Rewston Rewston skrev:
Tja!
Kan det vara så enkelt/eller svårt, att packningen i utkastaren är deformerad/trasig?
Hur lätt är det att åtgärda som lekman?
*
Jag retar mig på det också. Alla utkastare är nog så. Det beror förmodligen på att en väggvattenlastare egentligen är två ventiler, den man sätter på vattnet med och kan stänga av pålitligt. Så finns det en ventil till som öppnar när man stänger av vattenuttaget. Dräneringsvatten rinner då ut genom ett hål i ventilen. Det kan inte ske genom slangvägen för om det sitter en slang där kan den hindra tömning. Det är för att dränera ut vatten som står i röret mellan avstängningsventilen som sitter frostfritt inomhus och utloppet utvändigt. Dräneringsventilen skall stänga när man öppnar för vatten men det sker utan större kraft så därför blir det lite läckage. Klart det skulle gå att göra detta bättre.
*
 
J Jochi skrev:
*
Jag retar mig på det också. Alla utkastare är nog så. Det beror förmodligen på att en väggvattenlastare egentligen är två ventiler, den man sätter på vattnet med och kan stänga av pålitligt. Så finns det en ventil till som öppnar när man stänger av vattenuttaget. Dräneringsvatten rinner då ut genom ett hål i ventilen. Det kan inte ske genom slangvägen för om det sitter en slang där kan den hindra tömning. Det är för att dränera ut vatten som står i röret mellan avstängningsventilen som sitter frostfritt inomhus och utloppet utvändigt. Dräneringsventilen skall stänga när man öppnar för vatten men det sker utan större kraft så därför blir det lite läckage. Klart det skulle gå att göra detta bättre.
*
Jag stängde av vattnet för att flytta på vattenspridaren, skruvar på vattnet och då läcker det inte en droppe
Om en stund ska jag flytta på spridaren igen, då får vi se vad som händer
 
Rewston Rewston skrev:
Jag stängde av vattnet för att flytta på vattenspridaren, skruvar på vattnet och då läcker det inte en droppe
Om en stund ska jag flytta på spridaren igen, då får vi se vad som händer
Jo, så skall de vara och är när de nya.
 
Har du nyckel-kranen helt öppen? Min läcker inte något alls mer än när den stängs med nyckeln (möjligen precis när den öppnas men det har jag inte tänkt på om så). Att den läcker vid stängning är ju as designed efter som den tömmer vattnet i kranen/röret genom väggen så att det inte ska kunna frysa sönder på vintern. Läcker den hela tiden fast kranen är i helt öppet läge skulle jag säga att den är defekt.
 
Vår vattenutkastare läckte likadant. Den har läckt vatten så länge att jag minns det som att den alltid har läckt när vattnet har varit på. I samband med att en rörmokare var här i ett annat ärende så bad jag denne att se över vattenutkastaren också. Rörmockaren testade först att smörja men behövde byta "överdelen" i vattenutkastaren för att få den tät. Nu är den tät när vattnet är på.
 
galento
T TypRätt skrev:
Har du nyckel-kranen helt öppen? Min läcker inte något alls mer än när den stängs med nyckeln (möjligen precis när den öppnas men det har jag inte tänkt på om så). Att den läcker vid stängning är ju as designed efter som den tömmer vattnet i kranen/röret genom väggen så att det inte ska kunna frysa sönder på vintern. Läcker den hela tiden fast kranen är i helt öppet läge skulle jag säga att den är defekt.
Ja våran är av likadan modell och läcker inte nåt.
 
Intresserad av att veta mer. Har själv upptäckt något konstigt med vår utkastarventil. Vid stängning så måste man skruva ganska långt in för att den inte ska läcka/rinna, på gränsen till att nyckeln klarar av det. Detta eftersom hylsan liksom tar emot invändigt.

Någon som har en idé kring orsak?

Demonterade ner det som gick att lossamen kunde inte se något konstigt..
 
  • Närbild av en utkastarventil med en synlig inre hylsa och två röda vred på en flaska under, monterad på en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.