Hej,
Kan jag låta en friggebod stå omålad över vinterhalvåret i väntan på målarväder igen?

Jag ska bygga en friggebod och det är höst, fel förhållanden för målning. Min granne nämnde att det finns ju gamla byggnader med omålade fasader som mår bra, att trät har ett naturligt skydd hos dom byggnaderna. Det går kanske att låta friggen stå omålad till våren och måla när den torkat upp igen? Jag har letat i forumet men inte hittat något om vad som händer ifall en "Enkelbod" står omålad över vinterhalvåret. Om fasaden måste skyddas på något sätt hur gör jag då? Jag har nog inte möjlighet att måla inomhus före jag sätter upp fasadbrädorna. Jag vill så gärna få upp friggen före vintern (så jag får tillbaka herraväldet över garaget igen..).
 
Tyvärr, det håller helt klart bäst om du behandlar så fort som möjligt. Men nöden har ingen lag, så måste den upp så får då ta ev. försämring.

Gamla obehandlade träfasader av kärnvirke i norrland håller måhända utan behandling, men nuförtiden möglar ju även nymålade fasader.



/Abbe
 
Jag är helt övertygad om att panelen kommer klara sig utmärkt. Man kan jämföra med en slamfärgsmålad panel, slamfärgen skyddar i princip bara mot solens UV-strålning, den ger inget fukt- eller rötskydd.

Dock kan det bli problem med att få färgen att fästa ordentligt om panelen fått stå för länge. Detta gäller inte slamförg, där är det bara bra om panelen fått stå ett tag.
 
Den klarar sig fint över vintern. Vill du göra något så kan du olja in ändträet, så det inte sugs in vatten. Det kan du göra ganska så oberoende av temperatur.
 
Jag vet inget om hur panelen klarar sig, men jag har fått höra detsamma som jon_h skrev att det kan vara svårt att få färgen att fästa, men det borde väl gå att tvätta och grunda på något sätt.

Hur som helst så står jag inför samma dilemma med ett utbygge och jag planerar att lösa det genom att spika/skruva upp asfaboard på väggarna över vintern och sedan river jag ner den till våren och spikar upp panelen.
 
Vi har i dagsläget tänkt måla med slamfärg och det låter ju som det som passar bäst efter en vinter utan färg. Skulle vi nu ändra oss så får jag leva med mera underarbete. Jag är bara glad att höra att det överhuvudtaget går att lämna omålat utan att jag helt förstör panelen.
 
Finns ju grundmålat att köpa oxå.
 
Har byggt tre fritidshus och spikat panelen på vintern (stockholmsvinter) utan problem och mälat på vår/sommar.Har även haft hus med enbart asfabord som klarat sig bra. Man får väl hålla en viss koll på regnet under hösten, vintern är inga problem.
 
Måla med oljebaserad färg går väl bra ner till ett par plusgrader?
 
Ja, jag tror bara inte jag hinner klart så fort att jag kan måla på nån av de sista varma dygnen, fick skrapa rutan i morse.. Men skulle det komma en varmfront med plus hela dygnet när jag fått upp panelen så åker målardressen på.

På tal om grundmålat som Fein skriver, går det att köpa grundmålad panel till en lösvikesbod eller gäller det bara hela friggebodar från nån tillverkare?
 
Grundmålat (panel)virke finns på de flesta brädgårdar. Sen beror det väl på lite vilken typ av panel du tänkte dig. Grundmålat är dock något dyrare än obehandlat.
 
Froddan skrev:
Ja, jag tror bara inte jag hinner klart så fort att jag kan måla på nån av de sista varma dygnen, fick skrapa rutan i morse.. Men skulle det komma en varmfront med plus hela dygnet när jag fått upp panelen så åker målardressen på.

På tal om grundmålat som Fein skriver, går det att köpa grundmålad panel till en lösvikesbod eller gäller det bara hela friggebodar från nån tillverkare?
Såg att Byggmax hade men den var mkt dyr. tror det var 21x120 som kostade ca 20:- lpm där omålad ligger på 11-12:-.
blir mkt pengar på ett helt hus.
 
Köp inte grundmålat om du ska använda slamfärg då kommer färgen att sitta sämre när du målar.
Vi gjorde misstaget att ta grundmålad panel så vi fick vänta 1,5 år med att måla våran panel.
Men nu har vi målat och det fäster mycket bättre. Men då har huset stått med fabriksgrundningen i en +en halv vinter.
Vi fick givetvis tvätta fasaden lite först men sen gick det bra.
Vi har målat med slamfärg från gysingebyggnadsvård och det var de som sa att vi skulle vänta för att få färgen att sitta.
De sa att fabriksgrundingen gått ur efter ca 1 till 2 år och det verkar stämma.

Man kan också måla med slamfärgen ner till några plusgrader och det fungerar helt utmärkt fast fasaden är lite fuktig som de sa.
Men det får inte bli frost inom tre timmar från att man slutade måla.

Vi är helnöjda med slamfärgen fantstiskt snygg.

Lycka till med målningen.

Häls Niclas
 
Tack, jag ska försöka få upp panelen i helgen, det blir omålad. Sen får den vara till i vår, och målas med slamfärg. Hmm, kanske om allt flyter på, att jag hinner få upp ett lager färg redan i år. Om någon kan bestämma sig för kulör nån gång..
 
Glöm inte att det ska vara ohyvlat utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.