S sir_aik skrev:
Det blir tydligt att åsikterna går isär. 😆
Jag tycker precis tvärt om gällande volvo. Kör en v60 T6 från 2020 och tycker man från Volvos sida fullständigt har missat att vi har det mörkt, kallt och snöigt i Sverige. Bor i Umeå och säljare för norra delarna av landet och tycker det finns så myket småsaker man missat helt på en bil som ska vara utvecklad i Sverige.

Kommer byta den i höst till en Tesla MY och det finns två anledningar, Teslas range är i en klass för sig och deras laddnätverk är bra utbyggt och fungerar när man behöver.


Ska tillägga att båda bilarna kommer vara tjänstebilar och laddar gör jag hemma
Har både en Tesla och en Volvo. Väljer Teslan alla dagar i veckan. Jag har dock aldrig varit förtjust i Volvo, tycker det är som att köra en traktor. Men smaken är olika.
 
S sir_aik skrev:
deras laddnätverk är bra utbyggt och fungerar när man behöver.
Måste man ha en Tesla för att använda deras laddare?
 
Denna frågan har nog besvarats 10 ggr i tråden som är väldigt lång, men vad är de vettigaste alternativen om man vill köpa en begagnad elbil idag för runt 250.000 kr? Skall gärna ha någon form av lastutrymme.

Jag äger just nu två Saabar (en 9-3 och en 9-5) varav båda har gått runt 30.000 mil. Men behöver bara en bil. Mina längsta resor normalt sett är 10 mil enkel väg så elbil borde vara perfekt. Jag är ingen som byter bil ofta då jag tänker att jag kommer ha den i 10 år.

Var och kollade på en Peugeot 2008 (från 2021) och den verkade hur bra som helst. Några mer märken som borde testas?
 
Attitudeswe
Id3a från -21 med 4500mil ligger på 250kkr
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
R
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Id3a från -21 med 4500mil ligger på 250kkr
Hur mycket förväntas batteriprestandan sjunkit på dom åren/milen?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur mycket förväntas batteriprestandan sjunkit på dom åren/milen?
Min gissning är försumbart.
Min Elmini hade typ samma räckvidd efter 3år och 6000 mil.

Däremot t.ex. Nissan leaf med luftkylda batteri tror jag man ska vara lite försiktig med.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
5-10% säger Google, men man kan nog räkna att degraderingen börjar avstanna sen.

Vår ID4, som har samma batteripack som jag förstått det, har kört 7500mil och max tappat 10%, har tänkt jag ska kolla upp det vid tillfälle.
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Min gissning är försumbart.
Min Elmini hade typ samma räckvidd efter 3år och 6000 mil.

Däremot t.ex. Nissan leaf med luftkylda batteri tror jag man ska vara lite försiktig med.
Vart börjar nedgången på batteriet vid vanligt bruk, är det efter 4år 5år 6år eller vart ska man akta sig för begagnade elbilar?
Är vårat klimat hårdare på batteriet än södra Europa?
 
Har ju funnits elbilar bra länge nu, och på BytBil finns iaf Teslor som är 10 år gamla (oklart hur kapaciteten är dock)

Jag har fattat det som att olyckskorparna fick fel ang dyra batteribyten?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Var och kollade på en Peugeot 2008 (från 2021) och den verkade hur bra som helst. Några mer märken som borde testas?
Se upp med PureTech motorerna. De har haft kamremsproblem och (vad många tycker är för) hög oljeförbrukning.
Men de ska ha gett upp kamrem i olja och gått över till kamkedja i de nyaste motorerna.
Vi hade en 5008 som vi trivdes med i övrigt. Men man fick inte glömma oljan om man åkte till Stockholm.

Nu kör vi omkring med 2,2 ton järn, koppar och litium som har både el och bensinmotor. Drar bensin som den gamla men går på el till jobbet.

Tycker väl det var galet mycket pengar egentligen.
 
R
Men kapaciteten i ett batteri efter tio år måste vara begränsad, är det någon som har data eller kunskap om hur mycket?
 
Attitudeswe
R Rejäl skrev:
Men kapaciteten i ett batteri efter tio år måste vara begränsad, är det någon som har data eller kunskap om hur mycket?
Man har ju garanti. Nästan alla tillverkare har 8år / 16000mil och då att 70% eller så skall finnas kvar. Den siffran lär ju valts med marginal för att tillverkaren skall slippa betala på garantin. Man bör nog kunna förvänta sig att 80% finns kvar efter 10år...

Batteriet tappar nog fortast i början av livet. Vår Enyaq har tappat ca 8% efter ett år, men vet inte om det kanske blir bättre när temperaturen kryper uppåt... Våra två andra elbilar har jag inte räknat på, men Citygo 36kWh hade helt ok räckvidd efter 3.5år

Ett litet batteri stressas mer vid urladdning, och riskerar att det oftare står parkerat med 100% laddning. Vissa äldre bilar kunde man inte ens ställa 80% laddgräns på (t.ex vår Citygo).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Degradering är lurigt. Dels finns det ju bra Tesladata på att det främst är i början som batterierna degraderas, och att de sen stabiliseras vid runt 85 %, men sen finns det väl också statistik som visar att det kan gå fort utför under 70 %.

Jag kan tänka mig att det finns gott om människor som skulle kunna tänka sig en 15 år gammal bil som bara hade 50 % batteri kvar och en räckvidd på 15 mil. Det räcker ju mer än väl för de flestas vardagsbehov.

Men håller ett sådant batteri den kvaliteten några tusen mil. Det tror jag kommer bli en nog så viktig fråga som om en bil är på 90, 80 eller 70 % efter 5–7 år.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.