Kan man gjuta en trappa med 3 trappsteg utan alemeringsjärn ,man har fyllt trappstegen med stenar och gamla virket. Min fråga ska man inte lägga alemeringsjärn innan man fyller betong. Tack för svar
 
  • Ett fönster ser ut över en trädgård med gräsmatta, stenar och träkonstruktion på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomma träpallar staplade utomhus, skugga av person, soligt, nerifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har iallafall armering i min trappa. Inne särskilt dyrt och mycket säkrare.
Men en fundering? Ska du gömma allt trä i betong? Hur blir det när den börjar ruttna?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Det har jag funderat också enligt hantverkaren så händer inget. Frågan är hur länge det håller. Jag sa att det kommer spricka nej sa han , det kommer hålla 20 år
 
  • Haha
Mhmmjwiw
  • Laddar…
Verkar vara ett latjo sätt att göra det på men sparar ju en hel del betong. Men är inte alls med på hur han tänkt göra för att få betong på utsidan, eller ska han gjuta med kanten som form och sedan slå bort brädan och "putsa" utsidan kring ändrät?
 
  • Gilla
cico
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Verkar vara ett latjo sätt att göra det på men sparar ju en hel del betong. Men är inte alls med på hur han tänkt göra för att få betong på utsidan, eller ska han gjuta med kanten som form och sedan slå bort brädan och "putsa" utsidan kring ändrät?
Ja det stämmer enligt honnom så gjuter han några cm och slår bort breden när det ha torkat. Jag är lite tveksam men inte han .
 
Det ser ut som man tänkt gjuta 3 "lock" ovanpå träet snarare än att gjuta en solid trappa.. är det det du beställt?

Tror inte det håller några 20 år, speciellt inte utan armering i några cm tjock betong.... Träet rör ju på sig...
 
Ja alltså har man betalat typ 2000kr för jobbet hade jag kanske tyckt att det var en rimlig lösning men betalar man i ordningen 10-25k för en ”gjuten trapp i betong” hade jag inte godkänt denna typ av lösning. Men jag har också fått lära mig den tröttsamma vägen att specia i detalj mina förväntningar alternativt avkräva en arbetsbeskrivning över alla moment samt materiallista med priser som sedan tas med som bilaga till kontrakt.
 
T TypRätt skrev:
Ja alltså har man betalat typ 2000kr för jobbet hade jag kanske tyckt att det var en rimlig lösning men betalar man i ordningen 10-25k för en ”gjuten trapp i betong” hade jag inte godkänt denna typ av lösning. Men jag har också fått lära mig den tröttsamma vägen att specia i detalj mina förväntningar alternativt avkräva en arbetsbeskrivning över alla moment samt materiallista med priser som sedan tas med som bilaga till kontrakt.
Jag tror faktiskt att killen är kunnig han lätt självsäker då får jag lita på honom. Ibland spelar inte pengarna roll .Eftersom jag inte är kunnig så ville jag kolla ifall nån har gjutit på samma sätt som vi och resultat.
 
Ibland tror man inte sina ögon…
Varför inte gjuta en trappa som håller i minst 75år? Närmast ofattbart att man lägger det jobbet på något som garanterat inte fungera någon längre tid. Inget jag hade betalat en krona för.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Pengar för tiden att såga och spika ihop virket hade bättre investerats i något som har en chans att hålla. Detta är dömt att misslyckas.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
N
Har gjutit en del, igår 17 m3.
Man måste ju ha armering om det ska hålla över tid.
Stoppa jobbet innan gjutning.
Har nog inte sett något sämre i gjutsynpunkt.
 
En massiv trappa behöver inte armeras. Man kan med fördel fylla upp med större stenar i betongen, för att minska mängden betong.
 
N
Kanske om den står på ett berg, och träreglarna i betongen?
Ska dom vara kvar?
Och det ser knappt ut som 10 cm betong ovanför stenarna på topp.
Eller om det är stenar? Om det är något som suger fukt kommer betongen spricka.
Sen är jag av inställningen att jag aldrig skulle gjuta något utan armering.
Sen kan andra ha andra åsikter.
 
Nej, jag syftade på en massiv betongtrapp, inte en trätrapp med betongyta.
 
Vi kommer lägga alemeringsnätt i trappan tack för svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.