Nån som har koll på om detta är klippspik…?
 
  • Tre gamla, rostiga spikar i olika längder på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta med påtryckta svarta bokstäver och siffror. Code Kunstig. Sliten, dammig textur. Möjligen gammal märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna vara, Skulle åxå kunna vara smidda spik..
 
  • Gilla
lucke_lucas
  • Laddar…
Klippspik var smidda och ser att vara sådana.
 
  • Gilla
lucke_lucas
  • Laddar…
Klippspik är spik klippta ur plåt med en tillbankad skalle. Smidd spik är något annat som jag förutsätter säger sig självt. Däremot ser de ofta snarlika ut. Jag tycker det är svårt att avgöra på bilden, gissar på klippt.
 
  • Gilla
lucke_lucas
  • Laddar…
Det är galvade klippspik av ”modern” tappning.
Ska man fästa en bräda eller regel i gasbetong funkar dessa spik utmärkt!
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
På bilden svårt skilja från vanliga varmgalvade grova spik får jag säga. Visst det saknas ju en typisk spets men annars ser det lika ut.
 
Precis som Spikrätaren skriver.
 
H Harald Blåtumme skrev:
På bilden svårt skilja från vanliga varmgalvade grova spik får jag säga.
Oldboy Oldboy skrev:
Precis som Spikrätaren skriver.
Ok. Och vad skiljer dessa "klippspik" som avbildats från vanliga varmgalvade spik? Frånsett avsaknaden av spikspets då.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ok. Och vad skiljer dessa "klippspik" som avbildats från vanliga varmgalvade spik? Frånsett avsaknaden av spikspets då.
Klippspiken har ju en rektangulär tvärsnittyta som förändras över höjden. Sen skiljer sig skallen ganska kraftigt åt. Det är bara ut i garaget o hämta en spik för att jämföra👍
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag jagade land och rike runt efter den där sortens galvaniserad klippspik i vintras. De gick inte att få tag på så det blev att använda skeppsspik i stället.
De där klippspikarna används ofta som "hälspikar" i träbåtar. Man lår dem rätt igenom både bord och vränger och viar dem på insidan.

Vill du bli av med dem?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag jagade land och rike runt efter den där sortens galvaniserad klippspik i vintras. De gick inte att få tag på så det blev att använda skeppsspik i stället.
De där klippspikarna används ofta som "hälspikar" i träbåtar. Man lår dem rätt igenom både bord och vränger och viar dem på insidan.

Vill du bli av med dem?
Säljer dem gärna. Har asmycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.