D Dilato skrev:
Det är mycket möljigt, men samtidigt har:
En av tio svenskar en miljon kronor eller mer på sparkontot,
En majoritet, 53 procent, har mer än 100 000 kronor på sparkontot.

Källa: SCB
Problemet är att en majoritet har bettdligt mer i lån än de har på banken. Har varit billigt att ha sparpengar på banken trots. Högre huslån som bågon sorts buffert. Men har man 3-4 milj i lån och 1 milj i lån så är
Det idag en rätt bra affär att amortera ner istället för att lura sig stt man är välbeställd.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
3700 lån månad
Kärvar ekonomin ska man inte ha så dyra bilar.
Köpte en bil för 4 år sedan för 60' kontant, sålde förra veckan för 39'. Värdeminskning 5' per år kan jag leva med. Inget lån.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förstår mig inte på folk som tar lån utöver bolån.
Alla har antagligen inte några 100k liggande på banken när det behövs.
 
Bara trafikförsäkring och låter bli att krocka själv. Det man spar sätter man in på banken, när man har en skaplig summa där kan man göra nått annat kul för pengarna man spar.
Har man lån på bilen är man dock oftast skyldig att ha den helförsäkrad.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Isakare Isakare skrev:
Bara trafikförsäkring och låter bli att krocka själv. Det man spar sätter man in på banken, när man har en skaplig summa där kan man göra nått annat kul för pengarna man spar.
Har man lån på bilen är man dock oftast skyldig att ha den helförsäkrad.
Kan också vara läge att kolla hur stor skillnad är det mellan trafik och halvförsäkring. På min gamla bil var skillnaden 100kr per år 🙂
Däremot var det i tusenlappar skillnad mellan halv och helförsäkring.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
perra i skogen perra i skogen skrev:
Alla har antagligen inte några 100k liggande på banken när det behövs.
Nej det sant. Men det läge att inte leva över tillgångarna.

Man kan fundera på hur man vill bo och var man kan tänka sig att bo.
I regel är det billigast bo i en mindre stad i eget hus!

Landsbygd blir tyvärr dyrt om man måste pendla med bil till jobbet och större städer är väldigt dyrt pga så höga huspriser.

Det som jag själv dock väldigt förvånad över att folk har lån på hus som kostat runt miljonen eller mindre. Bor i bostadsrätt med hyra på flera tusen per månad eller hyr lägenhet till samma hyror som i Stockholmsområdet. I Stockholm skulle jag dock välja BRF då husen är helt överprisade där och svårt få hyres.

Men framförallt är väl tänket att måste jag ha senaste mobilen, måste jag ha senaste tv, behöver jag alla abbonemang och tjänster, behöver jag den här försäkringen.... Det går att komma långt bara där. Men som tur tänker inte alla lika heller.

Skall dock bli intressant se om huspriser går ner pga höga räntor. Änsålänge verkar det inte gått ner. Tittade på en ren ruckel på området där jag uppvuxen som gick fortfarande på flera mille 😰
😰😰 Tråkigt när så många i Sverige har synen att det ok vara skuldsatt resten av sitt liv.
 
Redigerat:
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nej det sant. Men det läge att inte leva över tillgångarna.

Man kan fundera på hur man vill bo och var man kan tänka sig att bo.
I regel är det billigast bo i en mindre stad i eget hus!

Landsbygd blir tyvärr dyrt om man måste pendla med bil till jobbet och större städer är väldigt dyrt pga så höga huspriser.

Det som jag själv dock väldigt förvånad över att folk har lån på hus som kostat runt miljonen eller mindre. Bor i bostadsrätt med hyra på flera tusen per månad eller hyr lägenhet till samma hyror som i Stockholmsområdet. I Stockholm skulle jag dock välja BRF då husen är helt överprisade där och svårt få hyres.

Men framförallt är väl tänket att måste jag ha senaste mobilen, måste jag ha senaste tv, behöver jag alla abbonemang och tjänster, behöver jag den här försäkringen.... Det går att komma långt bara där. Men som tur tänker inte alla lika heller.

Skall dock bli intressant se om huspriser går ner pga höga räntor. Änsålänge verkar det inte gått ner. Tittade på en ren ruckel på området där jag uppvuxen som gick fortfarande på flera mille 😰
😰😰 Tråkigt när så många i Sverige har synen att det ok vara skuldsatt resten av sitt liv.
Fast om man äger ett hus värt dubbelt så mycket som lånet så är man inte skuldsatt.

Utan den ”synen”/anpassningen till verkligheten skulle många aldrig kunna bo i ägt boende.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
kisumisu
S sjoberga skrev:
Fast om man äger ett hus värt dubbelt så mycket som lånet så är man inte skuldsatt.

Utan den ”synen”/anpassningen till verkligheten skulle många aldrig kunna bo i ägt boende.
Nej det är ju sant. Har själv också haft lån, men tog lånet på de villkoret att den ska kunna betalas av och amorterade så mycket jag kunde.

Men jag förstår inte dem som riktigt fjäskar att dem har si och så mycket lån och att allt löser sig bara man tar lån. Fullt belånar huset och kanske tom har mer skulder.
 
Unikt namn
Vi lever i en värld byggd på lån. Det går givetvis att hålla sig borta från personliga lån och bara hyra, men det är ju i praktiken oftast bara någon annans lån du betalar av.

Så många som har möjlighet gör valet att själva ta kontroll över lånet för att välja bostad friare.

Man kan ju tycka att det hade varit bättre om vi hittade på ett mer jämställt sätt att trolla fram nya pengar än bostäder och spel på börsen, men det är en uppförsbacke att styra över den typen av samhällsförändringar.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi lever i en värld byggd på lån. Det går givetvis att hålla sig borta från personliga lån och bara hyra, men det är ju i praktiken oftast bara någon annans lån du betalar av.

Så många som har möjlighet gör valet att själva ta kontroll över lånet för att välja bostad friare.

Man kan ju tycka att det hade varit bättre om vi hittade på ett mer jämställt sätt att trolla fram nya pengar än bostäder och spel på börsen, men det är en uppförsbacke att styra över den typen av samhällsförändringar.
Ett steg skulle vara att beskatta tillgångar så att kapitalkoncentrationen hejdas. Kapitalkoncentrationen är ett existentiellt hot mot vår civilisation. Att Sverige är ett hyfsat unikt skatteparadis helt utan tillgångsskatter är extremt dåligt.

Ändå pratar de allra flesta även på vänstersidan alltid om höjda inkomstskatter när man behöver mer skattebas. Inkomstskatter är vi i toppen på skattetryck i världen. Det vore mycket dåligt att höja ytterligare, annat än i olika detaljer.

Men du har rätt. När ingen ens vågar tala om elefanterna i rummet så är det uppförsbacke. Elefanterna sitter också på oproportionellt mycket makt, vilket gör den där uppförsbacken ännu brantare.

Det är en ödesfråga, men frågan är hur nära en revolution vi måste komma innan elefanterna vaknar. När de inser att även elefantmat skapas i en kontext utanför den egna hagen.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nej det sant. Men det läge att inte leva över tillgångarna.

Man kan fundera på hur man vill bo och var man kan tänka sig att bo.
I regel är det billigast bo i en mindre stad i eget hus!

Landsbygd blir tyvärr dyrt om man måste pendla med bil till jobbet och större städer är väldigt dyrt pga så höga huspriser.

Det som jag själv dock väldigt förvånad över att folk har lån på hus som kostat runt miljonen eller mindre. Bor i bostadsrätt med hyra på flera tusen per månad eller hyr lägenhet till samma hyror som i Stockholmsområdet. I Stockholm skulle jag dock välja BRF då husen är helt överprisade där och svårt få hyres.

Men framförallt är väl tänket att måste jag ha senaste mobilen, måste jag ha senaste tv, behöver jag alla abonnemang och tjänster, behöver jag den här försäkringen.... Det går att komma långt bara där. Men som tur tänker inte alla lika heller.

Skall dock bli intressant se om huspriser går ner pga höga räntor. Än så länge verkar det inte gått ner. Tittade på en ren ruckel på området där jag uppvuxen som gick fortfarande på flera mille 😰
😰😰 Tråkigt när så många i Sverige har synen att det ok vara skuldsatt resten av sitt liv.
Något som jag inte tummar på är årskortet till Sk-å AIK:s hemmamatcher!👏👏
 
P Pin skrev:
”Bara några år gammal splitterny”

Oklart hur gammal den var 😀

Jag tror att problemet var att han körde försiktigt med den. Det är den inte byggd för.
Han kanske testade blinkers med bmw’n, den är inte byggd för det…
Ett av dom mest värdelösa jobben är väll att montera
Blinkers hos bmw? Dom tenderas ju att aldrig användas.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Han kanske testade blinkers med bmw’n, den är inte byggd för det…
Ett av dom mest värdelösa jobben är väll att montera
Blinkers hos bmw? Dom tenderas ju att aldrig användas.
Jodå, alla fyra samtidigt till och med. Vid kreativ parkering eller vid hög hastighet på motorvägen.

På min BMW fungerar de och används dock som de ska.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
B Beemaster skrev:
Något som jag inte tummar på är årskortet till Sk-å AIK:s hemmamatcher!👏👏
Alla har vi våra intressen och hobbyn som vi inte snålar.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
kisumisu
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi lever i en värld byggd på lån. Det går givetvis att hålla sig borta från personliga lån och bara hyra, men det är ju i praktiken oftast bara någon annans lån du betalar av.

Så många som har möjlighet gör valet att själva ta kontroll över lånet för att välja bostad friare.

Man kan ju tycka att det hade varit bättre om vi hittade på ett mer jämställt sätt att trolla fram nya pengar än bostäder och spel på börsen, men det är en uppförsbacke att styra över den typen av samhällsförändringar.
Så är det tyvärr och dem enda som i slutändan vinner på det här är ju dessa banker som lånar ut!

Småsparare sparar för princip nollränta i alla fall om man jämför vad dem tar och ger i procent.

Konkar banken så är staten där och räddar med skattemedel. Staten ger dessutom alla möjliga avdrag när man har lån, men dessa bidragen är det sällan nån som säger något negativt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.