Väggstömbrytare, vilken tänder lampan?

  • Vänster

  • Höger

Logga in och rösta för att se resultatet.
Ska byta ut ett tjog väggströmbrytare. Men är det den vänstra eller den högra som har tänt lampan?
 
  • Väggmonterad vit ljusströmbrytare mot texturerad ljusgrön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den i mitten!
 
Det beror på om den sitter som den skall eller upp och ner. Det är väl bara du som kan svara på om den tänder lampan eller ej?
Normalt tänder man upp i Sverige, om det inte är en trappkoppling. Då kan det bli hur som helst.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Upp i Sverige (Alltså höger)
 
Enl ELAMA, tänder vid manöver uppåt (ej trappbrytare) samt närmaste brytaren tänder närmaste lampan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tommty
Beror på 😈

Om lampan ska vara igång mer än 50% av dygnet = upp
Om lampan ska vara släckt mer än 50% av dygnet = ner

(för att slippa damm på brytaren)
 
Säger ljuskrona och att det är båda, fast olika delar.
 
Tommty Tommty skrev:
Beror på 😈

Om lampan ska vara igång mer än 50% av dygnet = upp
Om lampan ska vara släckt mer än 50% av dygnet = ner

(för att slippa damm på brytaren)
Det var ett nytt "problem" som jag aldrig tidigare hört talas om 🤔
 
E elmont skrev:
Det var ett nytt "problem" som jag aldrig tidigare hört talas om 🤔
Så nytt kan det inte vara, jag har hört den aspekten (damm på brytarknappen) många gånger genom åren.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så nytt kan det inte vara, jag har hört den aspekten (damm på brytarknappen) många gånger genom åren.
Folk kanske städar mer här där jag verkar 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Ska byta ut ett tjog väggströmbrytare. Men är det den vänstra eller den högra som har tänt lampan?
Beror på hur gammal brytaren är. Eftersom det är en Renova kan vi räkna med den nya standarden, hade det varit en äldre brytare kunde det varit tvärtom.
 
Någon enstaka gång har jag satt en brytare på tvären, har för mig det var pga trappkoppling...så det finns alla varianter.
Andra alternativ är tryck- eller vridbrytare.

Åsikten är annars tillslag uppåt.
 
När det kommer till impulsbrytare brukar det vara mer blandade åsikter. Jag har monterat mina med tyck uppe.
 
Tommty
E elmont skrev:
Det var ett nytt "problem" som jag aldrig tidigare hört talas om 🤔
Nackdelen när sambon ville ha svarta Elko plus tillsammans med en hund som fäller 365 dagar om året.
 
E elmont skrev:
Enl ELAMA, tänder vid manöver uppåt (ej trappbrytare) samt närmaste brytaren tänder närmaste lampan.
Det var intressant, jag har fått lära mig (vilket inte behöver vara rätt) att knappen närmast dörrposten ska tända taket (huvudbelysningen i rummet) och den längre ifrån tänder ev. övrigt typ lamputtag på vägg. Ibland blir ju det tvärt emot det du skriver, speciellt i badrum med takbelysning och spegelskåp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.