Har kollat på Biltemas art nr 17-047 för 1098:- samt Julas Artnr: 244021 för 1295:-.

Nån som har lr har kört nån av dem o har ngt att säga så skriv i tråden...

Snälla, inga tips om handcirkelsågar, har redan en...

Mikael
 
Fyra sidor längre bak finns en tråd som i vissa avseenden påminner om din:
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/74595-bra-bordcirkelsag-foer-ca-1500kr.html

Jag har haft en billighetsbordssåg i ca två veckor innan jag gav bort den.

Jag skall be att få föreslå att du använder en handcirkelsåg i stället. En 1500-kronors bordssåg kan inte göra något som en handcirkel inte kan. Om du skall ha precision blir det avsevärt dyrare.

Sa jag att det går bra med en handcirkel..?
 
Även om precisionen saknas på en rappelsåg uppnår du en repeterbarhet som en fri klinga inte kan matcha. Samt att det går klyva även smala bitar utan tolv tvingar och en halvtimmes funderande (OK somliga tänker säkert snabbare). Jag skulle hellre ha en kass klyv än vara utan. Men med begränsad budget hade jag ändå försökt nå upp iaf till den Woodstar som finns på Planomaskin: http://www.planomaskin.se/Kampanjst12.html
 
Vi har en Besttool (begagnad).
Den låter illa och känns lite racklig, men fungerar alldeles utmärkt till att såga reglar av olika slag i alla fall. Finsnickerierna har vi inte kommit till än.
 
Jag har haft Biltema-sågen ett par år och sågat väldigt mycket med den. Naturligtvis är den rickig och det är svårt att ställa in anhållet, men den duger att såga med. Inte för möbelsnickeri, men till det duger ändå ingen bordssåg.
För sitt pris är den helt OK.
 
Woodstarsågen såg inte så illa ut, funderar själv på att skaffa mig en bordsåg. Nån som har den som kan komma med utlåtanden. Jag ska inte använda den till möbelsnickeri utan grövre saker, klyva reglar, panel m.m.
Vilken modell är att föredra, 380 v modellen eller 230v ?
 
Jag har Bosch gts10 och den funkar bra, har även provat pts10 som är betydligt billigare (3000 om jag minns rätt) och den funkar också fint. Bra precision. Enda nackdelen är att bordet lätt blir repigt.
 
Realmuppen skrev:
Woodstarsågen såg inte så illa ut, funderar själv på att skaffa mig en bordsåg. Nån som har den som kan komma med utlåtanden. Jag ska inte använda den till möbelsnickeri utan grövre saker, klyva reglar, panel m.m.
Vilken modell är att föredra, 380 v modellen eller 230v ?
380 V är bättre, men det som avgör är vad du har tillgång till för uttag och sladdar.
 
Dr Jerkyll!
Jag svarade precis på din tråd om mellanstor såg. Nu kom jag på en grej som jag funderade på tidigare. Jag hade en idé om att man skulle göra en påläggsskiva till sågbordet av typ masonit eller MDF. Jag inser genast att det hindrar anhållet, men om det t.ex. är mycket av samma dimension skulle man ju kunna göra ett för den gången som slutar mot anhållet. Det är väldigt sällan jag klyver något som kommer så nära maxhöjden att det skulle vara ett stort problem. Vad tror du och ni andra om det? Jag ska testa det så fort jag har tid och återkommer med foton, men det kan ta sin tid.

Alternativet för till den nämnda varianten är förstås att göra en skiva som man lägger över hela ytan och sen spänner fast ett hemmagjort anhåll på, men det är inte så smidigt.
 
Har en billig från Bauhaus som funkar fint, hyfsat stabil med alubord, men medföljande styrningar är skräp och den kommer i tusen delar som man får skruva ihop. Helt ok för pengen, men jag hade i dagsläget inte tvekat för att lägga ut det dubbla på en woodstar. Bara styrningarna och det vettiga klingskyddet (min går alltid utan nuförtin) känns värda pengen.

För större arbetsstycken har jag ett rullbord med 4 ben från harald nyborg. Funkar kanon för de 400:- som den kostade.
 
Har en Bosch PTS10 sedan i våras. Tycker den funkar mycket bra. Klyvde en hel del trallvirke och regel somras vilket den fungerade bra till. Använder den även till inredningssnickeri m.m. vilket oxå fungerar bra enligt mitt tycke. Tittade en hel del på andra sågar innan jag slog till på denna. Tyckte att på de billigare sågar jag såg så var klyvannållen klart undermåliga. Oftast svåra att ställa in och/eller satt de inte fast tillräckligt bra i bägge ändar. På PTS:en får man dock kika på bägge skalorna när man låser anhållet men det fungerar bra efter lite träning och det blir exakt. Just denna detalj var bättre på den betydligt dyrare GTS:en.

Men, PTS:en kostar ju inte heller 1500:-, tror jag gav drygt 3000:- för min. Men, jag tyckte det var värt att spara lite längre till inköpet och satsa på den istället. Har för övrigt satt fast den på en hemmgjord rullbänk tillsammans med förlängningsskiva som man även kan använda till överhandsfräsen. Guld värt när jag klöv långt trallvirke.
 
P
Realmuppen skrev:
Woodstarsågen såg inte så illa ut, funderar själv på att skaffa mig en bordsåg. Nån som har den som kan komma med utlåtanden. Jag ska inte använda den till möbelsnickeri utan grövre saker, klyva reglar, panel m.m.
Vilken modell är att föredra, 380 v modellen eller 230v ?
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/63895-byggcirkelsag.html

helt underbar maskin, använt de nhela sommaren och den bara går och går! dock är det inget man använder vid fina snitt, men där ska gts 10a få leka till våren :rolleyes:
 
@Mr Hanyman: Jo, bra ide, men blir det inte lite krångligt? Väntar på foton! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.