Jag var på visning av ett hus jag är intresserad av att köpa. Då såg jag att man vi renovering lagt vit silikon i varenda hörn i varje rum av detta stenhus. Mäklaren sa att ”det är så man gör för hus rör sig”. Det ger jag inte mkt för. Vad säger ni?
 
  • Vinkel av en vit vägg och tak möter med tydlig skugglinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm och vägg, snedtak, minimalistisk interiör, ren design, skuggor och linjer, inomhusarkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel, suddig bild av en vit vägg med synlig hörna och skuggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rumshörn, tak, ventilationsrör, elcentral, kala väggar, minimalistiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn med vägg och golv, träparkett möter vita lister och grå klinkerplattor. Inomhus, textur, övergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vill man inte ha lister så är övermålningsbar fog man lägger så för en gångs skull har mäklaren rätt
 
  • Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Är innerväggarna också sten?

Rent allmänt är det annars så man gör när man är dålig på att gipsa och spackla.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
O
Många gör så ja! Supersnyggt när det är nygjort, efter något år gulnar det.

Jag har själv slutat med det men kan ärligt säga att jag silicona lite i tidigare lägenhet för att den skulle se finare ut inför försäljningen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
A
Ser ut som dom målat först och fogat sen? Målar man in fogen blir det bra. Annars blir det sällan bra. Lämnar man den har de flesta sorter en tendens att gulna. Finns fog som inte gulnar, Essves akryl, tec7, sp054 mfl. Men typiska fogtuben ser ut som det kedjerökts i generationer efter en tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Ser ut som dom målat först och fogat sen? Målar man in fogen blir det bra. Annars blir det sällan bra. Lämnar man den har de flesta sorter en tendens att gulna. Finns fog som inte gulnar, Essves akryl, tec7, sp054 mfl. Men typiska fogtuben ser ut som det kedjerökts i generationer efter en tid.
Ja så ser det ut som. Man ska enligt mig alltså måla över.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Silkon ska man verkligen inte använda så..går inte måla över silikon.. akryl ,tec7,målsrfog ,latex etc ska man ha till detta
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Ja vill man inte ha lister så är övermålningsbar fog man lägger så för en gångs skull har mäklaren rätt
Silikon är inte övermålningsbart.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
K KML88 skrev:
Jag var på visning av ett hus jag är intresserad av att köpa. Då såg jag att man vi renovering lagt vit silikon i varenda hörn i varje rum av detta stenhus. Mäklaren sa att ”det är så man gör för hus rör sig”. Det ger jag inte mkt för. Vad säger ni?
Aldrig silicon, latex typ tec-7 är bäst.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Jag tror att TS menar FOG inte Silikon. Silikon är som vissa redan nämnt icke övermålningsbart. Vi får hoppas att det inte är silikon åtminstone då detta skulle innebära en del merjobb, finns diverse trådar ang. detta. Tycker TS att det är snyggare med sprickor/glipor? I min värld är det rofyllt/seriöst med fog i hörn/skarvar.
Måla över fogen om den börjar gulna?
 
  • Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
Som redan konstaterats så är det ok om det är någon typ av latexfog. Var dock noga med att kolla så det verkligen är detta och inte silikon. I mitt hus hade gamla ägaren använt vitt våtrumssilikon på delar av trappan när denne målades, med resultatet att det är snudd på omöjligt att måla ett nytt lager ovanpå när det var dags för nästa renovering.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
På den första bilden ser fogen ut att vara lite "blank". Detta tyder väl lite åt att det finns chans att det är en siliconefog istället för en latexfog. Och den förstnämnda är inte övermålningsbar....
 
K KML88 skrev:
Jag var på visning av ett hus jag är intresserad av att köpa. Då såg jag att man vi renovering lagt vit silikon i varenda hörn i varje rum av detta stenhus. Mäklaren sa att ”det är så man gör för hus rör sig”. Det ger jag inte mkt för. Vad säger ni?
Kan vara dålig lukt/mögellukt dom försöker stänga ute, man gör inte på det viset utan nåt lurt.
 
K kjellolov51 skrev:
Kan vara dålig lukt/mögellukt dom försöker stänga ute, man gör inte på det viset utan nåt lurt.
Precis min tanke.
 
K kjellolov51 skrev:
Kan vara dålig lukt/mögellukt dom försöker stänga ute, man gör inte på det viset utan nåt lurt.
Varför skriver du om något du absolut inte har koll på?

Man fogar alla hörn, gärna mot lister och foder om man är seriös och vill ha de snyggt. Sluta sprid desinformation och lura TS som inte verkar veta något.

Edit: de har säkerligen varit gamla sprickor som man velat snygga till innan försäljningen, därav att de inte är övermålat.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.