Huset är gavelställt med kopplat garage/ekonomidel. Har problem att all snö stannar kvar på hustaket och lägger sig i mängder på garagetaket och fryser pga takfotsluftningen. Hängrännorna är jämt trasiga.

Finns det något typ av rasskydd som ser ut som en plog? (upp och nedvänt V) Kan man leda en del snö åt sidorna.
Vanliga rasskydd förvärrar i och med att all snö skulle stanna på hustaket. Då det jämnt är snöfritt på andra sidan.

Någon som har tips på en bra lösning?
 
  • Flat takyta nära vågformad metallstruktur, skorsten, omgiven av skog med klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Skotta.. tyvärr

Det är helt omöjligt att leda snö åt sidan på det sättet så då kan du lika gärna sätta vanligt rasskydd.
 
B
N Niklaspe skrev:
Vanliga rasskydd förvärrar i och med att all snö skulle stanna på hustaket. Då det jämnt är snöfritt på andra sidan.
Snörasskydd på båda sidor om hustaket?
 
Taklösningen är som gjord för att få problem. Finns nog inget snörasskydd som kan förbättra. Finns nog bara tre lösningar som jag ser det.
Den första har redan kommit upp och det är skotta bort den oönskade snön.
Den andra är att lägga ut värmeslingor och smälta bort den oönskade snön.
Och den tredje är en ombyggnad av taket så att den mer plana delen "sammanfogas" med husnocken och det blir ett jämnt fall hela vägen.
 
B breakman skrev:
Snörasskydd på båda sidor om hustaket?
Rasar väl huset...
R roli skrev:
Taklösningen är som gjord för att få problem. Finns nog inget snörasskydd som kan förbättra. Finns nog bara tre lösningar som jag ser det.
Den första har redan kommit upp och det är skotta bort den oönskade snön.
Den andra är att lägga ut värmeslingor och smälta bort den oönskade snön.
Och den tredje är en ombyggnad av taket så att den mer plana delen "sammanfogas" med husnocken och det blir ett jämnt fall hela vägen.
Blir väl som ursprungsplanen, sarga upp garagetaket i liv med huset, sen ställa på ett sadeltak på garaget.


Kan man lägga nytt plåttak på huset, och kapa plåtarna på plats den dagen man ställer dit sadeltaket på garaget? Eller måste jag då upp med plåtarna på hustaket och kapa dem för ränndalarna?

Vill undvika både bygga ut garaget, ställa på sadeltak samt byta tak på huset i samma veva..
 
Rickard.
Huset borde verkligen inte rasa av snön... alla villor med papptak eller gamla takpannor blir inte av med snön och det är jäkligt ovanligt att villor skadas av snö som är still på taket, snö som skadar när det glider av är däremot vanligare. I ditt fall skulle jag gissa att det är större risk att snön som glider från plåttaket gör så att papptaket rasar än att plåttaket skulle göra det men det funkar uppenbarligen. Det är dock ganska dyrt med snörasskydd och bor du snörika kanske du behöver 4 rader.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.