62 459 läst · 280 svar
62k läst
280 svar
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?
Det har jag gjort. Det är bara att du läser mina inlägg.
Jo, det har jag.D Daniel 109 skrev:Ohgr: Om du har en bostadsrätt så betalar du inte hyra. Så nedsatt hyra kan du skippa.
I övrigt har du också fel. En tung stomme är definitivt ingen nackdel i det här läget. Jag har också bott i -60 talslägenheter. Om man vädrar på natten och stänger till på dagen så får man en stabil temperatur som ligger klart lägre än om man gör tvärtom. Persienner hjälper definitivt, markiser hjälper ännu mer.
Att ta till en AC utan att göra de billiga lösningarna som inte drar energi är inte vidare vettigt.
visst finns det föreningar som godkänner a/c på balkong/fasad. Möjligtvis omöjligt om det är K eller Q-märkt byggnad. Men kanske enklare att flytta än att hoppa in i styrelsen och styra upp verksamheten….
Alltså. Ha öppet fönster i sovrummet. Ha öppet fönster på andra sidan lägenheten. Skapa tvärdrag. Vid behov, hjälp tvärdraget med en golvfläkt i andra sidan lägenheten för att få ner ljudnivån. Då har du förmodligen 15-20 grader i luften inne om det nu är 13 grader ute efter en liten stund...
Om du vill stödja sovrummet lite så tänker jag att det är effektivast och tystast med ett gäng datorfläktar i en ram i fönsterspringan?
Om du vill stödja sovrummet lite så tänker jag att det är effektivast och tystast med ett gäng datorfläktar i en ram i fönsterspringan?
I vårat fall var det dålig isolering som gjorde att oavsett skydd mot solinstrålning så trängdes värmen genom betongstommen.Claes Sörmland skrev:
Men i regel kan man vädra ut, men hus med stor massa kan vara hopplösa att hålla/få sval under natten.
Du har så rätt min vän, och precis så jag tänkte också.Jonatan79 skrev:
Tycker synd om den som flyttar in i lägenheten härefter, men, bara att öppna ett fönster ju.
Har du faktiskt försökt att vädra ut värmen?
Bättre ac i rätt storlek i förhållande till lägenhetens storlek och det går att få till det rätt bra med portabla ac maskiner om man är lite kreativ och bygger så man kan täta runt slang och köra ut värmen nånstans antingen genom fönster eller om man hittar annan lösning.
Själv gjorde vi hål i ett dödutrymme brevid balkongdörren där det är lätt att sätta tillbaka skivmaterialet original var spikat så är sparat så jag kan återställa och min fullösning inte går att se efter jag återställt..
Annars bör man såklart inte göra åverkan på nåt utan hålla sig till saker man kan återställa..
Sen sätt sån där solfilm man kan ta ner igen där man vill ha in ljus eller helst vita mörkläggningsgardiner överallt det är bäst att stänga ut ljuset för att minska värmeinstrålningen.
Självfallet drar ac ström och oavsett om föreningen eller du har egen så kommer du ju direkt via elräkningen eller indirekt via hyran få betala för kylan.
Nåt många också glömmer är hur stor skillnad det gör i upplevd värme om man har fläktar som får luften att röra sig. men kör man ac så stänger man såklart igen till ev gästrum och liknande utrymmen för att spara energi och att dom flesta av anläggningar har begränsad kapacitet..
Får man inte ner temperaturen när det är 13 ute och 28 inne så behöver man få bättre rörelse på luften och bara vädra när det är svalare ute än inne såklart och sätt fart på luften med fläktar
Själv gjorde vi hål i ett dödutrymme brevid balkongdörren där det är lätt att sätta tillbaka skivmaterialet original var spikat så är sparat så jag kan återställa och min fullösning inte går att se efter jag återställt..
Annars bör man såklart inte göra åverkan på nåt utan hålla sig till saker man kan återställa..
Sen sätt sån där solfilm man kan ta ner igen där man vill ha in ljus eller helst vita mörkläggningsgardiner överallt det är bäst att stänga ut ljuset för att minska värmeinstrålningen.
Självfallet drar ac ström och oavsett om föreningen eller du har egen så kommer du ju direkt via elräkningen eller indirekt via hyran få betala för kylan.
Nåt många också glömmer är hur stor skillnad det gör i upplevd värme om man har fläktar som får luften att röra sig. men kör man ac så stänger man såklart igen till ev gästrum och liknande utrymmen för att spara energi och att dom flesta av anläggningar har begränsad kapacitet..
Får man inte ner temperaturen när det är 13 ute och 28 inne så behöver man få bättre rörelse på luften och bara vädra när det är svalare ute än inne såklart och sätt fart på luften med fläktar
Åk till närmaste bygghandel.
Köp en skiva lika stor som ett av dina fönster.
Såga ett stort hål, sätt en fläkt i hålet.
Montera över ett fönster.
Så fort temperaturen är mer än 1 grad kallare ute än inne så starta fläkten.
Fläkten sätts lämpligen så långt bort från sovrummet som möjligt och suger ut luften.
Öppna sen fönstret i de rum du vill kyla först och mest.
Köp en skiva lika stor som ett av dina fönster.
Såga ett stort hål, sätt en fläkt i hålet.
Montera över ett fönster.
Så fort temperaturen är mer än 1 grad kallare ute än inne så starta fläkten.
Fläkten sätts lämpligen så långt bort från sovrummet som möjligt och suger ut luften.
Öppna sen fönstret i de rum du vill kyla först och mest.
Om du har en genomgående lägenhet kan du skaffa två höfläktar eller liknande och sätta en på att dra in luft i ett öppet fönster och en på att dra ut luft på andra sidan bostaden. Jag gjorde så med fläkt som flyttade 900 kubikmeter per timme. Du får en storm som drar igenom bostaden, och är stormen då 13 grader så blir det snabbt avkylt. Du kan sedan sänka hastigheten på fläktarna för att inte blåsa bort och för att anpassa luftgenomströmningens kyleffekt till betongkonstruktionens värmestrålning. Gör du detta varje natt och dessutom kan stoppa solinstrålningen på dagen innan den når dina fönster (i näst bästa fall får du stoppa solinstrålningen direkt på insidan fönstren) så värmer du inte upp bostaden på dagen och du kyler av den på natten. Problemet är att denna metod slutar fungera i värmeböljor när det blir runt 20 grader ute, då blir kyleffekten inte så stor.ohGr ohGr skrev:
Självklart är det mycket enklare med en luft/luft-värmepump med kyla, eller bergvärme med frikyla. Och eftersom det alltid fungerar även när det är varmt ute så är det något jag själv funderar på nu, även om det kanske framförallt är på grund av behov av uppvärmning på vintern.
Det byggs nu hus där det är mekanisk till- och frånluft i varje lägenhet vilket möjliggör för centralt placerad kyla.
DOck är detta en rätt stor kostnad och inget som än så länge efterfrågats, men kommer nog bli försäljningsargument framgent.
DOck är detta en rätt stor kostnad och inget som än så länge efterfrågats, men kommer nog bli försäljningsargument framgent.
Hej,
Vill bara inflika att jag också bott i en "betongbunker" från 50/60 talet.
Balkong och 5 stora fönster i söderläge.
Funkade utmärkt i många år, men sista året vi bodde där var 2018 (det året det var så satans varmt och skogarna brann), då var det inte kul.
Lite som TS beskriver så hjälpte det inte att stänga värmen ute med persienner, att öppna fönster och balkongdörr på nätterna kanske sänkte tempen nån grad men betongväggarna var rejäla energilager. De var duktigt varma. Vi snittade runt 29-30C i den sommaren.
Eftersom vi redan köpt hus så bråkade vi inte med värden, men vi såg till att vara hemma så lite som möjligt. Hände att vi tältade i närheten för att få lite svalka 😋
Vill bara inflika att jag också bott i en "betongbunker" från 50/60 talet.
Balkong och 5 stora fönster i söderläge.
Funkade utmärkt i många år, men sista året vi bodde där var 2018 (det året det var så satans varmt och skogarna brann), då var det inte kul.
Lite som TS beskriver så hjälpte det inte att stänga värmen ute med persienner, att öppna fönster och balkongdörr på nätterna kanske sänkte tempen nån grad men betongväggarna var rejäla energilager. De var duktigt varma. Vi snittade runt 29-30C i den sommaren.
Eftersom vi redan köpt hus så bråkade vi inte med värden, men vi såg till att vara hemma så lite som möjligt. Hände att vi tältade i närheten för att få lite svalka 😋