Totte_S
[Replik på RoTe]
Jo så kan det ju vara såklart. Kvarstår faktum att man har möjlighet att driva frågan. Orkar/vill man inte det så får man ju göra som TS - flytta eller stå ut. Jag själv är en sån som försöker driva frågor enligt spelreglerna. Ibland går det bra ibland inte. Demokrati på gott och ont.
 
  • Gilla
Astrokane
  • Laddar…
Claes Sörmland
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Med balkong, eller utan balkong, spelar ingen roll, hört med grannen som har precis samma inomhustemperaturer som mig.
Balkongdörr öppen eller stängd, påverkar inte inomhustemperaturen speciellt heller.
Jag har termometrar i varje rum, och provat mig fram genom åren, och absolut inget av de vanliga "men öppna fönstret"-tipsen hjälper, mer en förolämpning, haha :D
Jag antar att du inte har genomgående lägenhet då så att du kan få korsdrag. Utan korsdrag blir det ju inte mycket till luftrörelse genom lägenheten.
 
Magnus E K
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Med balkong, eller utan balkong, spelar ingen roll, hört med grannen som har precis samma inomhustemperaturer som mig.
Balkongdörr öppen eller stängd, påverkar inte inomhustemperaturen speciellt heller.
Jag har termometrar i varje rum, och provat mig fram genom åren, och absolut inget av de vanliga "men öppna fönstret"-tipsen hjälper, mer en förolämpning, haha :D
Inser nu att det gått åtta år sen jag senast bodde i lägenhet och på den tiden var växthuseffekten knappt uppfunnen så det kan nog stämma att det numera är så illa som du säger.
 
Ohgr: Om du har en bostadsrätt så betalar du inte hyra. Så nedsatt hyra kan du skippa.

I övrigt har du också fel. En tung stomme är definitivt ingen nackdel i det här läget. Jag har också bott i -60 talslägenheter. Om man vädrar på natten och stänger till på dagen så får man en stabil temperatur som ligger klart lägre än om man gör tvärtom. Persienner hjälper definitivt, markiser hjälper ännu mer.

Att ta till en AC utan att göra de billiga lösningarna som inte drar energi är inte vidare vettigt.
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag antar att du inte har genomgående lägenhet då så att du kan få korsdrag. Utan korsdrag blir det ju inte mycket till luftrörelse genom lägenheten.
Men snälla, läs igenom trådstarten igen :D
Ingen BRF godkänner lvp. Ingen hyresgäst får lvp.
Persienner eller markiser öppna dagtid eller nattetid fungerar inte alls.
Har lägenhet med korsdrag, men hjälper inte alls det heller.
Säg till om du vill byta lägenhet en vecka, så du får prova på hur det är :D
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Jag kan garantera att du kan få ner temperaturen genom att vädra på natten och skärma av solen på dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 31 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Inte ens nya lägenheter byggs för möjlighet att kyla. Enklast är om du flyttar till något där det redan finns luftvärmepump eller ett hus/radhus du själv får råda över.
Fakiskt har en bostadsuthyrare i staden närmast mig byggt en hyresbostad som har frikyla från värmepumpen i huset. Lite dyrare hyra men han har inge problem att hyra ut.. tvärt om faktiskt då det har spridigt sig att han har ac i läg.
.
 
  • Gilla
sysk167 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Men snälla, läs igenom trådstarten igen :D
Ingen BRF godkänner lvp. Ingen hyresgäst får lvp.
Persienner eller markiser öppna dagtid eller nattetid fungerar inte alls.
Har lägenhet med korsdrag, men hjälper inte alls det heller.
Säg till om du vill byta lägenhet en vecka, så du får prova på hur det är :D
Jag är ledsen men du kan rimligen inte få andra råd här än de som följer vanlig enkel fysik: Stoppa värmeinstrålningen och att varm luft kommer in dagtid. Se till att varm inomhusluft lämnar lägenheten nattetid.

Det finns liksom inget annat sätt när du säger att AC heller inte är på bordet.

Ingen menar något illa, inte jag heller.
 
  • Gilla
John85 och 20 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
D Daniel 109 skrev:
Jag kan garantera att du kan få ner temperaturen genom att vädra på natten och skärma av solen på dagen.
Lycka till med det min vän.
Ditt tips är att "vädra"? hur då?
"Skärma av solen", hur då?
Läs hela TS igen.
Tror du inte varit med om det vi skriver om här.
28C inne 13C ute, händer det ofta där du bor?
Haha, men annars är det lugnt :D
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nej, efter som jag gjort just så så har jag inte upplevt de temperaturerna. Jag har i allmänhet kallare inne än ute när det är då varmt. Både i villan jag bor i nu och tidigare bostäder. Dessa inkluderar ett par 60tals lägenheter i betong. En var genomgående, så man kunde få bra ventilation. En annan låg högt så det fläktade i allmänhet.

Men det fungerar även i villor. Vi har i allmänhet lyckats hålla vettig temperatur utan AC.
 
  • Gilla
zetamamman och 2 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är ledsen men du kan rimligen inte få andra råd här än de som följer vanlig enkel fysik: Stoppa värmeinstrålningen och att varm luft kommer in dagtid. Se till att varm inomhusluft lämnar lägenheten nattetid.

Det finns liksom inget annat sätt när du säger att AC heller inte är på bordet.

Ingen menar något illa, inte jag heller.
Det är ju precis det jag sagt enda sen trådstarten.
Portabel AC fungerar, men högljudd, dyr el, täcker bara 1 rum.
Fast AC bra, ingen störs, luftvärmepump till lägenheter, det är det här vi vill ha.
ALLA borde ha en.
"ac inte på bordet" VA! det är ju precis det jag vill ha :D Missade du trådstarten?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Att kyla bort värmen med en maskin när du själv säger att det är 13 grader på natten och en värmetrög konstruktion tyder på okunskap.
 
  • Gilla
ErikLtz och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Det är ju precis det jag sagt enda sen trådstarten.
Portabel AC fungerar, men högljudd, dyr el, täcker bara 1 rum.
Fast AC bra, ingen störs, luftvärmepump till lägenheter, det är det här vi vill ha.
ALLA borde ha en.
"ac inte på bordet" VA! det är ju precis det jag vill ha :D Missade du trådstarten?
Så det finns ingen fråga i tråden, du vill bara berätta om att du vill ha AC i din lägenhet? Kör hårt säger jag!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
lat och 19 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
D Daniel 109 skrev:
Att kyla bort värmen med en maskin när du själv säger att det är 13 grader på natten och en värmetrög konstruktion tyder på okunskap.
13C ute, 26C inne. Förklara för oss hur man löser det då?
 
ohGr ohGr
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så det finns ingen fråga i tråden, du vill bara berätta om att du vill ha AC i din lägenhet? Kör hårt säger jag!
Finns ju flera frågor i tråden, läs igen!
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.