S
Ja, mössen hade ju kalasat på vår Bestway pool-liner under vintern, med ett antal småhål på poolen som resultat. Nu är det lagat med enkla klister-lagningslappar, men det känns inte som en lösning på sikt, så jag funderar kring möjligheten att laga mer permanent genom att svetsa fast lagningslappar av samma material som poolen.

Någon som har erfarenhet eller vet om någon websida med mer information om det?

Svetsning på egen hand så klart :)
 
Rickard.
Poolliners brukar vara av PVC och svetsas med hetluft, nypris pratar vi om verktyg för säkert 8000-10000kr om man inte vill vara försökskanin på kopior från fjärran öster från diffusa hemsidor. Dom dyker ibland upp på blocket och tradera men vet dom vad det är dom säljer kostar dom ändå någon tusenlapp så frågan är om detta verkligen är något du är intresserad av att köpa.

Du borde kunna få hem ett proffs och sätta ett antal lagningar innan det tjänar sig att försöka själv.

Detta är ett kitt som teoretiskt skulle kunna lösa det men det väcker inte direkt något förtroende... Det är alltså en fulkopia på Leister triac som är branchstandard för PVC svetsning.
https://fyndiq.se/produkt/varmlufts...tsbrannare-med-2-munstycken-4424b2cab12b4519/
 
Redigerat:
Alt kan vara pvc-lim, typ Tagit, samt rengöringsmedel till det. Håller lääänge....
Används till att limma rördelar till pool bl a.
 
S
Rickard. Rickard. skrev:
Poolliners brukar vara av PVC och svetsas med hetluft, nypris pratar vi om verktyg för säkert 8000-10000kr om man inte vill vara försökskanin på kopior från fjärran öster från diffusa hemsidor. Dom dyker ibland upp på blocket och tradera men vet dom vad det är dom säljer kostar dom ändå någon tusenlapp så frågan är om detta verkligen är något du är intresserad av att köpa.

Du borde kunna få hem ett proffs och sätta ett antal lagningar innan det tjänar sig att försöka själv.

Detta är ett kitt som teoretiskt skulle kunna lösa det men det väcker inte direkt något förtroende... Det är alltså en fulkopia på Leister triac som är branchstandard för PVC svetsning.
[länk]
Njae, det där håller jag inte med om. Man måste inte han en varmluftspistol för 8-10kkr. Det duger nog lika fint med en grön bosch ;) Jag har ju svetsat våtrumsmatta och bytt ic-krets i en iphone med en sådan, så det ska nog funka att svetsa liner också. Sedan dess har jag iofs investerat i en riktig rework station och en finare steinel digital varmluftspistol, det tror jag nog kommer att räcka gott.

Jag får väl helt enkelt testa lite själv och öva på lite lösa bitar lagningsmaterial. Så svårt kan det inte vara, tänker jag. Det var också därför jag tänkte att någon annan säkert tänkt samma tanke före mig, och redan provat. Man brukar aldrig vara först med nåt ;) Men kanske denna gång :)
 
Rickard.
Jag kan testa och se om jag lyckas i kväll!

Jag har svetsbar PVC-duk i garaget som bör vara väldigt lik poolliner förutom att den är lite tjockare. Jag har en gammal vanlig nätdriven varmluftpistol jag kan testa med, jag misstänker att det i bästa fall kommer vara svårt.
 
Redigerat:
fungerar det inte med kemsvets för plastmattor då? Det blir ju hållbart som tusan.
 
S
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kan testa och se om jag lyckas i kväll!

Jag har svetsbar PVC-duk i garaget som bör vara väldigt lik poolliner förutom att den är lite tjockare. Jag har en gammal vanlig nätdriven varmluftpistol jag kan testa med, jag misstänker att det i bästa fall kommer vara svårt.
Kruxet med en "vanlig" varmluftspistol är väl om den inte har tempinställning. Någorlunda rRätt temperatur är väl det viktigaste tänker jag för ett lyckat resultat.

Här ett par intressanta länkar jag hittade när jag letade runt lite.

https://www.digikey.com/Site/Global/Layouts/DownloadPdf.ashx?pdfUrl=C59ADD55ABA84DE693863CC8964AC09D

 
S
S Stefan1972 skrev:
fungerar det inte med kemsvets för plastmattor då? Det blir ju hållbart som tusan.
Det kanske funkar också ja. Undrar om jag inte har lite sådant liggande efter att jag lagade en plastmattan i vår stuga. Får kolla på det.
 
S
J Jan_G skrev:
Alt kan vara pvc-lim, typ Tagit, samt rengöringsmedel till det. Håller lääänge....
Används till att limma rördelar till pool bl a.
Det jag funderade över kring just den varianten var om det limmet verkligen är anpassat för mjuk PVC. Det får ju inte bli en hård limfog.
 
Rickard.
S Snickerick skrev:
Kruxet med en "vanlig" varmluftspistol är väl om den inte har tempinställning. Någorlunda rRätt temperatur är väl det viktigaste tänker jag för ett lyckat resultat.

Här ett par intressanta länkar jag hittade när jag letade runt lite.

[länk]

[media]
Jag blev lite väl nyfiken på ämnet så jag googlade lite och vanliga varmluftpistoler verkar i alla fall på papperet ha ganska bra temperatur på runt 550⁰ och det ska gå helt okej att svetsa med om än det kanske är lite varmt för en nybörjare på tunn linerduk. Ett problem med varmluftpistol är att man inte får någon riktning och min erfarenhet av munstycken är att dom mest bara begränsar mängden luft istället för att koncentrera den. En silikonrulle är nog närmast ett måste och man får nog räkna med att ytan närmast runt lagningen kommer bli lite smält och ful.

Desto mer jag tänker på detta desto mer genomförbart känns det även om lim kanske är den logiska lösningen.

För lite sammanhang har jag svetsat 0mm poolliner men relativt mycket pvc-duk för andra ändamål.
 
Svetsar mycket PVC duk på jobbet, inte pool.
Har proffsmaskin och silikonrulle.
Hitta rätt temp är det svåraste, min är steglöst justerbar, 8 på skalan är för kallt, 9 för varmt.
Blir det för varmt krymper duken och det blir knöligt
Stumt underlag är en förutsättning för att lyckas bra.
Men egentligen är det inget svårt alls.
Hörnen på en lapp klipps runda. När lappen sitter värmer man kanten på den försiktigt och rullar hårt, då blir lappen nästan ett med duken.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Rickard.
Slängde ihop en "testpåse" och det gick faktiskt ganska hyffsat om än det definitivt är mycket knepigare än med rätt verktyg. Lätt att bränna duken vilket hände lite vid lappen vilket resulterade i ett litet smygläckage, knappt en dropped i minuten men ändå.

Med mera kärlek,noggrannhet och övning är jag helt övertygad att det skulle gå att få bra svetsar men det är inget jag är beredd att lägga ner, det går i alla fall och med det släppte min nyfikenhet.

Jag fick i 20-25liter vatten i påsen om det ger någon som helt referens över trycket.
Svart plätskönad pneumatisk cylinder, hängande, skadad, mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart yta med kondensation, spricka och droppar, detaljerad, närbild, texturerad, fokuserad på fuktsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Rickard. Rickard. skrev:
Slängde ihop en "testpåse" och det gick faktiskt ganska hyffsat om än det definitivt är mycket knepigare än med rätt verktyg. Lätt att bränna duken vilket hände lite vid lappen vilket resulterade i ett litet smygläckage, knappt en dropped i minuten men ändå.

Med mera kärlek,noggrannhet och övning är jag helt övertygad att det skulle gå att få bra svetsar men det är inget jag är beredd att lägga ner, det går i alla fall och med det släppte min nyfikenhet.

Jag fick i 20-25liter vatten i påsen om det ger någon som helt referens över trycket.
[bild][bild]
Utmärkt, tack!

Då är det nog bara för mig att skaffa det jag behöver och börja prova lite. Just nu är poolen fylld och lagad temporärt, så lär förmodligen dröja till i höst innan det är dags för riktiga lagningar, så har gott om tid att öva på och hitta rätt temp på varmluftspistolen :)
 
S
Rickard. Rickard. skrev:
Jag blev lite väl nyfiken på ämnet så jag googlade lite och vanliga varmluftpistoler verkar i alla fall på papperet ha ganska bra temperatur på runt 550⁰ och det ska gå helt okej att svetsa med om än det kanske är lite varmt för en nybörjare på tunn linerduk. Ett problem med varmluftpistol är att man inte får någon riktning och min erfarenhet av munstycken är att dom mest bara begränsar mängden luft istället för att koncentrera den. En silikonrulle är nog närmast ett måste och man får nog räkna med att ytan närmast runt lagningen kommer bli lite smält och ful.

Desto mer jag tänker på detta desto mer genomförbart känns det även om lim kanske är den logiska lösningen.

För lite sammanhang har jag svetsat 0mm poolliner men relativt mycket pvc-duk för andra ändamål.
Nu har jag testat lite, och jag kan väl konstatera att sådan här poolliner inte lämpar sig för svetsning. Det finns två orsaker till det.

1. Den ena sidan av linern har en yta som är mönster-tryckt, i mitt fall för att se ut som rotting. Denna yta är nog inte PVC utan någon annan typ av laminat/väv. Den funkar inte så bra att svetsa emot PVC, och om jag ska få rätt färger på in och utsida, så måste ju insida svetsas mot utsida för att det ska bli snyggt.

2. Denna liner har, vad det verkar, en armeringsväv som smälter vid samma temperatur som PVCn. Det innebär att när PVC nått svetstemperatur, alltså där den börjar smälta, då ger sig även väven, och hela duken blir sladdrig och vill "krulla sig". Det går att svetsa, men det är utomordentligt svårt att få det snyggt utan att duken drar ihop sig eller veckar sig och på ett eller annat vis blir deformerad. Jag har provat temperaturer mellan 300 och 430 °C

Slutsatsen för mig blir att jag beställer Plastigum 77 och limmar istället. Den stora frågan som dyker upp då är, kommer detta lim att funka på den tryckta sidan av linern? Hand håller upp genomskinligt, mönstrat material med reva som visar träunderlaget, på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Det måste vara ganska lätt att hitta om den är svetsbar från tillverkaren? Att poolliners svetsats är ett faktum men all kanske inte gör det jag har ingen aning. Viss poolliner verkar rackarns tunn för att svetsas...

Även duken jag har är helt olika på ovan och undersidan, ovansidan är ljusgrå och har ett anti halkmönster så det betyder inte automatiskt att det inte funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.