Hej! Jag bor i en 50-talslägenhet, som jag tror har original linoleumgolv kvar. Jag läste att man kan slipa dem för att fräscha upp. Någon som känner till detta? När folk renoverar så lägger de ju oftast parkett ovanpå, men då blir det ju helt tokigt med golvlister och dörrfoder (de får man väl ta loss isf). Köket är dessutom byggt på linoleumgolvet.
Eftersom golven förmodligen är original och alla garderober, lister och foder också verkar vara det, så tänkte jag att man kanske kunde behålla dem. Sen behöver väggar, tak och lister/foder målas. Men borde väl bli billigare och mer unikt att behålla golven?
 
Har dessvärre inget bra tips men skriver för att kunna följa tråden - har ett par linoleummattor där hemma som skulle bli glada om de fräschades upp lite.
 
Ni kan gå ett annat tips rörande linoleumgolv från mig, tvätta dem med "Cillit bang kitchen degreaser". Alla fläckar försvinner i ett nafs. Jag råkade spilla lite av denna på golvet när jag avfettade botten på en gryta och upptäckte då att det blev en ljus fläck där den legat. Numera skurar jag bort alla fläckar med denna spray. Fungerar kalasbra.
 
  • Gilla
Snnica och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ni kan gå ett annat tips rörande linoleumgolv från mig, tvätta dem med "Cillit bang kitchen degreaser". Alla fläckar försvinner i ett nafs. Jag råkade spilla lite av denna på golvet när jag avfettade botten på en gryta och upptäckte då att det blev en ljus fläck där den legat. Numera skurar jag bort alla fläckar med denna spray. Fungerar kalasbra.
Jagvill ha bort lite mer än så. Det har bott katter här tidigare och jag har blivit väldigt allergisk/astmatisk. Läste att katter sprayar för att markera revir, tänkte att man kunde få bort det gm att slipa. Det luktar inget men det finns nog allergener överallt. (För er som inte vet så är det verkligen inte bara pälsen man inte tål).
 
När min verksamhet tog över en fd förskola så vet jag att de slipade linoliumgolvet. Det var iaf det begrepp som de använde. Såg ut som nytt efteråt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
När min verksamhet tog över en fd förskola så vet jag att de slipade linoliumgolvet. Det var iaf det begrepp som de använde. Såg ut som nytt efteråt.
Tack för svar! Vet du hur de slipade, typ med en sån maskin man slipar parketten med? Hur efterbehandlade de golvet?
 
Tveksam till att man verkligen" slipar" linoleumgolv. Så tjocka är de inte.....Då tror jag ju mer på lite grövre polerhättor på en maskin man polerar golv med. Att man typ grovpolerar dem precis som man gör med vanliga pvc mattor i offentligheten ibland.
 
  • Gilla
Snnica
  • Laddar…
Snnica Snnica skrev:
Tack för svar! Vet du hur de slipade, typ med en sån maskin man slipar parketten med? Hur efterbehandlade de golvet?
Tyvärr inte. Det var fastighetsavdelningen som skötte det hela.
 
  • Gilla
Snnica
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tveksam till att man verkligen" slipar" linoleumgolv. Så tjocka är de inte.....Då tror jag ju mer på lite grövre polerhättor på en maskin man polerar golv med. Att man typ grovpolerar dem precis som man gör med vanliga pvc mattor i offentligheten ibland.
Jag har ju inte tänkt att höra det själv, utan be nån firma.
 
A
Snnica Snnica skrev:
Tack för svar! Vet du hur de slipade, typ med en sån maskin man slipar parketten med? Hur efterbehandlade de golvet?
det är fan inte lätt att slipa ett linoliumgolv tro mig jag har några 100kvm
parkettslip tar för mycket linolium är betydligt mjukare, ett enda fel ger en oreparabel skada
putsas med maskin med mycket fint papper och olja som gör att inte slipdammet bränner fast i slipen

efterbehandlas med porfyllare för linolium och polish för linolium därefter.

låt nogon som kan göra detta första ggn och lär dig.

linolium är det bästa materialet man kan ha och tvättas bara med vatten eller svagt diskmedel , allt annat brukar förstöra och fräta upp bindemedlet lämnar stora gropar.

sen ser jag det totalt omöjligt att något som helst allergen kan fastna i materialet, snarare tvärt om.
riskerna ligger i så fall under golvsocklar springor etc.
 
  • Gilla
Snnica
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jo man slipar tydligen. Kolla länken.
[länk]
Då gäller det ”bara” att hitta en hantverkare som kan göra det då! 😀
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jo man slipar tydligen. Kolla länken.
[länk]
ja jo all slags bearbetning kan ju kallas slipning. Även att bona golvet men det är ju väldigt fin slipning det handlar om. Men jag tror inte man tar fram grova bandputsen till dylika golv iallafall.......
 
  • Gilla
Snnica
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja jo all slags bearbetning kan ju kallas slipning. Även att bona golvet men det är ju väldigt fin slipning det handlar om. Men jag tror inte man tar fram grova bandputsen till dylika golv iallafall.......
Nä, det tror nog ingen🙃
 
electroluxaren skrev:
det är fan inte lätt att slipa ett linoliumgolv tro mig jag har några 100kvm
parkettslip tar för mycket linolium är betydligt mjukare, ett enda fel ger en oreparabel skada
putsas med maskin med mycket fint papper och olja som gör att inte slipdammet bränner fast i slipen

efterbehandlas med porfyllare för linolium och polish för linolium därefter.

låt nogon som kan göra detta första ggn och lär dig.

linolium är det bästa materialet man kan ha och tvättas bara med vatten eller svagt diskmedel , allt annat brukar förstöra och fräta upp bindemedlet lämnar stora gropar.

sen ser jag det totalt omöjligt att något som helst allergen kan fastna i materialet, snarare tvärt om.
riskerna ligger i så fall under golvsocklar springor etc.
Hmm, golven är noggrant rengjorda men är satans allergisk ändå. Tror som du att det sitter under trösklar, på lister och i andra springor och vrår. Om en firma målar lister, foder, tak och väggar, tror ni att de tvättar först? Eller målar de bara in/över smutsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.