Vad behöver jag för dimension på golvreglarna när jag bygger direkt på mark(sand mark). Väderskyddad mark(inglasning).

Mått på däcket är bredd 607cm djup 285cm.
Just nu ligger sand 12cm ner från önskad nivå på trallgolv 28x120.

Vilken dimension på reglarna behöver jag? Och vilket avstånd mellan marksten behöver jag lägga?


Lite tankar.
Jag hade inte tänkte gräva ur sand och byta ut till makadam.(min önskan)
 
Du menar att du har 12cm "att jobba på"? Tror inte att dimensionerna på reglarna har någon större betydelse om hela regeln har direktkontakt med marken – så antar att du skulle kunna köra på 45x95 – då får du 123mm med din 28mm trall.

Men sedan nämner du marksten...? Ska du först ha sten på sanden, sedan regel och trall?

Sorry – kanske jag som läser lite fel? 😀
 
Byta sand mot makadam? Varför?
Hur har ni det med tjäle där uppe i Norrbotten?
 
B byggarnolsson skrev:
Du menar att du har 12cm "att jobba på"? Tror inte att dimensionerna på reglarna har någon större betydelse om hela regeln har direktkontakt med marken – så antar att du skulle kunna köra på 45x95 – då får du 123mm med din 28mm trall.

Men sedan nämner du marksten...? Ska du först ha sten på sanden, sedan regel och trall?

Sorry – kanske jag som läser lite fel? 😀
Ja, jag tänker ställa en 45x95 regel på en 50mm marksten så regeln kommer upp från mark. Då får jag gräva ur lite sand så marksten får plats.

Är det dumt?
Är högst osäker på hur man bör göra.
 
raveper raveper skrev:
Byta sand mot makadam? Varför?
Hur har ni det med tjäle där uppe i Norrbotten?
Det är för att alla föreskriver makadam.
Men jag är högst osäker därav skriver jag här för tips och råd så det blir så bra som möjligt.

Hur hade du gjort ?
 
B buhu skrev:
Vad behöver jag för dimension på golvreglarna när jag bygger direkt på mark(sand mark). Väderskyddad mark(inglasning).

Mått på däcket är bredd 607cm djup 285cm.
Just nu ligger sand 12cm ner från önskad nivå på trallgolv 28x120.

Vilken dimension på reglarna behöver jag? Och vilket avstånd mellan marksten behöver jag lägga?


Lite tankar.
Jag hade inte tänkte gräva ur sand och byta ut till makadam.(min önskan)
Padda sanden ordentligt och lägg stenarna direkt på om möjligt, onödigt jobb att byta materialet, alternativt lägg på typ 0-16 ett jämnt lager och packa det.
 
Du bygger ju inte alls direkt på mark. Du ska ju tydligen ha stenplattor. Så dimemsionen på dina reglar blir precis som i vanliga fall. Svaret är, som vanligt, att det beror på avståndet mellan dina stenar. Med en spännvidd på 2,65 behöver du 45x145-reglar. Vill du ha mindre dimensioner, måste du sätta fler stenar, så du får kortare spännvidder.
 
A AG A skrev:
Du bygger ju inte alls direkt på mark. Du ska ju tydligen ha stenplattor. Så dimemsionen på dina reglar blir precis som i vanliga fall. Svaret är, som vanligt, att det beror på avståndet mellan dina stenar. Med en spännvidd på 2,65 behöver du 45x145-reglar. Vill du ha mindre dimensioner, måste du sätta fler stenar, så du får kortare spännvidder.
Spännvidden är högst 1 meter mellan stenarna.
 
Med 1 meter så bör du klara dig på 45x120, så behöver du inte gräva bort så mycket sand. Se till att underlaget är hårt och vatten inte samlas där stenarna ska vara så ska du nog klara dig fint.

Byggde själv på marksten (men då med paddad 0/16 och sedan makadam) med 120-reglar för ~2 år sedan. Skrivit ganska detaljerat om det bygget här om det är till någon hjälp: https://olssonbygger.se/2021/07/27/altanbygge
 
Med en meter i spännvidd sjunker behovet av kraftigt virke drastiskt. Vill du bygga så lågt som möjligt räcker det faktiskt med 45x95 liggandes. Trallen är ju inte mer än 28x120, och ligger ju på lågkant. Den skruvas ju cc60, men håller utan vidare upp till cc80cm.
 
B byggarnolsson skrev:
Med 1 meter så bör du klara dig på 45x120, så behöver du inte gräva bort så mycket sand. Se till att underlaget är hårt och vatten inte samlas där stenarna ska vara så ska du nog klara dig fint.

Byggde själv på marksten (men då med paddad 0/16 och sedan makadam) med 120-reglar för ~2 år sedan. Skrivit ganska detaljerat om det bygget här om det är till någon hjälp: [länk]h
Hur lång spännvidd kan man ha på stående 45x95 mellan stenarna?. 120x28 trall.
 
B buhu skrev:
Hur lång spännvidd kan man ha på stående 45x95 mellan stenarna?. 120x28 trall.
Ca 170cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.