Hej!

Jag behöver er hjälp med en solskyddslösning för ett uterum i aluminium stomme.

Vi vill ha en rullgardin då det passar vår budget.
Problemet är hur man ska fästa det då det inte finns några tydliga fästpunkter. Stommen är ihålig och det känns som att skruvar man i det kanske inte skruven biter utan börjar glappa.. Limma kanske går?
Uterummet är "vår-sommar plus" så det blir minusgrader och frost på vintern invändigt i uterummet.
Lamellgardiner vill vi inte ha heller då de bara fladdrar omkring när man öppnar skjutpartierna vid vädring.

Äger någon ett sådant uterum i aluminium så vore vi tacksamma hur ni löst det med solskyddet.

Det är typ ett sådant uterum vi har;
https://www.willabgarden.se/produkt...ium-pulpet/uterum-aluminium-pulpet-oisolerad/

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Vänliga hälsningar
Pontus Svensson
 
Kan inte så mycket om just uterum men på något sätt är väl stommen redan ihopskruvad. Så det borde ju gå att skruva i alu profilerna.
 
Det är färdiga moduler som passar i varandra, men även skruvade fast då på fästen där det är tänkt att skruva. Så resten är ihålig aluminium. Fått tips om att limma upp rullgardinerna från leverantören, blir nog att vi testar det så har man inte gjort någon åverkan på stommen. Skulle inte det fungera blir det isf att testa att skruva kanske..
 
Hej, jag har samma uterum i aluminium och löste solskyddet med gardinstång från Hasta. Själva stängerna finns i svart färg men fästena fick jag kapa lite och lacka själv. Jag lackade även skruvhuvedena på vanliga plåtskruv som fäste bra i aluminiumprofilerna. Jag är själv väldigt nöjd med resultatet.
 
  • Inomhusutrymme med glastak, svarta ramar, vita gardiner och en trädgårdsstol med dekorativ kudde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, övervakningskamera, fönster, persienner, trädgård, grå himmel, gardin, regndroppar på glassrutan, modern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom fönster, ljust tak, mörka metallramar, regndroppar på glas, trädgård och staket, molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern utomhusmarkis över fönster; metallkonstruktion, gråa nyanser, delvis synlig gardin, molnig himmel reflekterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.