79:an skrev:
Varför inte satsa på flis själv då? Det finns ju fina brännare och pannor för det med, eller snarare såna som bränner flis/pellets/spannmål och en del även ved, då har du ju garderat dig mot att pellets eller spannmål går upp i pris. Finns många bondsågar som t.ex. låter bakarna ligga i hög och ruttna, jobbigt att göra ved av, dyrt att köpa anläggning för att göra pellets av dem, eldar inte med flis eftersom dom flesta har egen ved ändå.

Och har du en bra panna med syrestyrning så borde man kunna elda torv/bark pellets m.m. och den är mycket billigare.
Mmmm men ska man ha flis vill jag då definitivt inte ha det inne i huset pga mögel o följande allergier, Vet av erfarenhet från 2 st föredetta fliseldare som råkade ut för detta då dom eldade flis o jag vill då inte byta med dom...
Då är det ett fristående pannrum/panncentral man behöver o då blir det så dyrt att det aldrig kan bära sej om inte förbrukningen är extremt hög o inte som min på 20-25000 kWh/år, Annars tyckte jag att dom såg fina ut panncentlarena med förråd o allt men priset va ju på tok för högt med 440000:- + moms för 30 kW anläggning...
Då skulle man måsta sälja/ gå ihop med 2 grannar men då man får komplett bergvärme anläggning inkl installation för 100-125000:-/villa så vill nog ingen gå in (folk vill äga allt själv oftast) o det blir även billigare med bergvärme...

Sen är min värmeanläggning från slutet av -04 så man kan ju inte byta än då det inte bör sej på långa vägar men när dagen då man måste byta nästa gång är man betydligt mer påläst än jag va som nybliven husägare, Det som ligger närmast till att investera i är en alloljebrännare bara man fixat med bränsle ledet... :)
Huset ska även dräneras om o isoleras iaf 100 mm på källarväggarna o 80 mm ovan jord, Har bytt fönster redan o det verkar som att det går ca 3000 kWh/år mindre nu o det är vad det beräknades göra så man kan ju hoppas att väggarna gör lika mycket då har man sänkt förbrukningen från 3,3 m3 olja (33000 kWh/år) till ca 16-18000 kWh/år vilket iof inte är mycket men jag hatar utgifter för drift...
 
2:an

Om man ska elda med flis så skall man ha rätt utrustning, i regel så har dom flesta som fått problem med mögel eldat med en typ som kallas förugn, den klarar av att bränna sur flis, även i stort sett färsk flis med. Lägger man upp ett större lager sur flis så frodas möglet. En förugn klarar i nästan alla fall bara av att elda flis, klarar tex. inte pellets och spannmål, dock funkar det att blanda i spån.
Eldar man med en stokerbrännare och bara flisar direkt in i ett veckoförråd som står ute så är risken för mögel liten, dock måste man ha en egen flishugg. Dagens brännare är i stort sett lika säkra som en pellets brännare, lite beronde på vilken utrustning och prisnivå man väljer.
Tror inte att man skall ge sig på fliseldning om man har en normal villa i tex. ett bostadsområde. Har man som jag, en lantgård med flera hus man vill värma och även har tillgång till egen skog så är ju ekonomin helt annan.
Dock så kan man ju satsa på en multibrännare och elda pellets eller spannmål m.m. beroende på prisläget. En stokerbrännare är heller inte lika känslig på kvaliteten som en pellets brännare, så man kan köpa torv eller bark pellets och elda med.

Är lite nyfiken på hur mycket du värmer och hur mycket energi du tror att värmen tar.
Jag värmer ca 400kvm (säkert lite mer) med min pump och 70kvm garage med direkt el och jag snittar värmen på ca 17-20000kwh. Dessutom så är det två villor med varmvatten till bägge inräknat. Sammanlagt så gör jag av med 25-28000kwh/år med hushållsel,garageel och div. (Svetsen och verktygen går varma titt som tätt.)
 
Mmmm för mej passar nog inte flis något vidare då jag bor inne i samhället med grannar på alla sidor runt min 1300 m2 tomt men därimot så skulle det funka med spannmål då jag kan ha uraskning i nedre luckan o brännaren i övre... :)
Med autouraskning är det inte så mycket mer jobb med spannmålseldning än pellets om man har en brännare som klarar det av vad jag fått fram av dom som eldar spannmål, Betydligt mindre jobb än ved o flis är det då...

Jag värmer till 21,5° i ca 180 m2 men om det blir klart i framtiden nångång så blir det 215 m2 + 65 m2 garage, Nu gör jag av med ca 5 ton pellets/år efter fönsterbyte o ny panna o brännare mot tidigare knappt 7 ton/år...
Ska även isolera källarväggarna minst 100 mm vid samt sockel vid omdränering, Blir även tilläggsisolering av väggar ovan jord då ändå fasaden behöver bytas men där blir det nog 80 mm men det bör ju göra en del då man bara har källarväggar av siporex o 125 mm isolering i väggarna ovan jord...
Jag tror faktiskt inte det kommer att gå mer pellets efter att huset isolerats trots att det blir ca 100 m2 mer som ska värmas varav garaget inte behöver värmas mer än till 12-14°, Med dåliga portar o 150 mm isolering i taket så blev det faktiskt bara -4° där då det va -20° drygt en vecka... :)

Men då man hatar uppvärmningskostnader så vill man ju komma undan så billigt som möjligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.