Karl o Angela skrev:
Äter rådjur idegran???
Läst att man ska sätta plantorna med 30cm mellanrum, stämmer detta??
Taxus växer mycket kompakt och förblir 100% grön. Genom regelbunden beskärning bildas en ogenomtränglig häck. Motstår såväl havsvindar, extrem torka som full skugga. 3 plantor per löpmeter.

Skulle bli en planta per 30 cm ungefär.. kan va lagom.
 
Ja liten update.. hittade artikeln:
-------------------------------------
Kristianstad
Femton av egendomen Trolle Ljungbys dovhjortar har förgiftats av idgranris som jaktvårdaren själv placerat i hägnet.
Det var meningen att idgranriset skulle brännas tillsammans med annat ris. Jaktvårdaren visste att idgran är giftigt, men trodde inte att hjortarna skulle påverkas.
-Jag har sett vilda bestånd av hjortar käka skott av idgran. Kankr är det så att de äter i mycket liten mängd och på så sätt skaffar sig ett immunförsvar.
-Tydligen hade inte våra hjortar det, säger jaktvårdaren till kristianstadsbladet.
Han säger att man tydligen missbedömt exakt hur farligt idgran är.
--------------------------------------
 
Några förgiftningsfall har, enligt uppgift, inte inträffat i Sverige sedan 1940-talet och det är bara honplantorna som ger bären om de befruktas.

Idegran är underbar. Det finns många olika sorter, former, färger och ta er tid att titta på dem och fastna inte för första bästa. De kan dock vara känslig för vägsalt. Bra idegranar lite generellt (förutom taxus baccata) är taxus cuspidata och taxus x media.
 
Ophelia skrev:
Bra idegranar lite generellt (förutom taxus baccata) är taxus cuspidata och taxus x media.
Av dem finns flera namnsorter med olika växtsätt. Av taxus cuspidata (japansk idegran) är det sorten 'Adam' som är bäst till häck, den nämndes ju också ovan. Av taxus x media är det sorten 'Hillii' som är bäst till häck. Ibland säljs taxus x media 'Hicksii' som billig häckplant men den är mindre bra som häck eftersom den är ganska spretig till växtsättet.

En sak att tänka på är att även om idegran är tålig på många sätt så kan den som alla vintergröna växter vara känslig för torka på vårvintern innan den har rotat sig ordentligt. Ju soligare och blåsigare läge, ju större risk. Jag har sett hela bestånd av nyplanterad idegran bli bruna första våren.
 
Tyvärr kan jag av erfarenhet säga att rådjur är tokiga i idegran och att de defenitivt äter dem. Vi har bara en idegran på tomten men den har vi blivit tvugna att hägna in för att få ha något kvar. Allt som sticker ut genom nätet försvinner direkt. Dessutom är hästar superkänsliga mot idegran...något att tänka på om man har häst.
 
ASLJediknight skrev:
Hej

Om ni har eller tänker ha barn så kan det vara bra att veta:

Taxus baccata
Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.
SYMTOM: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.
ÅTGÄRD: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Idegran är inte ovanligt vid barnförgiftningar.
Jag har en bok och enligt den är 50-100g dödlig dos för en människa, i värsta fall kan man dö efter bara någon timme om man har ätigt mycket. Barn som äter bären blir inte alltig sjuka/förgiftade eftersom giftet finng i fröet och om barnet inte tuggar sönder fröna så bör det inte vara något problem.

SYMTOM; kräkningar, problem med matsmältningen, starka smärtor i magen och diarré, andningen och pulsen ökar. Senare får man rubbningar i hjärt- och andningsrytmen, äggvita kommer ut med urinen (njurarna skadas), muskelskador och senare medvetslöshet. Huden blir blek, läpparna purpurfärgade och man får röda på huden. Döden brukar i värsta fall inträffa mellan 2 timmar och 1vecka efter intaget.

källa; örtmedicin och växtmagi
 
Summering av vad som skrivits i denna taxus/idegrans-tråd:
* är härdig och kan planteras upp till mellansverige och blir urgammal
* är vintergrön med vacker grönska hela året och ger kompakt insynsskydd
* måste klippas minst en gång/året
* är inte lämplig på torra eller vindutsatta platser
* är långsamväxande men vissa sorter snabbare - man ska välja rätt sort
* är (mycket) giftig, hela växten men främst hyllet runt bären
* förgiftningsfall för människor sker mycket sällan men småbarn bör hållas efter
* skyr vägsalt och handhundsbenlyft
 
yonna skrev:
* är (mycket) giftig, hela växten men främst hyllet runt bären
Nej, där blev det litet fel. "Hyllet" runt bären, eller fruktköttet eller vad man ska kalla det, är faktiskt det enda på idegran som inte är giftigt. Det är nog därför som det inte finns några dokumenterade fall av idegransförgiftade barn i Sverige i modern tid: Äter de bären får de inte i sig gift, eftersom det enda giftiga i bären är fröna, som är mycket hårda och vanligen inte blir söndertuggade. Och de andra delarna som är giftiga (barr och grenar) är så beska att det ska till ett synnerligen envist och självmordsbenäget barn för att få i sig en farlig dos den vägen.
 
yonna skrev:
Summering av vad som skrivits i denna taxus/idegrans-tråd:
* är härdig och kan planteras upp till mellansverige och blir urgammal
* är vintergrön med vacker grönska hela året och ger kompakt insynsskydd
* måste klippas minst en gång/året
* är inte lämplig på torra eller vindutsatta platser
* är långsamväxande men vissa sorter snabbare - man ska välja rätt sort
* är (mycket) giftig, hela växten men främst hyllet runt bären* förgiftningsfall för människor sker mycket sällan men småbarn bör hållas efter
* skyr vägsalt och handhundsbenlyft
Jag antar att du menar "fruktköttet" med hyllet och det är det enda på växten som inte är giftigt.

EDIT; du hann vist först...
 
Sorry - fel ordval av mig ... är det en sen åldersmissvisande skånska jag lärt mig? Inbillade mig att 'hylle' betyder det som sitter runt bäret ... naturligtvis inte själva bäret ... ;)
 
Så sant............Hyllebär är fläderbär på skaunska :cool:
 
yonna skrev:
Sorry - fel ordval av mig ... är det en sen åldersmissvisande skånska jag lärt mig? Inbillade mig att 'hylle' betyder det som sitter runt bäret ... naturligtvis inte själva bäret ...    ;)
Nej, hylle var helt rätt ord - på botanikerspråk är idegranens frukt inget riktigt "bär" utan ett "frö med hylle". Men det är alltså det röda som är hyllet och det är som sagt inte giftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.