Bygger altandäck på plattor på va 8x8m. Efter att ha grävt ur ca 15cm så glömde jag köra med vibratorplatta och har nu bara haft ut duk och massa makadam.

Är det kört och kommer det bli sättningar nu? Ska man köra vibrator på gruset?

Underlaget är gammal lerjord med matjord som varit där länge.
 
K
J Johan Larsson9794 skrev:
Bygger altandäck på plattor på va 8x8m. Efter att ha grävt ur ca 15cm så glömde jag köra med vibratorplatta och har nu bara haft ut duk och massa makadam.

Är det kört och kommer det bli sättningar nu? Ska man köra vibrator på gruset?

Underlaget är gammal lerjord med matjord som varit där länge.
Vad hade du tänkt att vibba innan du lagt på grus? Marken själv?
 
K kniv skrev:
Vad hade du tänkt att vibba innan du lagt på grus? Marken själv?
Ja
 
K
J Johan Larsson9794 skrev:
Ja
Varför då? Om du har så porös mark under makadammen bör du nog fundera på om du ska göra en annan lösning….
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Är marken under packad så hade det inte hjälpt om du vibrat den, så länge du inte grävde för djupt och har återfyllt innan markduken. Makadamen och sättsand vibbar du innan du lägger stenarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Johan Larsson9794 skrev:
Bygger altandäck på plattor på va 8x8m. Efter att ha grävt ur ca 15cm så glömde jag köra med vibratorplatta och har nu bara haft ut duk och massa makadam.

Är det kört och kommer det bli sättningar nu? Ska man köra vibrator på gruset?

Underlaget är gammal lerjord med matjord som varit där länge.
Borde du inte ha plintar?
 
Semiproffset Semiproffset skrev:
Är marken under packad så hade det inte hjälpt om du vibrat den, så länge du inte grävde för djupt och har återfyllt innan markduken. Makadamen och sättsand vibbar du innan du lägger stenarna.
Har inte lagt sättsand. Räcker det inte med att använda gummihanmare på stenen så att dessa sätta ordentligt?
 
  • Gilla
LantbrukarN
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Borde du inte ha plintar?
Nej varför? Ska ha altanen i marknivå på plattor
 
Har du inte börjat med reglarna än så hyr en padda och kör över makadamet, tar en halvtimme och sen sover man bättre. 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Har inte lagt sättsand. Räcker det inte med att använda gummihanmare på stenen så att dessa sätta ordentligt?
Aah, missförstod. Trodde du skulle göra en stenläggning. Men du skall alltså bara ha bärlager under plattor som du sedan skall stötta upp altanen mot?

I sådant fall räcker det med 0/8 eller 0/16 makadam (0 fraktionen i makadamen binder ihop det så att den blir hård) vilket jag hade föredragit vid punktlaster. Men det dränerar sämre om du har det över hela ytan.
 
Semiproffset Semiproffset skrev:
Aah, missförstod. Trodde du skulle göra en stenläggning. Men du skall alltså bara ha bärlager under plattor som du sedan skall stötta upp altanen mot?

I sådant fall räcker det med 0/8 eller 0/16 makadam (0 fraktionen i makadamen binder ihop det så att den blir hård) vilket jag hade föredragit vid punktlaster. Men det dränerar sämre om du har det över hela ytan.
Tror jag har 0/8. Jag följer den här guiden https://www.hornbach.se/projekt/bygga-tradack-pa-betongplattor/

Så precis använder stenplattor som ”plintar” för reglarna. Men funderar nu om all makadam behöver vibreras först eller som det räcker att jag slår fast stenplattorna.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Tror jag har 0/8. Jag följer den här guiden [länk]

Så precis använder stenplattor som ”plintar” för reglarna. Men funderar nu om all makadam behöver vibreras först eller som det räcker att jag slår fast stenplattorna.
Nej du behöver vibrationer för att makadamen skall sätta sig och packas hårt. Annars kommer det sätta sig och dina altan kommer börja flexa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Johan Larsson9794 skrev:
Nej varför? Ska ha altanen i marknivå på plattor
Vanligtvis har man plintar för att man inte vill att altanen skall röra sig. Marken rör sig över tiden, speciellt när det är tjäle. Med åren kan altanen bli sned. Inte så kul att justera den efter ett tag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vanligtvis har man plintar för att man inte vill att altanen skall röra sig. Marken rör sig över tiden, speciellt när det är tjäle. Med åren kan altanen bli sned. Inte så kul att justera den efter ett tag.
Ok det är inte vad jag läst här. Plattor ska funka lika bra om altanen ska vara i marknivå.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.