Liten uppdatering, klipparen krånglade även denna vår, tog inte inmatning och låste sig, plockade ner den igen och mätte om mikrobrytaren men fick inte konsekventa mätningar denna gång. Pillade isär brytaren och fyllde den med wd40 för att testa. Fick mätresultat som visade på och av vid tryck på knappen. Kopplade in och testade klipparen, fungerade utan problem. Monterade ihop och då fick jag samma fel igen... Bestämde mig för att köpa en ny mikrobrytare his lokala handlaren för 500 kronor, bytte och felet med att inte kunna ange pinkod var borta. Fick efter att ha testat att bryta och ändra inställningar ett antal gånger felet att den låste sig igen och inte gick att stänga av. Fick stå ett dygn innan skärmen slocknade och sen kunde jag starta om utan problem och har gått efter det. Jag misstänker att det varit en kombination av både mikrobrytaren och tangentbordet som krånglat, dyker felet upp igen får jag testa att byta tangentbord då.
 
Knappsatsen kan gå sönder och medföra låsning av vissa tangenter eller andra som inte funkar. Finns som reservdel. Värme påverkar också funktionen. Det är därför den kan börja fungera igen om klipparen har stått i skugga en stund.
 
Jag bytte knappsats på min förra sommaren. De löste mitt problem. Inget gick o göra och han matade in siffror av sig självt.
 
  • Gilla
Makejo
  • Laddar…
Problem löst! Efter att klipparen gått någon månad och efterföljande torka då klipparen stod stilla ville den återigen inte ta inmatning och låste sig i skärmen. Plockade ner klipparen och bytte knappsatsen vilket har löst mitt problem, har gått utan problem i ett par dagar och inga problem med något. Jag kan alltså konstatera att det varit en kombination av mikrobrytaren och knappsatsen som har krånglat. 2 enkla och relativt billiga grejer man kan byta själv. Jag har dock inte kunnat hitta något sätt att felsöka och utesluta den ena eller andra delen för att veta vilken man ska börja med?

Att on/off knappen fungerade att använda när jag kopplade in nytt tangentbord betyder i min tolkning att tangentbordet felade, att klipparen fortfarande inte tog inmatning borde då betyda mikroswitchen, men då måste man ju ha ett tangentbord att prova med...

Jag hoppas denna tråd har varit till hjälp för många andra och är det någon som kan bidra med någon info kring felsökning för andra drabbade så lägg gärna in den här under.
 
Men det kan ju vara så enkelt att fungerar inte off-knappen är det tangentbordet och om man inte kan mata in pin kod är det mikrobrytaren!?
 
Om knappsatsen krånglar är det oftast när den har blivit varm i solen och en knapp som fastnat i intryckt läge. Problemet försvinner när den har svalnat, vilket också medför att serviceverkstaden inte kan återskapa problemet. När nollan fastnar tvingas klipparen in i servicemenyn efter inkoppling
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.