Idag var jag ute och plockade smultron precis utanför tomten. Just den platsen har jag aldrig besökt tidigare. Jag har bra koll på hur naturen brukar se ut i mitt närområde och så här brukar det verkligen inte se ut. En stor stenbumling vilar på mindre stenar och i mitten under bumlingen finns ett hål. Ett par av stenarna kring hålet verkar vara långsmala granitstycken. Tomten där hålet finns var vad jag vet obebyggd till tidigt 1960-tal och om husbyggarna skulle ha grävt en brunn skulle de inte ha gjort det på den platsen. Intill hålet finns en större kulle med utsikt över flera kilometer av åkermark. På någon kilometers avstånd finns dokumenterade gravar från järnåldern... Så vad tror panelen? Kan jag ha hittat en gammal grav, en brunn eller bara ett hål? På en av bilderna har jag placerat en sedel för att visa storleken. Fotografierna är tagna Naturbild, stenar och mossa, kanske en ingång till ett djurbo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor sten med mossa, omgiven av skogsväxter och mindre stenar. Natur, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåhundrakronorssedel på mossa täckt sten vid hål i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor sten med mossa, skogsmark, löv, barrträd, möjligt hål under stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i Köpings kommun. Mossbeklädd sten i skog med hålighet nedanför, flankerad av gröna växter och småträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Nielsen adoniram och 1 till
  • Laddar…
Har du provat att söka här? https://app.raa.se/open/fornsok/

Det är faktiskt rätt intressant att söka igenom sitt närområde efter (registrerade) fornminnen.

Allt är dock långt ifrån registrerat. Det hittas nya förnlämningar väldigt ofta.

På vår fastighet (70 hektar) saknas 2 kolbottnar, en tjärdal, en husgrund med spisröse, och en förmodad forntida grav.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
Tack skogaliten. Jo, Fornsök har jag använt. Jag tycker att det är en toppentjänst när man är sugen på att göra en utflykt. I mitt närområde finns det gott om fornminnen men just kring min fastighet är det tomt. Det borde inte vara så tomt. Just den där kullen på grannens mark bör ha varit ett trivsamt ställe att tillbringa tid på när kullen kanske rentav var en ö för ett par tusen år sedan.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Spännande!

Kullar med utsikt var populärt att resa gravar på under järnåldern.

Tycker att det ser ut som sprängsten dock, och borde vara mer mossbelupet om det var en form av stensättning som legat där så pass länge.

Kan det ha gått en skogsgata där i samband med att man avverkat träd?
 
  • Gilla
Mikand67
  • Laddar…
Kontakta länsstyrelsen och fråga om de har någon som kan komma ut och titta på det.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Hade lätt skickat bilderna till länsstyrelsen och sett om de har någon som vill titta på det.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag tror att en mäklare under forntiden hade sålt denna kulle på läget. Det måste ha varit en perfekt plats att träffas på med utsikt över vida vidder.
Visst påminner det om sprängsten men det borde även kunna vara sten spräckt med eld. Naturen precis intill är orörd och mossan skulle kunna ha decimerats av en grävling. Under 60- och 70-talen bedrevs en miljövidrig verksamhet på platsen så efter detta har nog de flesta undvikit marken. Just där hålet finns var det dock ingen verksamhet. Skogen är risig och vanskött så någon skogsgata har nog aldrig varit aktuell.
Jag ska kontakta Länsstyrelsen inom kort. Jag har inte riktigt tid att visa upp "fyndet" de närmaste dagarna. Så snart jag har tid ska jag försöka få hit någon som är duktig på hål i skogen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Eller så har den miljöskadliga verksamheten grävt ned något där och lagt upp ett stenröse i hopp om att ingen skall gräva där.
 
Om du använder facebook så kan jag rekommendera gruppen ”Arkeologi i Sverige” där flera aktiva arkeologer, experter, folk från länsstyrelsen (och allmänna tyckare) är väldigt snabba på att svara på frågor och kika på bilder man lägger upp.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Eller så har den miljöskadliga verksamheten grävt ned något där och lagt upp ett stenröse i hopp om att ingen skall gräva där.
Jag tror inte det. Det var/är så mycket snusk där att det hade varit omöjligt att dölja det. Gubben som drev verksamheten verkade dessutom tycka att alla myndigheter skulle låta bli att bry sig om vad han gjorde på sin mark.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
JonasZent JonasZent skrev:
Om du använder facebook så kan jag rekommendera gruppen ”Arkeologi i Sverige” där flera aktiva arkeologer, experter, folk från länsstyrelsen (och allmänna tyckare) är väldigt snabba på att svara på frågor och kika på bilder man lägger upp.
Bra tips. Tack! Jag har inte Facebook. (Är jag den siste?) Jag kanske borde be min dotter att lägga upp bilderna där.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Är det inte registrerat så väck ingen björn som sover.

Fyll igen skiten, för kommer det till kännedom hos fel folk så är marken oanvändbar efter att länsstyrelsen klassat det som något mänskligheten inte kommer klara sig utan för all framtid.
 
  • Gilla
  • Arg
Serafim Dahl och 11 till
  • Laddar…
Nissens
P pingis skrev:
Bra tips. Tack! Jag har inte Facebook. (Är jag den siste?) Jag kanske borde be min dotter att lägga upp bilderna där.
Eller så skaffar du facebook helt enkelt…
 
P Pligg85 skrev:
Är det inte registrerat så väck ingen björn som sover.

Fyll igen skiten, för kommer det till kännedom hos fel folk så är marken oanvändbar efter att länsstyrelsen klassat det som något mänskligheten inte kommer klara sig utan för all framtid.
Jag skulle inte ha något alls emot att marken blev "fridlyst". Då skulle smultronplockningen vara säkrad.
 
  • Gilla
  • Älska
Serafim Dahl och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller så skaffar du facebook helt enkelt…
Jag har funderat på det men vill inte ha en grej till att ständigt bevaka för att inte upplevas som oartig...
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.