kisumisu
S sjoberga skrev:
Ett steg skulle vara att beskatta tillgångar så att kapitalkoncentrationen hejdas. Kapitalkoncentrationen är ett existentiellt hot mot vår civilisation. Att Sverige är ett hyfsat unikt skatteparadis helt utan tillgångsskatter är extremt dåligt.

Ändå pratar de allra flesta även på vänstersidan alltid om höjda inkomstskatter när man behöver mer skattebas. Inkomstskatter är vi i toppen på skattetryck i världen. Det vore mycket dåligt att höja ytterligare, annat än i olika detaljer.

Men du har rätt. När ingen ens vågar tala om elefanterna i rummet så är det uppförsbacke. Elefanterna sitter också på oproportionellt mycket makt, vilket gör den där uppförsbacken ännu brantare.

Det är en ödesfråga, men frågan är hur nära en revolution vi måste komma innan elefanterna vaknar. När de inser att även elefantmat skapas i en kontext utanför den egna hagen.
Menar du nu de stora bankerna eller syftar du nu även på privata småsparare? Att det orättvist när Anders har 200k sparande, inga lån när stackars Kalle har inget sparande men 1M lån.

Tycker man redan nu beskattar sparade mer än tillräckligt.

Men visst håller jag med att man måste även spendera! Men jag kan tycka det fel att man ger avdrag på lån. Går ganska mycket skattepengar där!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Något som jag inte tummar på är årskortet till Sk-å AIK:s hemmamatcher!👏👏
Alltid kul att möta Mordor. 🤨

 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Menar du nu de stora bankerna eller syftar du nu även på privata småsparare? Att det orättvist när Anders har 200k sparande, inga lån när stackars Kalle har inget sparande men 1M lån.

Tycker man redan nu beskattar sparade mer än tillräckligt.

Men visst håller jag med att man måste även spendera! Men jag kan tycka det fel att man ger avdrag på lån. Går ganska mycket skattepengar där!
Jag menar all form av kapitalkoncentration där allt färre har allt mer av allt kapital. Den utvecklingen måste stoppas och sedan vändas.

När det gäller småsparare tänker jag att arvs- och gåvoskatt är det enda som skulle träffa, och det ofta inte ens under sin livstid.

Sverige utgör ett ganska unikt och extremt skatteparadis när det gäller tillgångsskatter samtidigt som vi är ett ganska unikt och extremt högskatteland när det gäller inkomster. Det är ingen bra balans alls.

Skatt efter förmåga är en hyfsat bra devis som då inte längre alls fungerar.

Men ska inte deraila tråden om detta nu tänker jag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S sjoberga skrev:
Jag menar all form av kapitalkoncentration där allt färre har allt mer av allt kapital. Den utvecklingen måste stoppas och sedan vändas.

När det gäller småsparare tänker jag att arvs- och gåvoskatt är det enda som skulle träffa, och det ofta inte ens under sin livstid.

Sverige utgör ett ganska unikt och extremt skatteparadis när det gäller tillgångsskatter samtidigt som vi är ett ganska unikt och extremt högskatteland när det gäller inkomster. Det är ingen bra balans alls.

Skatt efter förmåga är en hyfsat bra devis som då inte längre alls fungerar.

Men ska inte deraila tråden om detta nu tänker jag.
Haha vet att de kommer mothugg nu.

Men arvskatt är det rättvist heller? Allt är ju redan beskattat skall det alltså beskattas ännu en gång?

Sen tex jag själv kommer ärva en bostad som jag som sagt aldrig med min ekonomi skulle ha råd att köpa. Skulle inte ens få lån. Arvskatt = att jag ska sälja till en höginkomsttagare?? För det är ju ändå dagens fastighetspriser och värden man går efter.

Finland har arvskatt och är tydligen väldigt bråttom att den ska betalas in och där gör bankerna enorma vinster dem har tom speciella banklån för att betala arvskatten!
Få se den dagen vilket h****te det blir. Som tur är arven därborta inte så värdefull.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Unikt namn
I ett större perspektiv så leder hög skatt på inkomst och låg skatt på kapital till att öka klyftorna. Då de som redan har pengar betalar låg till ingen skatt och de som "bara arbetar" får det svårt eller omöjligt att relativt sett inte halka efter, även om de gnetar dubbelt så hårt.
Förmögenheter koncentreras till finansklaner och resten av folket blir på sikt ett tjänsteklass med mycket små tillgångar, med enstaka undantag.

Många ser bara till sitt eget, om jag ärver 2000spänn av farmor vill jag inte att staten tar 600kr, och missar att när Wallenberg växlar generation och 2000miljarder byter ägare... vilket skulle kunna göra mycket gott för landet som helhet.

Transaktioner är ju generellt beskattade (moms, inkomstskatt m.m.) så det är egentligen inte en så konstig tanke att arv skulle läggas till den listan.

Problemet med stora förmögenheter är att de inte omsätts i någon större volym, eftersom det tar slut på meningsfulla saker att köpa, vilket blir dåligt för hela landets ekonomi. Så när tilväxten ska fortsätta får befolkningen utan medel handla på kredit... men det kan ju egentligen inte heller fortsätta hur länge som helst eftersom konsekvenserna när räntorna sticker iväg blir stora.
 
  • Gilla
  • Älska
Olle75 och 5 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Haha vet att de kommer mothugg nu.

Men arvskatt är det rättvist heller? Allt är ju redan beskattat skall det alltså beskattas ännu en gång?

Sen tex jag själv kommer ärva en bostad som jag som sagt aldrig med min ekonomi skulle ha råd att köpa. Skulle inte ens få lån. Arvskatt = att jag ska sälja till en höginkomsttagare?? För det är ju ändå dagens fastighetspriser och värden man går efter.

Finland har arvskatt och är tydligen väldigt bråttom att den ska betalas in och där gör bankerna enorma vinster dem har tom speciella banklån för att betala arvskatten!
Få se den dagen vilket h****te det blir. Som tur är arven därborta inte så värdefull.
Ja, arvsskatt är "rättvist" som reglering av kapitalkoncentration som i sin tur är en av de stora framtidsfrågorna.

De flesta länder har arvsskatt.

Det finns en vida spridd uppfattning att individer skapar sina egna inkomster och sedan ska få förfoga fritt över dem genom generationer till hundra procent. Det som missas är att inkomster och förmögenheter skapas i en kontext som är ett samhälle, och det är rimligt att man vid sitt frånfälle får bestämma över en större del av sin hopsamlade hög och en mindre del återgår till det samhälle som skapat förutsättningarna att skapa högen.

Win-win liksom och en reglering som minskar risken för blodig revolution.

Warning: Derailing in progress despite promises. Sorry.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Haha vet att de kommer mothugg nu.

Men arvskatt är det rättvist heller? Allt är ju redan beskattat skall det alltså beskattas ännu en gång?

Sen tex jag själv kommer ärva en bostad som jag som sagt aldrig med min ekonomi skulle ha råd att köpa. Skulle inte ens få lån. Arvskatt = att jag ska sälja till en höginkomsttagare?? För det är ju ändå dagens fastighetspriser och värden man går efter.

Finland har arvskatt och är tydligen väldigt bråttom att den ska betalas in och där gör bankerna enorma vinster dem har tom speciella banklån för att betala arvskatten!
Få se den dagen vilket h****te det blir. Som tur är arven därborta inte så värdefull.
Det diskuteras att arvsskattens form ska ändras här i Finland. Upp till 20000€ är skattefritt. Det är inte så bråttom att betala in den men den ska betalas. Kommer dock inte ihåg i huvudet hur lång tid man har på sig.

Om du är bosatt och skriven i Sverige så är det där du beskattas och inte i Finland om jag kommer rätt ihåg.
 
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
kisumisu
S sjoberga skrev:
Ja, arvsskatt är "rättvist" som reglering av kapitalkoncentration som i sin tur är en av de stora framtidsfrågorna.

De flesta länder har arvsskatt.

Det finns en vida spridd uppfattning att individer skapar sina egna inkomster och sedan ska få förfoga fritt över dem genom generationer till hundra procent. Det som missas är att inkomster och förmögenheter skapas i en kontext som är ett samhälle, och det är rimligt att man vid sitt frånfälle får bestämma över en större del av sin hopsamlade hög och en mindre del återgår till det samhälle som skapat förutsättningarna att skapa högen.

Win-win liksom och en reglering som minskar risken för blodig revolution.

Warning: Derailing in progress despite promises. Sorry.
Man märker svenska avundsjukan är stark och att alla ska vara lika dvs t ex ha lån.

Har själv retat några 08 att jag lever utan lån i eget hus. Dock är jag en ekonomisk flykting kan man väl säga.

Blev dock tvingad till det här pga låga löner.
På gott och ont fick jag inte lån. Nu kan jag leva utan den skiten helt! Man har sparat, haft flera jobb samtidigt och levt på det minimala etc...plus fått se lite annat när man fått flytta till mindre populära orter.

Visst nu kanske ni tycker jag borde skaffat mig bättre yrke med mer betalt och kanske jag borde det. Men det är inte heller alltid så lätt då de flesta yrken är dåligt betalda. Den realismen verkar inte heller många ha här på forumet. Men nog om det då en del av den diskussionen redan hamnat i offtopic.

Men det är ironisk när många blir kommunister när det gäller arv, sparande och andra tillgångar som man äger.

Men samtidigt tycker att vi betalar alldeles för mycket skatt på lön, drivmedel och tycker sjukvård mm skall privatiseras.... Då är man så höger som man kan bli.

Livet är inte rättvist alla har inte 30-tusen plus löner......visst vore det kul tjäna så. Men samtidigt är jag inte så avundsjuk. Vet några som har bra lön men levt just över tillgångarna. Är nog lätt om man har bra inkomst. Dem personerna sade alltid till mig "men det är ju bara ta lån" idag är det annan ljud i klockan...

Jag tycker däremot det fel när så många i Sverige lever på lån och får göra dessutom skatteavdrag på skiten. Jag tycker det är också fel att vissa tvingas flytta pga dessa ockerpriser på hus och lägenheter!
Fel också att arbetsmarknaden blivit som den blivit dvs orättvis. Vissa tjänar mycket och andra mycket lite. Vissa tvingas tom flytta utomlands och har själv också funderat på Norge en och annan gång.

Löner, OB ersättningar mm borde också vara mer jämt än vad det är idag. På dessa punkter är jag stenhård kommunist 😁 Fast nu är kanske kommunism och kapitalism fel ord båda är ju ett elände på samma sätt att en ledare roffar åt sig allt i slutändan av vanliga befolkningen! Se bara hur det är i vissa kommunist och kapitalländer...nämner inga namn men ni kan nog gissa er vilka jag menar. Lever i bilar, måste ha bra försäkringar, inga arbetstid regler...... Så visst på de sättet har vi ändå inte lika illa i Norden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
N Niq skrev:
Det diskuteras att arvsskattens form ska ändras här i Finland. Upp till 20000€ är skattefritt. Det är inte så bråttom att betala in den men den ska betalas. Kommer dock inte ihåg i huvudet hur lång tid man har på sig.

Om du är bosatt och skriven i Sverige så är det där du beskattas och inte i Finland om jag kommer rätt ihåg.
Ok tack bra att veta!

Så det går via svenska skatten om man skriven i Sverige?!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok tack bra att veta!

Så det går via svenska skatten om man skriven i Sverige?!
Jag är inte säker på att jag kommer ihåg rätt. Det var ganska många år sedan jag fick arv från Sverige. Men om jag kommer rätt ihåg så är det landet där du är skattskyldig som har rätt att beskatta dig. Jag fick iaf redovisa för vero (finska Skatteverket) när jag fick arv från Sverige. Hur det sen fungerar i praktiken vet jag inte men jag antar att det kräver en massa pappersarbete.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det diskuteras att arvsskattens form ska ändras här i Finland. Upp till 20000€ är skattefritt. Det är inte så bråttom att betala in den men den ska betalas. Kommer dock inte ihåg i huvudet hur lång tid man har på sig.

Om du är bosatt och skriven i Sverige så är det där du beskattas och inte i Finland om jag kommer rätt ihåg.
Nja, om den som avlider är bosatt i Finland åker man på arvsskatten ändå.

https://lawline.se/answers/arvsskatt-i-finland

Rent generellt gäller det nästan överallt att man betalar skatt i det land där man är bosatt och har sin inkomst. Finns vissa undantag som USA och Eritrea, som beskattar sina medborgare oavsett var de är bosatta.

Men det gäller som sagt generellt, finns många sätt att bli skattskyldig i sitt hemland även om man är bosatt utomlands.

https://skatteverket.se/privat/inte...ansverige.4.7459477810df5bccdd4800030036.html
 
Kilrain Kilrain skrev:
Nja, om den som avlider är bosatt i Finland åker man på arvsskatten ändå.

[länk]

Rent generellt gäller det nästan överallt att man betalar skatt i det land där man är bosatt och har sin inkomst. Finns vissa undantag som USA och Eritrea, som beskattar sina medborgare oavsett var de är bosatta.

Men det gäller som sagt generellt, finns många sätt att bli skattskyldig i sitt hemland även om man är bosatt utomlands.

[länk]
Du har helt rätt. Kollade lite snabbt nu. Måste blanda ihop det med något.

Bortse från det jag skrivit om vilket land som har rätt att kräva arvsskatt jag har helt fel.
 
kisumisu
Kilrain Kilrain skrev:
Nja, om den som avlider är bosatt i Finland åker man på arvsskatten ändå.

[länk]

Rent generellt gäller det nästan överallt att man betalar skatt i det land där man är bosatt och har sin inkomst. Finns vissa undantag som USA och Eritrea, som beskattar sina medborgare oavsett var de är bosatta.

Men det gäller som sagt generellt, finns många sätt att bli skattskyldig i sitt hemland även om man är bosatt utomlands.

[länk]
Är säkert lite som med parkeringsböter, fortkörningsböter mm.

Pengar får dem ju hur långt det är beredda att gå! Staten går nog långt oavsett om dem vinner nåt på det eller ej 😂

Vet inte helt hundra hur det går. Men det vet jag att jag körde på en fartkamera i Finland, hörde aldrig nåt därifrån däremot körde jag inte över bilen på över 1 år till Finland då jag på ett finskt forum läste en tråd som handlade om ryssar. Var sura inlägg när dem slipper undan osv då var de nån som skrev där att tullen stoppar och ger böter på stående fort och det presprikeras först efter 6 månader. Bra att veta :)

Inom EU borde det ju vara lättare. Men fick av en mycket trevlig hantverkare förklarat att det kostar 500€ att ens börja driva ett ärende i annat EU land och att kronofogden tar ytterligare pengar om det också var runt 500€. Där fick jag det förklarat varför ingen vill gå över gränsen och jobba självmant som eget företag!

Vet flera som struntat i att betala finska p-böter när dem haft svensk bil, bott i Sverige och har som sagt inget i Finland så. en kompis till mig var så fräck att han körde med flit på svenska kameror med sin finska bil, lite löjligt men det efter att vi pratade om när och hur reagerar kamerorna. Fick aldrig några böter.

Men stoppar polisen dig då får du ju betala böter! Dock är det där också lite ironi att betalar du på plats på en gång slipper svenska myndigheter bli kontaktade....börjar du bråka skickas ärendet vidare till Sverige och svensk polis. Men kan hända att det här är också från fall till fall. Men Finland har mer rättvisa böter! För det går efter din inkomst!! Jag som är en låginkomsttagare får därmed mindre böter i vårat grannland. Medans en bankdirektör osv får betydligt mindre böter i Sverige. Håller själv stenkoll på hastighet i Sverige medans i Finland kan jag gasa mer, hade tom diskussionen och tjafs med min släkt som är höginkomsttagare vilket land som har högsta böterna. Märks också på gränstrakterna att finska bilar kör som galna här i Sverige, men när dem kommer över gränsen blir det legal hastighet medans jag då kör om dem istället :)
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Är säkert lite som med parkeringsböter, fortkörningsböter mm.

Pengar får dem ju hur långt det är beredda att gå! Staten går nog långt oavsett om dem vinner nåt på det eller ej 😂

Vet inte helt hundra hur det går. Men det vet jag att jag körde på en fartkamera i Finland, hörde aldrig nåt därifrån däremot körde jag inte över bilen på över 1 år till Finland då jag på ett finskt forum läste en tråd som handlade om ryssar. Var sura inlägg när dem slipper undan osv då var de nån som skrev där att tullen stoppar och ger böter på stående fort och det presprikeras först efter 6 månader. Bra att veta :)

Inom EU borde det ju vara lättare. Men fick av en mycket trevlig hantverkare förklarat att det kostar 500€ att ens börja driva ett ärende i annat EU land och att kronofogden tar ytterligare pengar om det också var runt 500€. Där fick jag det förklarat varför ingen vill gå över gränsen och jobba självmant som eget företag!

Vet flera som struntat i att betala finska p-böter när dem haft svensk bil, bott i Sverige och har som sagt inget i Finland så. en kompis till mig var så fräck att han körde med flit på svenska kameror med sin finska bil, lite löjligt men det efter att vi pratade om när och hur reagerar kamerorna. Fick aldrig några böter.

Men stoppar polisen dig då får du ju betala böter! Dock är det där också lite ironi att betalar du på plats på en gång slipper svenska myndigheter bli kontaktade....börjar du bråka skickas ärendet vidare till Sverige och svensk polis. Men kan hända att det här är också från fall till fall. Men Finland har mer rättvisa böter! För det går efter din inkomst!! Jag som är en låginkomsttagare får därmed mindre böter i vårat grannland. Medans en bankdirektör osv får betydligt mindre böter i Sverige. Håller själv stenkoll på hastighet i Sverige medans i Finland kan jag gasa mer, hade tom diskussionen och tjafs med min släkt som är höginkomsttagare vilket land som har högsta böterna. Märks också på gränstrakterna att finska bilar kör som galna här i Sverige, men när dem kommer över gränsen blir det legal hastighet medans jag då kör om dem istället :)
Tror dom har rätt och möjlighet att kräva in böter från personer som bor i annat land men att det är en ganska arbetsdryg process och därför aldrig blir gjort för mindre summor. Vero lär nog vara beredda att gå ganska långt för att få sitt.

Fortkörningsböterna här är jo dagsböter. Var någon Nokiahöjdare som fick betala miljonbelopp i böter när han körde för fort.
 
F
Byta abonnemang etc är bra. Men byta jobb kan vara mycket effektivare. Inte alltid möjligt, knepigare om man är t ex lärare, jobbar statligt osv. Men jag alltid ökat mina inkomster som mest genom jobbyte. Visst ibland är det trist att mista kollegor men man får alltid nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.