Nu har min panna ballat ur igen.. hade en omgång i vintras där både värme och varmvatten lade av, hade hit folk som fixade den då.
Men nu är det dags igen.
Upptäckte igår att vi inte har varmvatten. Kollar då på pannan som visar felkod A-03
Trycket står på 2
Jag har försökt läsa mig till i instruktionsboken vad jag kan göra men får inte till det.
Någon som vet vad jag kan göra? Har inte riktigt tid att sitta och vänta på service
 
  • Värmepumpsstyrpanel, NIBE, tryckmätare, indikatorljus, styrknappar, kontaktuppgifter för serviceföretag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen har kompressorn havererat och det kan vara läckage i kylkretsen. När byttes kompressorn etc senast? Tryck på driftlägesknappen så lysdioden för el-patronen tänds. Då kommer den att ordna varmvatten med el-patronen även om kompressorn är trasig. Men man förlorar ca 7000-8000 kWh/år i energibesparing om kompressorn inte fungerar.
 
J Josth skrev:
Förmodligen har kompressorn havererat och det kan vara läckage i kylkretsen. När byttes kompressorn etc senast? Tryck på driftlägesknappen så lysdioden för el-patronen tänds. Då kommer den att ordna varmvatten med el-patronen även om kompressorn är trasig. Men man förlorar ca 7000-8000 kWh/år i energibesparing om kompressorn inte fungerar.
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte när den byttes sist. Har vart folk h
J Josth skrev:
Förmodligen har kompressorn havererat och det kan vara läckage i kylkretsen. När byttes kompressorn etc senast? Tryck på driftlägesknappen så lysdioden för el-patronen tänds. Då kommer den att ordna varmvatten med el-patronen även om kompressorn är trasig. Men man förlorar ca 7000-8000 kWh/år i energibesparing om kompressorn inte fungerar
Helt ärligt så har jag ingen koll på när kompressorn byttes. Har haft servicefolk här vid flera tillfällen och de har både bytt och lagat en del, men vad vet jag faktiskt inte 🙈
Var är driftslägesknappen? 😆
 
Driftlägesknappen är den vänstra av de två knapparna som sitter tillsammans. Med den kopplar man först bort elpatronen och sedan stänger av cirkulationspumpen som inte behövs på sommaren. Nu måste du ha både cirkulationspumpen och el-patronen på för att få varmvatten.

Synd att du inte vet närmare vad som reparerats. Kompressorbyte kostar ca 20-25 tkr så det borde du märkt på fakturans storlek. Ska vara ett års garanti på det jobbet. Bara att ringa service igen då.
 
M Malin La skrev:
Var är driftslägesknappen? 😆
Ok. Inte så mycket koll alltså.
Har du testat att starta om pannan?
Vredet till vänster som står uppåt. Vrid den till en nolla och vrid upp igen.
Då kanske pannan tuggar igång igen?
Har du termostater på radiatorslingan så kan ju dessa strypa flödet i den slingan helt vilket kan ge sådana här fel.
 
310P har ingen växelventil utan en dubbelmantlad tank med värmevattnet i mantelutrymmet tillsammans med kondensorslingan. Därför spelar det ingen roll hur termostaterna står för värmepumpens del.
 
optimizer optimizer skrev:
Ok. Inte så mycket koll alltså.
Har du testat att starta om pannan?
Vredet till vänster som står uppåt. Vrid den till en nolla och vrid upp igen.
Då kanske pannan tuggar igång igen?
Har du termostater på radiatorslingan så kan ju dessa strypa flödet i den slingan helt vilket kan ge sådana här fel.
Absolut noll koll dessvärre 🙈
 
J Josth skrev:
Driftlägesknappen är den vänstra av de två knapparna som sitter tillsammans. Med den kopplar man först bort elpatronen och sedan stänger av cirkulationspumpen som inte behövs på sommaren. Nu måste du ha både cirkulationspumpen och el-patronen på för att få varmvatten.

Synd att du inte vet närmare vad som reparerats. Kompressorbyte kostar ca 20-25 tkr så det borde du märkt på fakturans storlek. Ska vara ett års garanti på det jobbet. Bara att ringa service igen då.
Tack snälla! Då är den inte bytt 😂
Har nu tryckt igång vad jag tror är
J Josth skrev:
Förmodligen har kompressorn havererat och det kan vara läckage i kylkretsen. När byttes kompressorn etc senast? Tryck på driftlägesknappen så lysdioden för el-patronen tänds. Då kommer den att ordna varmvatten med el-patronen även om kompressorn är trasig. Men man förlorar ca 7000-8000 kWh/år i energibesparing om kompressorn inte fungerar.
Tack snälla 🙏 Har tryckt på den nu, det ser ut som om temperaturen stiger på pannan, så jag hoppas kunna få ta något annat än en kalldusch, så får jag se till att ringa hit någon så fort som möjligt
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Fint att du får varmvatten. Går snabbt att få upp temperaturen med el-patronen som ju normalt är på hela 8 kW och alltså ger mycket mer värme än kompressorn. Glöm inte att återkom och rapportera om vilket fel det var efter att du fått service. Alltid intressant för andra som söker kring samma fel på 310P. Om det är kompressorn som behöver bytas kan det vara smartare att istället välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P reservdelskompresser på 500 W. Man sparar lite mer då, i alla fall om huset är större än ca 100 kvm.
 
J Josth skrev:
Fint att du får varmvatten. Går snabbt att få upp temperaturen med el-patronen som ju normalt är på hela 8 kW och alltså ger mycket mer värme än kompressorn. Glöm inte att återkom och rapportera om vilket fel det var efter att du fått service. Alltid intressant för andra som söker kring samma fel på 310P. Om det är kompressorn som behöver bytas kan det vara smartare att istället välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P reservdelskompresser på 500 W. Man sparar lite mer då, i alla fall om huset är större än ca 100 kvm.
Jag ska verkligen försöka komma ihåg att återkomma med vad felet var.
Är det värt att stänga av och sätta på när jag behöver varmvatten? Eller ska jag låta den stå på hela tiden?
Tack så hemskt mycket för svar 😊
 
Kan du vänta lite på varmvattnet kan man prova att starta om 310P med stora strömbrytaren på fronten. Försvinner då felmeddelandet A03 vet man att det var lågtryckspressostaten som hade löst ut. Efter ca 20 minuter ska den försöka starta kompressorn igen. Elpatronen kan vara blockerad under tiden. Förmodligen kommer dock A03 att komma upp igen efter en liten stund men då har man i alla fall provat att starta om.

Om du menar att du ska blockera/stänga av el-patronen när du inte vill ha varmvatten så låter det väldigt jobbigt... Lite värme sprids från tanken och på sommaren kommer ju inte den värmen till nytta som uppvärmning men att försöka spara pengar på det genom att stänga av el-patronen och låta temperaturen på tanken sjunka till 20 grader då man för tillfället inte behöver varmvatten blir ganska kämpigt.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Kan du vänta lite på varmvattnet kan man prova att starta om 310P med stora strömbrytaren på fronten. Försvinner då felmeddelandet A03 vet man att det var lågtryckspressostaten som hade löst ut. Efter ca 20 minuter ska den försöka starta kompressorn igen. Elpatronen kan vara blockerad under tiden. Förmodligen kommer dock A03 att komma upp igen efter en liten stund men då har man i alla fall provat att starta om.
Jag kan vänta på varmvatten, inga problem. Har haft den avstängd, för att se om det löste problemet .. alltid min första åtgärd att stänga av grejerna 😂
Det tar 15-20 minuter så kommer felkoden upp igen
 
Ok. Du ska absolut inte stänga av stora strömbrytaren någon längre stund eftersom fläkten stannar då och huset blir utan ventilation. Blir hemskt dålig luft inne efter ett tag. Då behöver man öppna fönster och vädra som förr i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.