ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30C inomhustemp dygnet runt 5mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Många får en känsla att då det är varmt ute så får man knapt nån luft å måste vädra.
Men är det väldigt varmt ute så är det bättre att låta fönster och dörrar vara stängda. Då stänger du ute mycket av värmen än...släpper in den.
Vädra däremot på natten
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30C inomhustemp dygnet runt 5mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Det gäller att börja kyla bostaden med sval nattluft långt innan det blir 25+⁰ inne.

Det finns tvådelade AC som är bättre än "pingviner", tex
https://www.bauhaus.se/aircondition-qlima-ms-ac-5002
https://www.bauhaus.se/aircondition-arctus-nordic-caravan-2400btu
Fördelen med tex dessa är att man inte blåser ut en massa luft som måste ersättas med "varm" uteluft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Det gäller att börja kyla bostaden med sval nattluft långt innan det blir 25+⁰ inne.

Det finns tvådelade AC som är bättre än "pingviner", tex
[länk]
[länk]
Fördelen med tex dessa är att man inte blåser ut en massa luft som måste ersättas med "varm" uteluft.
Exakt, när jag insåg detta och köpte en så var det som natt och dag jämfört med den jag hade innan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man missat det där med öppningsbara fönster i dessa lägenheter? Har man inte AC så är ju det ett krav. Och kan man öppna fönstren så är det lätt att få ned temperaturen i Sverige nattetid. Det är ju så sällan varmt utomhus på natten.
Jag har bott i flera lägenheter som är svåra att få ner i temperatur på natten när det är riktigt varmt. När jag bodde på bottenplan är det heller inte så att man öppnar fönstren fullt när man går och lägger sig heller. Många lägenheter har bara fönster på en sida, svårt att få tvärdrag.

Jag har erfarenhet från flera lägenheter i alla fall där det av olika skäl varit svårt att kyla på natten utan det har varit jävligt varmt hela sommaren.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Helt klart kan det vara ett problem att få ner temperaturen i en lägenhet, även om det 13 grader ute, men det beror isåfall på att man inte får in den kalla luften, annars är det enkel fysik att temperaturen sjunker. Om man kan få temperaturen att sjunka med ett AC så kan man få den att sjunka med annan kalluft. Det är ju inte så att lägenheten tänker "ah, den där 13-gradiga luften kommer från en AC, jag låter temperaturen sjunka" eller "Hoppsan, nu försöker de lura mig med 13-gradig luft utifrån, jag låter mig inte luras utan behåller värmen".
 
  • Gilla
  • Haha
Mugen och 20 till
  • Laddar…
Har man bara fönster åt ett håll behöver man sannolikt hjälpa till med en fläkt. Men en tung stomme är en fördel i sammanhanget. Det gör att man kan behålla en lägre temperatur under dagen.
 
kisumisu
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30C inomhustemp dygnet runt 5mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Oj vad brf slösar på energi.
Själv har man fått frysa i regel +18 inne både lägenhet och hus...rills jag tröttnade och skaffade bergvärme +22.

Är lägenheten högst upp?

Välkommen till hus! Får du stort sett göra vad du vill och har ekonomi till. Är du inte så frysen så spar du rätt mycket just att hålla värmen nere. Vill du ha värme så investera till bergvärme annars är det konkurs nästa....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Oj vad brf slösar på energi.
Själv har man fått frysa i regel +18 inne både lägenhet och hus...rills jag tröttnade och skaffade bergvärme +22.

Är lägenheten högst upp?

Välkommen till hus! Får du stort sett göra vad du vill och har ekonomi till. Är du inte så frysen så spar du rätt mycket just att hålla värmen nere. Vill du ha värme så investera till bergvärme annars är det konkurs nästa....
På vilket sätt slösar bostadsrättsföreningar på energi?
 
kisumisu
S SirKnasen skrev:
På vilket sätt slösar bostadsrättsföreningar på energi?
Isolering verkar ju inte vara ok eller att värmen på ett eller annat sätt brassar på!

Är ju Sverige vi pratar om eller är det så varmt i södra Sverige halva året?
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Gällivare? Prova flytta till asfalts- och betongdjungeln i Stockholms innerstad när det är sommar, strålande sol och närmare 30 °C om dagarna. Asfalten kokar nästan och även nätterna utomhus blir varma pga all värme som lagras i husen och gatorna.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Isolering hjälper inte när värmen strålar in genom fönster.
 
kisumisu
J Josth skrev:
Gällivare? Prova flytta till asfalts- och betongdjungeln i Stockholms innerstad när det är sommar, strålande sol och närmare 30 °C om dagarna. Asfalten kokar nästan och även nätterna utomhus blir varma pga all värme som lagras i husen och gatorna.
Yes jag bor i Norrland 😂

Men har släkt i södra Finland lite ovanför Sthlm. Släkt o även vänner som bor i Sthlm. Dock bor dem i hus.

Har själv också bott i Sthlm dock bottenvåning (var där jag hade +18 vintertid). Men dem som nu bor i Finland bor rätt högt i höghus. Visst har dem olidligt varmt på sommaren kanske 1 månad.

Men att ha sådär varmt nästan ett halvår. Det otroligt, har det blivit sådana klimatförändringar 😮

Det var ju positivt behöver man inte flytta ända till Kanarieöarna när pensionen kommer.

Vad mycket värme som dem skulle kunna återvinna och göra t ex varmvatten med och utnyttja som värme på nedrebotten och ev källare...
 
Redigerat:
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30C inomhustemp dygnet runt 5mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Det låter som att flytta är enda alternativet. Antar att du inte kommer lyfta värmeproblematiken i annonsen för då blir det ju svårsålt, m.a.o så kommer någon annan stackare få uppleva det du går igenom just nu nästa sommar 🥲
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Yes jag bor i Norrland 😂

Men har släkt i södra Finland lite ovanför Sthlm. Släkt o även vänner som bor i Sthlm. Dock bor dem i hus.

Har själv också bott i Sthlm dock bottenvåning (var där jag hade +18 vintertid). Men dem som nu bor i Finland bor rätt högt i höghus. Visst har dem olidligt varmt på sommaren kanske 1 månad.

Men att ha sådär varmt nästan ett halvår. Det otroligt, har det blivit sådana klimatförändringar 😮

Det var ju positivt behöver man inte flytta ända till Kanarieöarna när pensionen kommer.

Vad mycket värme som dem skulle kunna återvinna och göra t ex varmvatten med och utnyttja som värme på nedrebotten och ev källare...
Ja det beror en del på vilken våning man bor. Bor man högt upp i huset med soligt läge så kan det som sagt vara svettigt under ganska många månader på sommarhalvåret. Tyvärr fungerar det inte så bra att spara värmen nere i berget som man kanske skulle önska och utrustningen kostar en hel del att installera.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
kisumisu
J Josth skrev:
Ja det beror en del på vilken våning man bor. Bor man högt upp i huset med soligt läge så kan det som sagt vara svettigt under ganska många månader på sommarhalvåret. Tyvärr fungerar det inte så bra att spara värmen nere i berget som man kanske skulle önska och utrustningen kostar en hel del att installera.
Jo det klart.

Men finns det inte FTX lösningar (eller vad de nu heter) som kan göra varmvatten, de går ju även sommartid och även balansera värmen i hela huset att övriga inte behöver köra all värme från extern källa?

Visst är det säkert komplicerade saker och inte billiga men borde ju i längden göra även besparingar. Eller har alla satt bara fjärrvärme och liknande system? (Vet en som har i eget hus med nåt väldigt konstigt avtal "du får inte konkurrera systemet med andra system" är det sådan monopol i alla fjärrvärme system tro? Som gör att man fortsätter med samma system år in och år ut. Fjärrvärme är ju enkelt köra även om det inte alltid det mest ekonomiska).

Vet i Finland dock en bostadsbolag som skrotade fjärrvärmen och installerade egna bergvärme pumpar. Dem gjorde även nåt med ventilation. Vet dock inte destå mer. Han som bodde i huset bodde inte högst upp men berättade att inomhusklimatet blev bättre och föreningen sparade en stor slant i slutändan även om det var dyrt installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.