Hej!
Har börjat smårenovera lite (hus byggt '57) och upptäckt att husets huvudkabel sitter på ett väldigt fel ställe - inne i en garderob som jag bara måste riva. Problemet är att det verkar som att strömmen går därifrån vidare till grannen. Två grova kablar går in i ett litet gjutjärnsskåp (liknande skåp sitter i äldre ställverk på fabriker) som är plomberad med en plomb som det står "El-verket" på. Det står 500V - 60A på luckan till skåpet och då antar jag att det sitter säkringar där inne också. Från det skåpet går en "tunnare" kabel vidare till det vanliga elskåpet med mätaren och säkringarna.
Det lilla skåpet behöver flyttas ca 80cm i sidled så att det hamnar på husvägg istället för garderobsvägg men kablarna är så grova att det inte går att rubba f*nskapet. Elektrikern som ska dra elen i huset är lite skeptisk till ingreppet och erkänner att han inte vet exakt vad som gäller.
Har ni några tips om vad som gäller? Placeringen av kabeln påverkar hela husets planering totalt och det känns att jag kommer bli besviken när jag ringer till elverket får att fråga.
 
Menar du att det skulle vara sytt till grannen INNE i ditt hus??
En sådan konstruktion borde elverket vilja ha bort omedelbums.
Men det är klart......i dagens värld vet man ju aldrig.
 
Skulle tro att elverket inte alls vill ha en sådan koppling inne i någons abbonents hus. Känns som de kan vara "vänligt inställda" till en flytt.
 
Ja, det stämmer, det går vidare till grannen. Ringde till elbolaget i morse och de ska titta på det . Mätaren vill de gärna ha ute i alla fall. Jag skulle föredra att även huvudmatningen är inkopplad på utsidan av huset iom att det är deras kablar.
 
Jag har gjort exakt samma sak.
Göteborgs energi tog 1500 för jobbet, som bla innebar att gräva upp i gatan för att dra ny kabel från deras elskåp.
Grävandet på egen tomt fick jag göra själv. Kostnad för nytt fasadmätarskåp och dragning av ny matarkabel från mätarskåpet till elcentralen fick jag själv beställa från en elektriker. Räkningen till elektrikern hamnade på runt 3500.
Dvs runt 5000:- och en del grävande gick det på för våran del.
 
Cyrix: Är det nu inkopplat på utsidan av huset hos dig? Gick det också till grannen från din "dosa"?
 
Om det är någon konstig koppling som energibolaget vill ha bort, så kan dom göra det gratis ibland. Ofta så vill dom att man ska sätta upp ett fasadmätarskåp om grejorna sitter inne i huset. Då blir det bara kostnaden till elektrikern.
 
Har gjort samma typ av manöver själv. Hade elmätaren mitt på murstocken i köket.

I samband med att vi byggde garage satte min elektriker upp ett nytt mätarskåp på utsidan av garaget. Han kontaktade sedan Göteborg Energi som utan kostnad kopplade om från luftledning till markkabel samt flyttade mätaren.

Det jag fick göra själv var att gräva ner rör och märkband mellan sista elstolpen och garaget (elektrikern fixade rätt rör).

Från det nya mätarskåpet fixade elektrikern anslutning till en ny central i garaget och sedan vidare in till husets central. Snyggt och prydligt och säkrare när det stormar! :)
 
vagabondo skrev:
Cyrix: Är det nu inkopplat på utsidan av huset hos dig? Gick det också till grannen från din "dosa"?
Jepp, precis så var det.
Kablarna till grannen skarvades vid tomtgräns och fram till mitt nya fasadmätarskåp drog dom en ny kabel från elskåpet på andra sidan gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.