ohGr ohGr
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roundup och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Inte ens nya lägenheter byggs för möjlighet att kyla. Enklast är om du flyttar till något där det redan finns luftvärmepump eller ett hus/radhus du själv får råda över.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
ohGr ohGr
RoTe RoTe skrev:
Inte ens nya lägenheter byggs för möjlighet att kyla. Enklast är om du flyttar till något där det redan finns luftvärmepump eller ett hus/radhus du själv får råda över.
Javisst, är det inte lite galet?
Och japp, redan gett upp och påväg mot hus här :D
Men stackarna som blir kvar då, temperaturerna går ju knappast ner.
 
Claes Sörmland
Har man missat det där med öppningsbara fönster i dessa lägenheter? Har man inte AC så är ju det ett krav. Och kan man öppna fönstren så är det lätt att få ned temperaturen i Sverige nattetid. Det är ju så sällan varmt utomhus på natten.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Jojo21 och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man missat det där med öppningsbara fönster i dessa lägenheter. Har man inte AC så är ju det ett krav. Och kan man öppna fönstren så är det lätt att få ned temperaturen i Sverige nattetid. Det är ju så sällan varmt utomhus på natten.
Beror helt på, är det betongstomme så hjälper det inte att vädra under natten då det är lagrat så mycket värme som strålar hela natten för att sedan laddas upp under dagen.

Vårat förra hus i betong var hopplöst, en bit in i sommaren så gick det inte att vädra ut värmen i den norrbottniska natten längre utan det var bara att finna sig i den "extrema" värmen som infann sig.
 
  • Gilla
  • Wow
jarlh och 8 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man missat det där med öppningsbara fönster i dessa lägenheter. Har man inte AC så är ju det ett krav. Och kan man öppna fönstren så är det lätt att få ned temperaturen i Sverige nattetid. Det är ju så sällan varmt utomhus på natten.
Du är välkommen hem till mig när som helst att öppna fönster och mäta inomhus liksom utomhus-temperaturer.
Öppna fönster fungerar inte.
Inomhustemperaturen går inte ner för att du öppnar ett fönster.
13C ute är helt underbart, men temperaturen är fortfarande 28C inomhus.
Och inomhustemperaturen aldrig går ner.
Tror du missat något här.
 
  • Gilla
Stefanj50 och 12 till
  • Laddar…
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man missat det där med öppningsbara fönster i dessa lägenheter? Har man inte AC så är ju det ett krav. Och kan man öppna fönstren så är det lätt att få ned temperaturen i Sverige nattetid. Det är ju så sällan varmt utomhus på natten.
Lutte beskrev det bra, jag har dock ett tillägg. Bor man t.ex. på nedre botten eller har klättringsbara balkonger så är det inte direkt kul att sova med öppet på natten, speciellt inte om man är kvinna kan jag tänka mig... Dessutom kan det vara som i mitt fall att jag jobbar hela nätterna och jag vågar inte ha det öppet om jag inte är hemma.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Beror helt på, är det betongstomme så hjälper det inte att vädra under natten då det är lagrat så mycket värme som strålar hela natten för att sedan laddas upp under dagen.

Vårat förra hus i betong var hopplöst, en bit in i sommaren så gick det inte att vädra ut värmen i den norrbottniska natten längre utan det var bara att finna sig i den "extrema" värmen som infann sig.
Ja man måste ju skydda mot solinstrålning dagtid också om huset är felbyggt med stora fönster mot söder och väster. Markiser, persienner och gardiner.
 
  • Gilla
Jojo21 och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man missat det där med öppningsbara fönster i dessa lägenheter? Har man inte AC så är ju det ett krav. Och kan man öppna fönstren så är det lätt att få ned temperaturen i Sverige nattetid. Det är ju så sällan varmt utomhus på natten.
Och balkongdörr är bättre än fönster eftersom kylan lättare når ner till golv-/sänghöjd, eller kanske mest för att den tenderar att vara större. Jag sov med vidöppen balkongdörr (i vardagsrummet och öppen dörr mellan sov- och vardagsrum) när jag bodde i 70-talsbetonglägenhet i Stockholmsområdet och det funkade bra oftast (hade portabel AC också men användes bara vid riktig värmebölja).

Tillägg: Bodde tre trappor upp. På bottenvåningen hade jag nog inte vågat ha dörren öppen.
 
  • Gilla
Lemon King och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Sveriges temperaturer om nätterna är bra.
Men inget som de stora lägenhetshusen tar hänsyn till.
Spelar ingen roll om det är 5-10-15C ute nattetid.
Det är fortfarande 28-30C inne. Dygnet runt. Oavsett vad du gör.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Du är välkommen hem till mig när som helst att öppna fönster och mäta inomhus liksom utomhus-temperaturer.
Öppna fönster fungerar inte.
Inomhustemperaturen går inte ner för att du öppnar ett fönster.
13C ute är helt underbart, men temperaturen är fortfarande 28C inomhus.
Och inomhustemperaturen aldrig går ner.
Tror du missat något här.
Låter som att du har skaffat dig en riktig nitlott till lägenhet. Hur kan den vara så feldesignad?
 
  • Gilla
Aleks12 och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Om du har bostadsrätt - har du frågat styrelsen om det är ok att sätta upp en luftvärmepump/ac? Lär ju var ett plus vid försäljning.
Motionera till årsmötet, involvera grannarna. Det är säkert fler som vill ha svalare. Är det ingen i styrelsen som lider av värmen?
 
  • Gilla
MartinOW och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Totte_S Totte_S skrev:
Om du har bostadsrätt - har du frågat styrelsen om det är ok att sätta upp en luftvärmepump/ac? Lär ju var ett plus vid försäljning.
Motionera till årsmötet, involvera grannarna. Det är säkert fler som vill ha svalare. Är det ingen i styrelsen som lider av värmen?
Jag bor i bostadsrätt och här det är det totalt uteslutet att göra någon som helst åverkan på fasaden plus att utedelen låter vilket kommer störa grannar som sover med öppet fönster/balkongdörr.

Jag brukar lösa det genom att jobba mest hela sommaren och tar semester höst och vår istället. Vi har AC på jobbet nämligen.
 
  • Gilla
aneng
  • Laddar…
Claes Sörmland
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och balkongdörr är bättre än fönster eftersom kylan lättare når ner till golv-/sänghöjd, eller kanske mest för att den tenderar att vara större. Jag sov med vidöppen balkongdörr (i vardagsrummet och öppen dörr mellan sov- och vardagsrum) när jag bodde i 70-talsbetonglägenhet i Stockholmsområdet och det funkade bra oftast (hade portabel AC också men användes bara vid riktig värmebölja).

Tillägg: Bodde tre trappor upp. På bottenvåningen hade jag nog inte vågat ha dörren öppen.
Bodde i en sån där 70-talslägenhet på 90-talet. Markplan också. Fick öppna de där enorma fönstren mot söder sen kvällstid/nattetid. Det var som att öppna hela väggen. Persienner nere dagtid.
 
  • Gilla
Johan Sjöro
  • Laddar…
ohGr ohGr
Med balkong, eller utan balkong, spelar ingen roll, hört med grannen som har precis samma inomhustemperaturer som mig.
Balkongdörr öppen eller stängd, påverkar inte inomhustemperaturen speciellt heller.
Jag har termometrar i varje rum, och provat mig fram genom åren, och absolut inget av de vanliga "men öppna fönstret"-tipsen hjälper, mer en förolämpning, haha :D
 
  • Gilla
Johan Th1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.