C
Letar efter stämjärn för svåråtkomliga ställen, dvs. med någon sorts vinklat/böjt skaft.
En sökning på "cranked neck chisel" ger många intressanta träffar, men hittar inget lämpligt som verkar hyfsat lätt tillgängligt här.

Hyvlar.se har Narex som även finns på amazon.se, men de är rätt blygsamt vinklade:
https://www.hyvlar.se/cranked-neck-paring-chisel-1-inch

Allra mest intressant verkar vara japanska stämjärn "Kote Nomi", ett extremt exempel:
Stämjärn med böjt skaft och trähandtag på en träbänk. Verktyg för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon svensk benämning på denna typ av stämjärn?
Missar jag nåt? Kanske finns i varenda välsorterad verktygsbutik bara man söker på rätt grej?
 
C cpalm skrev:
Letar efter stämjärn för svåråtkomliga ställen, dvs. med någon sorts vinklat/böjt skaft.
En sökning på "cranked neck chisel" ger många intressanta träffar, men hittar inget lämpligt som verkar hyfsat lätt tillgängligt här.

Hyvlar.se har Narex som även finns på amazon.se, men de är rätt blygsamt vinklade:
[länk]

Allra mest intressant verkar vara japanska stämjärn "Kote Nomi", ett extremt exempel:
[bild]

Finns det någon svensk benämning på denna typ av stämjärn?
Missar jag nåt? Kanske finns i varenda välsorterad verktygsbutik bara man söker på rätt grej?
Kan detta va nåt?

https://djarv.se/produkt/nedbockad-skolp/

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Kan detta va nåt?

[länk]

/Höghus
Måste tacka för tipset om skarv.se. Hand och svensktillverkade verktyg! Trodde knappt det fanns förutom på yxor. Supertrevlig omväxling till allt skräp från fascistdiktaturen i öst. Får kanske bli lite shopping.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Kan detta va nåt?
Tack för tipset!
Dock är jag ute efter att åstadkomma plana ytor, så en skölp funkar inte så bra.
Däremot inget precisionsarbete så en skaryxa kanske är ett bra alternativ...?
 
C cpalm skrev:
Tack för tipset!
Dock är jag ute efter att åstadkomma plana ytor, så en skölp funkar inte så bra.
Däremot inget precisionsarbete så en skaryxa kanske är ett bra alternativ...?
Feine Werkzeuge har några specialare.
https://www.feinewerkzeuge.de/stemmm.html
Jag känner inte till dom eller om dom skickar till Sverige.

Annars får du väl böja till formen du vill ha i blötjärn och sedan hårdlöda fast en bit slaktat stämjärn längst fram.
Böja stämjärn går ju inte, fråga mig hur jag vet…

/Höghus
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Letar efter stämjärn för svåråtkomliga ställen, dvs. med någon sorts vinklat/böjt skaft.
En sökning på "cranked neck chisel" ger många intressanta träffar, men hittar inget lämpligt som verkar hyfsat lätt tillgängligt här.

Hyvlar.se har Narex som även finns på amazon.se, men de är rätt blygsamt vinklade:
[länk]

Allra mest intressant verkar vara japanska stämjärn "Kote Nomi", ett extremt exempel:
[bild]

Finns det någon svensk benämning på denna typ av stämjärn?
Missar jag nåt? Kanske finns i varenda välsorterad verktygsbutik bara man söker på rätt grej?
Hej @cpalm!

Om du har möjlighet att själv bocka till verktyget så kanske Ralis lösa stämjärnseggar Shark skulle kunna lösa ditt problem.
Rali har från 10mm till 40 mm.

En webbshopssida som visar olika knivblad till verktyg och deras priser i euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen verktygslåda med digitala momentnycklar, tillbehör och batterier på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har alla bredder som passar till dom tre olika skaften.
Hör av dig om du vill låna en lös egg och testa på ett eget bygge.
Dag
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Feine Werkzeuge har några specialare.
[länk]
Jag känner inte till dom eller om dom skickar till Sverige.

Annars får du väl böja till formen du vill ha i blötjärn och sedan hårdlöda fast en bit slaktat stämjärn längst fram.
Böja stämjärn går ju inte, fråga mig hur jag vet…

/Höghus
Det där är väl vad man kallar för bockfot, tror jag.
Dieter schmid Feine werkzeuge/Fine-tools skickar till sverige; har beställt en hel del där. Snabba.
Annars kan Hyvlar.se ha också.

//Ronnie
 
Funkar det inte med en Kärringtand/Router plane?
 
C
stigen stigen skrev:
Om du har möjlighet att själv bocka till verktyget så kanske Ralis lösa stämjärnseggar Shark skulle kunna lösa ditt problem.
Bra tips! Ett hemmabygge skulle helt klart lösa uppgiften men tiden och de nödvändiga verktygen finns inte tyvärr. Som vanligt skulle jag behöva nåt "nu" 😀

SamiHus SamiHus skrev:
Funkar det inte med en Kärringtand/Router plane?
Nä tyvärr, håller på bakom en betongtrappa gjuten mot en timmervägg och rensar rötet timmer. Så det är ett djupt och smalt "fack".
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
C
U Uwe H skrev:
Det här verktyget kan vara perfekt för ditt projekt.
Kanske det - det var en spännande mojäng... Men hur tusan använder man den som stämjärn?
När jag googlar på det verkar det vara någon pryl som används för skiffertak?
 
Det stämmer att detta är för arbete med skiffer. Men det fungerar också för att ta bort ruttet trä i trånga utrymmen genom att banka på järnet. Jag använde det i flera år som takläggare och tro mig, det fungerar. Om du filar spetsen lite fungerar det ännu bättre. Svärdet är dessutom tillverkat av fjäderstål och ger en bra kraftöverföring.
 
C
U Uwe H skrev:
Men det fungerar också för att ta bort ruttet trä i trånga utrymmen genom att banka på järnet.
Jag förstår. Det låter kanske lite märkligt, men till 75% är det dock friskt trä som skall bearbetas. För att komma åt det rötna och skapa ett urtag så att jag kan fälla i en ny bit timmer.
 
C cpalm skrev:
Letar efter stämjärn för svåråtkomliga ställen, dvs. med någon sorts vinklat/böjt skaft.
En sökning på "cranked neck chisel" ger många intressanta träffar, men hittar inget lämpligt som verkar hyfsat lätt tillgängligt här.

Hyvlar.se har Narex som även finns på amazon.se, men de är rätt blygsamt vinklade:
[länk]

Allra mest intressant verkar vara japanska stämjärn "Kote Nomi", ett extremt exempel:
[bild]

Finns det någon svensk benämning på denna typ av stämjärn?
Missar jag nåt? Kanske finns i varenda välsorterad verktygsbutik bara man söker på rätt grej?
Kommer du åt med ett bladbor och förlängare? I så fall är det väl bara att röra runt med paketet så att skiten lossnar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
5TOFF3L
Höghus Höghus skrev:
Feine Werkzeuge har några specialare.
[länk]
Jag känner inte till dom eller om dom skickar till Sverige.

Annars får du väl böja till formen du vill ha i blötjärn och sedan hårdlöda fast en bit slaktat stämjärn längst fram.
Böja stämjärn går ju inte, fråga mig hur jag vet…

/Höghus
De skickar till Sverige och priset är 12,90€ som det står på deras hemsida
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.