Ska köpa en enklare begagnad gräsklippare då min gamla gått sönder. Tanken är inom ett par år att skaffa robot så tänker inte köpa något nytt nu.

Men vad ska man egentligen kolla på, vad vill man ha? Någon särskild funktion? Mulching?

Har spanat in två olika alternativ.
1. Cub Cadet LM3 ER53S inkl uppsamlare - 2022 https://www.maskinklippet.se/tradga...grasklippare/cub-cadet-lm3-er53s-grasklippare
Gul och svart gräsklippare, motor, hjul, klippkorg, självgående, handtag, motordriven, trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Klippo Cobra S inkl uppsamlare - 2008
Röd gräsklippare med gul handtag och svart uppsamlare på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är samma pris på båda. 3000kr…

Klippo är ju en klassiker som bara verkar gå och gå, men ändå en 15år gammal maskin. Cub Cadet känner jag inte ens till men känns som ett bra pris på en såpass ny gräsklippare.

Har ni några tips att ge mig? Eller är det något helt annat jag ska kolla på?
 
Förutsatt att du inte är en person som låter gräset bli 15cm innan du tar fram gräsklipparen så är Mulching i många fall det lämpligaste, slipper tömma uppsamlaren, gräset blir så finfördelat att man inte kan se dom stråna och näringen återförs till gräsmattan.

Men blir gräset för lång så går det segt att klippa, man får tjocka strängar och klumpar efter sig.

Klippon är fin men jag hade nog köpt en nyare i detta exemplet.

Jag har lyckats ta död på en klippo på tre år, men det är mitt eget fel, kört i för mycket grejer när jag jobbat om en övergiven del tomt till 1500m2 gräsmatta. Men en ny motor kostade en tredjedel av vad klipparen kostar idag och försäkringsbolaget stod för kostnaden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag hjälper både fastighetsägare i vår samfällighetsförening med gräsklippning av de fastighetsägare som så önskar, liksom även grannars och vänners fritidsfastigheter på Öland. Många vill inte sitta och köra från halva syd- och mellansverige bara för att få sina fastigheter klippta var- och varannan vecka vår- och sommartid. Och mitt klockrena tips är - KLIPPO! :)

Klippo är en väldigt slitstark klippare. För det första är hela motorkåpan av aluminium vilket innebär att den aldrig kan rosta sönder. Motorerna består av antingen Briggs & Strattonmotor (mest vanligast) eller Hondamotor.
Har bara klipparen blivit väl skött med byte av motorolja en gång per säsong och likaså byte av luftfilter och tändstift så brukar dom hänga med i decennier. Samt blivit körd på alkylatbensin. En fördel är naturligtvis om klipparen blivit förvarad inomhus i värmen vintertid. Kalla fuktiga vintrar med uppåt 100% luftfuktighet mår ingen klippare bra av att förvvaras ute i ett uthus.
Mulcher är ju enbart en beteckning på vad det sitter för kniv på klipparen. Finns i två varianter till Klippo. Den "raka" kniven och cross-cut kniven.
Däremot skulle jag nog välja bort uppsamlare. Tanken med mulcher är just att kniven hackar sönder gräsklippet så fint så det bara på några dagar smälter ner i gräsmattan. En mulcherklippt gräsmatta behöver dessutom aldrig gödslas.
Klippo Excellent är en mycket bra klippare liksom äldre Champion (med metallförgasare). Nyare Champion har märkligt nog förgasare av PLAST och dom håller inte. :(
Klippos Pro-klippare är kanske bäst dvs en Excellent i "lyxförpackning".

Samt att man självklart ska vara observant på uppstickande föremål ur gräsmattan. Ingen klippare uppskattar uppstickande stubbar, stenar och gränsjärn.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Samt att man självklart ska vara observant på uppstickande föremål ur gräsmattan. Ingen klippare uppskattar uppstickande stubbar, stenar och gränsjärn.
Ja alltså det är så jäkla drygt när grannarnas gränsjärn börjar växa upp i min gräsmatta, får flytta ut dem en meter varje år...
 
  • Haha
  • Gilla
Stubai och 6 till
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag hjälper både fastighetsägare i vår samfällighetsförening med gräsklippning av de fastighetsägare som så önskar, liksom även grannars och vänners fritidsfastigheter på Öland. Många vill inte sitta och köra från halva syd- och mellansverige bara för att få sina fastigheter klippta var- och varannan vecka vår- och sommartid. Och mitt klockrena tips är - KLIPPO! :)

Klippo är en väldigt slitstark klippare. För det första är hela motorkåpan av aluminium vilket innebär att den aldrig kan rosta sönder. Motorerna består av antingen Briggs & Strattonmotor (mest vanligast) eller Hondamotor.
Har bara klipparen blivit väl skött med byte av motorolja en gång per säsong och likaså byte av luftfilter och tändstift så brukar dom hänga med i decennier. Samt blivit körd på alkylatbensin. En fördel är naturligtvis om klipparen blivit förvarad inomhus i värmen vintertid. Kalla fuktiga vintrar med uppåt 100% luftfuktighet mår ingen klippare bra av att förvvaras ute i ett uthus.
Mulcher är ju enbart en beteckning på vad det sitter för kniv på klipparen. Finns i två varianter till Klippo. Den "raka" kniven och cross-cut kniven.
Däremot skulle jag nog välja bort uppsamlare. Tanken med mulcher är just att kniven hackar sönder gräsklippet så fint så det bara på några dagar smälter ner i gräsmattan. En mulcherklippt gräsmatta behöver dessutom aldrig gödslas.
Klippo Excellent är en mycket bra klippare liksom äldre Champion (med metallförgasare). Nyare Champion har märkligt nog förgasare av PLAST och dom håller inte. :(
Klippos Pro-klippare är kanske bäst dvs en Excellent i "lyxförpackning".

Samt att man självklart ska vara observant på uppstickande föremål ur gräsmattan. Ingen klippare uppskattar uppstickande stubbar, stenar och gränsjärn.

Lycka till!
Tack för mycket bra och utförligt svar!

Du verkar ju kunna dina Klippo’s, hur är Klippo Cobra som jag la in bild på ovan?
 
T TypRätt skrev:
Ja alltså det är så jäkla drygt när grannarnas gränsjärn börjar växa upp i min gräsmatta, får flytta ut dem en meter varje år...
Högt gräs har jag aldrig haft problem med. Klipper ofta gräs som är är över 30 cm. Men då får jag börja med att köra klipparen på bakhjulen, Nästa gång på "högsta läge" och sedan avsluta en gång på normalläge. Det viktigaste är bara att inte gräset är blött.

Men största faran för en gräsklippare är just uppstickande föremål. Pajade själv en gammal Klippo "kommunklippare" som jag köpt i början av 1970-talet genom att köra på en sten ca 2005. Krökte vevstaken och i det fallet var det ju bara skroten nästa. Men den hängde med i över 30 år så jag ska väl inte klaga.

Låter trist med dina gräsjärn som förflyttas. Vem är det som flyttar dom från början? Gränsjärn måste väl vara av smitt järn så det är väl inget klipparen uppskattar!??
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
@Bocken Bruse tycker du att den Klippo Cobran jag la in bild på ovan är ett bra pris 3000kr för en 2008 års modell?
 
C crazytok skrev:
@Bocken Bruse tycker du att den Klippo Cobran jag la in bild på ovan är ett bra pris 3000kr för en 2008 års modell?
För mig helt ointressant med uppsamlare, annars Klippo 7 dagar i veckan. Den gula du länkade till vill jag inte ens ha gratis.
Prio 1 på en klippare med drivning: Den ska vara framhjulsdriven, det är alla Klippo.
Drivningen ska vara med axel ut från motorn, inte rem under, tror Klippo finns med båda.
Min Comet S med stora OHV motorn är 21 år gammal, kostade 6.800:- ny. Skulle begära minst 5000:- om jag skulle sälja den (men det ska jag inte)
Om motorn skulle gå sönder, skulle jag köpa en ny motor, inte ny klippare, för kvalite som denna finns inte längre.
 
Jag har alltid kört med uppsamlare, men då har jag aldrig haft mulcherkniv heller… hade ju onekligen varit skönt att slippa springa o tömma uppsamlaren hela tiden dock. Fördelen är väl att man inte sprider eventuellt ogräs lika lätt med uppsamlare.

Den gula Cub cadet, vad har du emot den? Känner du till märket? Själv har jag aldrig hört talas om det, så nyfiken.

Den klippo kobran jag la in bild på ovan, är det ett vettigt pris med 3000kr för den? En 2008, tycker den ser ganska fräsch ut på bilden iaf. Men jag har inte en aning om dom olika modellerna så jag vet inte om den är något att ha? :)
 
Röd och gul gräsklippare på gräsmatta med uppsamlingspåse, klippmärken i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd gräsklippare, svart uppsamlare, gult handtag, Klippo-logotyp, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
För mig helt ointressant med uppsamlare, annars Klippo 7 dagar i veckan. Den gula du länkade till vill jag inte ens ha gratis.
Prio 1 på en klippare med drivning: Den ska vara framhjulsdriven, det är alla Klippo.
Drivningen ska vara med axel ut från motorn, inte rem under, tror Klippo finns med båda.
Min Comet S med stora OHV motorn är 21 år gammal, kostade 6.800:- ny. Skulle begära minst 5000:- om jag skulle sälja den (men det ska jag inte)
Om motorn skulle gå sönder, skulle jag köpa en ny motor, inte ny klippare, för kvalite som denna finns inte längre.
Klippo hade specialvarianter av motorerna för att kunna ha axeldrivna framhjul, men gick ifrån det för ca 15-20 år sedan (lite osäker på årtalet, går säkert att ta reda på om man vill).

Det är med andra ord svårt att få en axeldriven som är hyfsat ny. Det är också svårare att få tag på reservdelar (eller reservmotor) till de axeldrivna. Den remdrivna lösningen är inte riktigt lika bra, men helt ok. Jag skulle inte tveka en sekund att välja en remdriven Klippo framför andra märken.

Jag tror att den gula hör till mellanskiktet i klipparutbudet, bättre än budgetmaskinerna men inte alls en premiummaskin som Klippo/Stihl.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Låter trist med dina gräsjärn som förflyttas. Vem är det som flyttar dom från början? Gränsjärn måste väl vara av smitt järn så det är väl inget klipparen uppskattar!??
Sorry om det flög dig förbi men mitt inlägg var 100% menat som skämt 😁 Men om det inte vore det så hade det väl varit jag själv som flyttade ut dem och annekterat en meter varje år.
 
C crazytok skrev:
Tack för mycket bra och utförligt svar!

Du verkar ju kunna dina Klippo’s, hur är Klippo Cobra som jag la in bild på ovan?
C crazytok skrev:
@Bocken Bruse tycker du att den Klippo Cobran jag la in bild på ovan är ett bra pris 3000kr för en 2008 års modell?
Grunderna i en Klippo gräsklippare är ju som jag skrev ovan - chassiet i aluminium och motorn. Och det skiljer inte på något sätt mellan de olika modellerna. Möjligtvis på Pro-modellen där allting ska vara något förstärkt. Sedan har vi hur maskinen blivit skött samt hur den förvarats.

Personligen köper jag ju hellre en 20 år gammal maskin som skötts och vårdats väl än en 5 år gammal som misskötts.

Om 3K kronor är bra pris för en 15 år gammal Cobra? Rent generellt - JA. Förutsatt om den varit välservad och välskött. Nej - om servicen har misskötts samt att den blivit skött som något som "katten dragit in".

Personligen är jag som sagt motståndare till både drivning, elstart och uppsamlare. Men det är min mycket personliga uppfattning. Själv vill jag ha en ren "basic" klippare som du kanske sett i min annons här!
 
Tack, kan inte bli tydligare! :)
 
T TypRätt skrev:
Sorry om det flög dig förbi men mitt inlägg var 100% menat som skämt 😁 Men om det inte vore det så hade det väl varit jag själv som flyttade ut dem och annekterat en meter varje år.
Jo, jag misstänkte att det möjligen kunde ligga någon komik bakom inlägget. Eller möjligen en glimt av verkligheten. Klipper själv två fastigheter på Öland där båda är fritidshusfastigheter. Grannarna är väl kanske inte världens "bästisar och polare" med varandra. Men vart- och vartannat år, helst på hösten, så gräver den ena grannen upp deras gemensamma gränsjärn och flyttar dom några dm varje gång. Inte något som man direkt reagerar på när det händer och på våren sätter ju växtligheten fart och döljer alla spår. Nu är det alltså nedgrävda lantmäteri-markjärn och inga markjärn nerborrade i stora stenar eller i berget.

Så följden av 30 års trixande med markjärnen är att den ena fastigheten blivit betydligt större och den andra betydligt mindre. Jag märker ju som klipper deras gräsmattor. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.