställning till förändringen (vi kommer att sälja).

Ja, vi hade behövt ett detaljerat avtal om allt. Men det går inte att föutse allt och motparten var inte intresserad av att sätta något på pränt. Vi hade egentligen behövt stöttning av experter i väldigt många timmar.
 
C Christer_B skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på grannens sida. Det skulle skilja 70 cm i marknivå på ett ställe minns jag, så det är nog inte riktigt fullhöjd. Geonät har inte använts. Det ligger jord överst på vår sida, men man kan mycket väl ha använt något annat fyllnadsmaterial längre ner. Muren är armerad och fylld.
Armerad och fylld, Då är det murat med block som ska fyllas med betong då, en sådan blir väldigt stark. Sen breror det lite på hur den är ankrad i betongsulan. Normalt kan man ha armeringsjärn som som går igenom sulan ca 0,5 meter ner i jord eller ankrad i berg, sam sticker upp ca min 40 cm i muren, då håller det emot jordtrycket som blir när tjälen går in bakom muren. Det är tjälen som fäller alla murar, allt bakom blir is och då blir massorna större, sen töar det och dom sjunker, blir större till nästa vinter. Klart kan ta upp till 10 år innan den lutar, men kommer att luta förr elle senare om den inte ankrats/bottnats rätt. Det med avtal lägger jag mig inte i, bara konstruktionen
 
Finns det ett bygglov ? Höjdförändring och långa murar kräver normalt ett bygglov. Hur muren ska utformeras har också betydelse. Färgval, modell osv

Ni kan använda det för att återställa ifall det blev fel
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Problemet här är att muren redan står där.
 
Violina Violina skrev:
Problemet här är att muren redan står där.
Jo har varit med om att man har fått ta bort muren i efterhand. På samma vis som att bygga ett plank utan bygglov
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C Christer_B skrev:
Det vi ska göra är att upprätta ett avtal som följer fastigheterna. Jag kanske borde ha ställt frågan under 'fråga experten'.
Varför det? Här på detta forum är alla experter 😀
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Alla här, gör inte en höna av en fjäder, bäst är om dom kan komma till skott tillsammans, utan att börja med lov eller inte som en del framför.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.