Cheesen
K kabelkaparen skrev:
Klippo hade specialvarianter av motorerna för att kunna ha axeldrivna framhjul, men gick ifrån det för ca 15-20 år sedan (lite osäker på årtalet, går säkert att ta reda på om man vill).

Det är med andra ord svårt att få en axeldriven som är hyfsat ny. Det är också svårare att få tag på reservdelar (eller reservmotor) till de axeldrivna. Den remdrivna lösningen är inte riktigt lika bra, men helt ok. Jag skulle inte tveka en sekund att välja en remdriven Klippo framför andra märken.

Jag tror att den gula hör till mellanskiktet i klipparutbudet, bättre än budgetmaskinerna men inte alls en premiummaskin som Klippo/Stihl.
Klippo har då väl inte existerat mer än som märke sedan drygt 15 år tillbaks så jag misstänker att det är längre tillbaka än så du måste leta efter axeldrivna maskiner.. är det nån skillnad på en Klippo och en Husqvarna om den är nyare?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Klippo har då väl inte existerat mer än som märke sedan drygt 15 år tillbaks så jag misstänker att det är längre tillbaka än så du måste leta efter axeldrivna maskiner.. är det nån skillnad på en Klippo och en Husqvarna om den är nyare?
Tycker man att Volvo upphörde att existera när Geely (eller Ford) köpte (eller när Volvo började med framhjulsdrift för den delen) så kan man nog tycka att Klippo också upphörde att existera när Husqvarna tog över, men jag tycker det är ett lite snävt synsätt.

Helt klart är det skillnad mellan Klippo och Husqvarna. Även sedan Klippo bytte färg för ett par år sedan och blev en modellserie under Husqvarna-märket är det skillnad i kvalitet och konstruktion. Möjligt att det gjorts försämringar under resans gång, men den sortens försämringar som helt raserat andra uppköpta märken (B&D, Weber, etc) verkar man än så länge undvikit.
 
K kabelkaparen skrev:
Jag tror att den gula hör till mellanskiktet i klipparutbudet, bättre än budgetmaskinerna men inte alls en premiummaskin som Klippo/Stihl.
Den har hjul av plast, maskiner över budget oavsett vad de kostar har riktiga hjul.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Grunderna i en Klippo gräsklippare är ju som jag skrev ovan - chassiet i aluminium och motorn. Och det skiljer inte på något sätt mellan de olika modellerna. Möjligtvis på Pro-modellen där allting ska vara något förstärkt. Sedan har vi hur maskinen blivit skött samt hur den förvarats.

Personligen köper jag ju hellre en 20 år gammal maskin som skötts och vårdats väl än en 5 år gammal som misskötts.

Om 3K kronor är bra pris för en 15 år gammal Cobra? Rent generellt - JA. Förutsatt om den varit välservad och välskött. Nej - om servicen har misskötts samt att den blivit skött som något som "katten dragit in".

Personligen är jag som sagt motståndare till både drivning, elstart och uppsamlare. Men det är min mycket personliga uppfattning. Själv vill jag ha en ren "basic" klippare som du kanske sett i min annons här!
Bara lite nyfiken, varför gillar du inte drivning och uppsamlare?

Uppsamlaren behöver man ju inte använda, den är ju ett tillbehör du själv väljer att använda?

Drivningen är ju lite samma sak, du måste ju inte använda den. Men det lägger ju till lite extra vikt och ytterligare en sak som kan gå sönder förstås. Själv har jag aldrig kört med drivning på min klippare heller för den har varit trasig. Och jag har aldrig känt att jag saknat det.

Är bara nyfiken på hur du resonerar. :)
 
C crazytok skrev:
  • Bara lite nyfiken, varför gillar du inte drivning och uppsamlare?

Uppsamlaren behöver man ju inte använda, den är ju ett tillbehör du själv väljer att använda?

Drivningen är ju lite samma sak, du måste ju inte använda den. Men det lägger ju till lite extra vikt och ytterligare en sak som kan gå sönder förstås. Själv har jag aldrig kört med drivning på min klippare heller för den har varit trasig. Och jag har aldrig känt att jag saknat det.

Är bara nyfiken på hur du resonerar. :)
Jag lyfter ju i- och ur klipparen ur bilen varje gång jag klipper så för min del har ju vikten en avgörande betydelse. Vilket den troligtvis "INTE" har då det med stor sannolikhet finns "lättare skitklippare" än just en Klippo Excellent. Men som jag redan nämnt - så rankar jag Klippo som "top of the line".

Varför jag alltid väljer bort uppsamlare beror väl främst på:
  • klippare MED uppsamlare väger mer än klippare utan uppsamlare
  • klippare MED uppsamlare tar större plats i bilen än klippare UTAN uppsamlare
  • samt kanske det allra viktigaste... gräsklippet ska återföras till gräsmattan och inte läggas på kompost så slipper man gräsmattegödslingen
Varför jag alltid väljer bort drivning beror väl främst på:
  • klippare MED drivning väger mer än klippare utan drivning
  • jag och mitt hjärta tycker jag behöver den extra motion som gräsklippningen ger. Tillhör inte den grupp av individer som går på gym eller håller på och joggar och springer utan jag "vandrar" med min gräsklippare.
Läste på ett annat forum där någon skrev att den enda gången jag är ute och springer är när jag blir jagad av polisen...Vandring däremot gör kroppen gått och man hinner njuta av naturen och fundera massa fina tankar.

Så summa summarum... ju fler finesser det finns på en klippare ju fler finesser kommer att börja strula i framtiden. Det är inte frågan om OM dom börjar strula utan NÄR dom börjar strula.

Så enl mig är Klippon det klockrena valet av de två alternativ du har! Men du ska självklart kolla med ägaren hur han skött den och hur service osv blivit skött.
 
Jag tackar för info! 👍

Gällande uppsamlare håller jag med dig om att återföra näringen, men om man inte klippt på ett tag (2-3veckor) kan det bli långt och även finnas ogräs som man sprider runt om man inte använder uppsamlare. Jag har lärt mig att uppsamlare skall vara bra av denna anledning, men kanske är det fel?

Jag har dock alltid kört med uppsamlare av den enkla anledning att jag haft en billig skräpklippare som inte klipper gräset tillräckligt fint utan det hade bara legat som en matta ovanpå om jag inte tog hand om det.

En klippo med mulcherkniv kanske ger ett helt annat resultat.

Dock tänker jag att en uppsamlare kan vara bra ibland, och den tar man ju bort i resten av fallen när man inte behöver den. :)

Jag kikar just nu runt på enbart klippos, dom allra flesta pratar ju alltid om dessa så det känns som det bästa alternativet.

Finns det samma röda och gula färg som dom har att köpa någonstans om man hittar en som är lite mer sliten och man vill fräscha upp den? RAL koder?
 
C crazytok skrev:
Jag tackar för info! 👍

Gällande uppsamlare håller jag med dig om att återföra näringen, men om man inte klippt på ett tag (2-3veckor) kan det bli långt och även finnas ogräs som man sprider runt om man inte använder uppsamlare. Jag har lärt mig att uppsamlare skall vara bra av denna anledning, men kanske är det fel?

Jag har dock alltid kört med uppsamlare av den enkla anledning att jag haft en billig skräpklippare som inte klipper gräset tillräckligt fint utan det hade bara legat som en matta ovanpå om jag inte tog hand om det.

En klippo med mulcherkniv kanske ger ett helt annat resultat.

Dock tänker jag att en uppsamlare kan vara bra ibland, och den tar man ju bort i resten av fallen när man inte behöver den. :)

Jag kikar just nu runt på enbart klippos, dom allra flesta pratar ju alltid om dessa så det känns som det bästa alternativet.

Finns det samma röda och gula färg som dom har att köpa någonstans om man hittar en som är lite mer sliten och man vill fräscha upp den? RAL koder?
Vad beträffar både uppsamlare, drivning, elstart mm så är ju allt bara rent personliga uppfattningar så det finns ju inget rätt eller fel. Utan enbart upp till resp användare/brukare att favorisera resp förkasta.

Ogräs däremot, är ju en förbannelse. Köpte några lass jord för ett tiotal år sedan och fick iom det in Kärs, även kallad Kirskål. Och den växer och frodas parallellt med gräsmattan. Men jag får för mig att klipper jag gräset hyfsat ofta så ökar gräset i tillväxt medans kärsen minskar. Att min mamma dessutom planterade in Parkslide på 1960-talet sätter jag totalcensur över. :(

Varför Klippo blivit så pupulär i Sverige beror väl främst på att det är en svensktillverkad produkt skapad av Karl Dahlman i Malmö på 1950-talet. Enda konkurrenten var väl Stiga från Tranås som ungefär startade samma årtionde. Men ingen av dom har så vitt jag vet byggt "egna" motorer utan köpt motorer från större tillverkare.

Men är det inte så långt för dig att köra och titta på Klippomaskinen så varför inte ta dig en titt? Är nuvarande ägaren FÖRSTA ägaren? Gräsklippare är väl som bilar - det är större sannolikhet att objektet blivit välskött om det bara haft EN ägare än om det haft "mängder" med olika ägare.
För övrigt är väl inte 3K kronor några stora slantar utan det motsvarar väl ungefär vad du och din familj lägger i matbudget på en vecka. :)
Så är klipparen ostartad dvs kall när du kommer och ska titta på den och den startar på första draget i startsnöret så skulle i vart fall inte jag tveka.

Jag gjorde en sökning på "Cub Cadet" och enl Trustpilot verkar ju inte kunderna så där extremt positiva!

Vad beträffar färgkoderna och var du köper Klippos färger så återkommer jag i frågan. Har allt på någon annan av mina hdd... ska leta!
 
Redigerat:
En klippo med honda motor verkar vara odödlig. Jag skulle ta en sådan.

Jag rullade just in min i garaget för lite service. Hittills har jag bara bytt olja årligen, inget annat är gjort sedan 2002.

Nu behöver jag smörja upp vajern till dödmansgreppet och den skulle må bra av ett par nya framhjul då dessa saknar mönster. Det är väl dags att fila lite på knivarna också.
 
MathiasS MathiasS skrev:
En klippo med honda motor verkar vara odödlig. Jag skulle ta en sådan.

Jag rullade just in min i garaget för lite service. Hittills har jag bara bytt olja årligen, inget annat är gjort sedan 2002.

Nu behöver jag smörja upp vajern till dödmansgreppet och den skulle må bra av ett par nya framhjul då dessa saknar mönster. Det är väl dags att fila lite på knivarna också.
Det är en sådan jag har (Excellent H) som "huvudklippare" dvs den jag använder mest. Tillverkad ca 2018 om jag inte minns fel med GCV140 Hondamotor. Har även en Excellent med B&S motor som även den går som en klocka fast det är ett ihopplock av förra ägaren (Klippo motorchassi + B&S motor). Så åldern har ingen större betydelse när det gäller Klippo bara den får den service de så väl är värd.

En fråga - förvarar du klipparen i uppvärmt utrymme vintertid?
 
Nu är tyvärr den klipparen redan såld! Så jag letar efter ett nytt objekt, har hittat ett par olika intressanta men dom ligger lite längre bort. En utav dom är en PRO modell med endast En ägare i bagaget. Men den ligger såpass långt bort att det får bli ifall vi tar en tripp med familjen och jag tar den på samma gång. OM den då finns kvar…

En del ser ju lite tråkiga ut i färg där det släppt och är skav osv, så hade ju varit trevligt att finna samma färg och göra en uppfräschning isf.

Ja jag förvarar klipparen i garage med värme vintertid.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
En fråga - förvarar du klipparen i uppvärmt utrymme vintertid?
Nix, inte varmt, men den har alltid förvarats i ett förråd där det är torrt men utan värme.
 
C crazytok skrev:
Nu är tyvärr den klipparen redan såld! Så jag letar efter ett nytt objekt, har hittat ett par olika intressanta men dom ligger lite längre bort. En utav dom är en PRO modell med endast En ägare i bagaget. Men den ligger såpass långt bort att det får bli ifall vi tar en tripp med familjen och jag tar den på samma gång. OM den då finns kvar…

En del ser ju lite tråkiga ut i färg där det släppt och är skav osv, så hade ju varit trevligt att finna samma färg och göra en uppfräschning isf.

Ja jag förvarar klipparen i garage med värme vintertid.
Nu ska jag inte låtsas vara någon "klippo-gräsklippare-krängare" men eftersom jag just nu har mängder med överskottstid så... du bor enl uppgift i "västra Götaland" och det innebär väl området mellan Jönköping och Göteborg.

Gjorde en Blocketsökning på just ditt område och hittade den här Klippo klipparen på Orust.

Klippo Brilliant - Lite svårtstartad och vajer till drivning är av men säkert enkelt att lösa för den som är händig. Från 2010, haft den sedan 2018.

Nu mekar jag inte själv med gräsklippare utan jag är nog mer en teoretiker. Men startar klipparen efter 111:e draget och går perfekt i 15 minuter och går jämnt och fint och inte har några tendenser till att börja övervarva och bli överhettad så skulle jag själv kunna tänka mig ett köp om säljaren fanns här på ostkusten.
Jag skulle gissa på att klipparen blivit körd på bensinmacksbensin och förgasaren slaggat igen. En rengöring av förgasaren och ett nytt förgasarmembran + alkylatbensin är min vilda chansning för klippare!??

Enda nackdelen, om man nu bryr sig, är att den troligen bara har 45 cm klippbredd. Det positiva för dig är - uppsamlaren.

Ring säljaren och ÅK och ge ett skambud! Skambud i telefon brukar inte vara så framgångsrikt men cash i handen i semestertider när folk/säljare vill få ihop lite stålar till semestern brukar funka!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nix, inte varmt, men den har alltid förvarats i ett förråd där det är torrt men utan värme.
Låter bra! Jag har ju Klippomaskiner på Öland och vintertemperaturer och 100% luftfuktighet vintertid - och salthaltig östersjöluft - är ju bevisligen inget som motorgräsklippare uppskattar. :(
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Låter bra! Jag har ju Klippomaskiner på Öland och vintertemperaturer och 100% luftfuktighet vintertid - och salthaltig östersjöluft - är ju bevisligen inget som motorgräsklippare uppskattar. :(
En väg till problemfritt klippande tror jag också är alkylatbensin, då slipper man förgasarproblem….
 
MathiasS MathiasS skrev:
En väg till problemfritt klippande tror jag också är alkylatbensin, då slipper man förgasarproblem….
Nu låter jag kanske som en "oldtimer" som har man inte råd med alkylatbränsle så kanske det är bättre att satsa på en handjagare. Jag liksom du kör ENBART med alkylat i alla mina trädgårdsmaskiner. Då är man lite man säker på att maskinerna startar oavsett om det ät motorgräsklippare, röjsåg, grästrimmer.eller motorsåg. Kör själv med "lågprissoppa" (alkylat) från Biltema. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.